• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motortemp.mätaren går in på röda fältet

Gunilla & Bernt

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Håbo
HBK-Nr
1262
Medlemskap
2021
Chassiefabrikat: Iveco
Chassiemodell: Daily
Chassietyp: Standard
Motortyp: 3.0 L
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Carthago
Husbilsmodell: I51
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Kylsystem
Om det blir högre yttertemperatur än ca 25 grader ute ( ovanligt i Sverige visserligen ), så går motor temp. mätaren upp i röda fältet om jag har ac påslagen. Om jag sätter på full värme så går temp.mätaren ner.Har försökt att köra ut kylvatten värmen ut till elementen i bodelen. men hjälper bara för stunden. Någon som har förslag på vad som kan göras ?

Hälsningar
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Starta motorn och låt den stå på tomgång, slå på ac:n, då skall motorvarvet öka något för att kompensera för den effekt ac:n tar, samtidigt så skall kylarfläkten ( åtminstone ena om det är två ) starta för att kyla ac:ns kondensorn och kylaren.

Det är nog första steget att kolla eftersom de flesta ac-system fungerar så.

Nästa steg kan vara att kolla hur bra kylarvattnet cirkulerar.
 
N

Nilo51

Guest
Vet inte om detta jag gjort kan hjälpa dig, efter att gjort allt tröttnade jag på tempen ökade så jag köpte en el fläkt på Biltema för ett par hundralappar, en kombis med bilverkstad hjälpte med att fästa den på kylaren och dra kablar så jag kan kontroller den manuellt med en knapp inne i bilen när jag köra, har verkligen hjälp mig.
 
F

F.d. 29925

Guest
Jag skulle nog i första hand misstänka just temp.givaren. I min bil sitter den i nederkanten på kylare och är även brytaren som startar fläkten vid för hög temperatur.
 
Toppen