• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
S670sl, vad menar du med fyller specifikationen, duger alla C2 oljor? läser man i instruktionsboken står det att i nödfall kan man fylla C2 om inget annat finns,annars skall oljan fylla 9.55535 S1.
Det är få oljor i 0W-30 däremot 5W-30 som fyller spec. spelar inte så stor roll om det inte är för kallt.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
S670sl, vad menar du med fyller specifikationen, duger alla C2 oljor? läser man i instruktionsboken står det att i nödfall kan man fylla C2 om inget annat finns,annars skall oljan fylla 9.55535 S1.
Det är få oljor i 0W-30 däremot 5W-30 som fyller spec. spelar inte så stor roll om det inte är för kallt.
Jag menar att om oljan fyller t.e.x acea A3 kraven så spelar det ingen roll vilket märke det är.Har inte sett instruktionsbok för de senaste modeller Fiat.På min står det att aceaA3 low saps skall användas om det inte tillgängligt kan aceaB2 användas.Man kan förstås använda högre kvalitets klass än aceaA3.
Att det står i boken ett Fiat nr.betyder inte att det inte skulle finnas en massa märken oljor som kan användas.Därför finns ett europeisk klassning av oljor.Amerikanarna har sitt eget system.Om du loggar in på oljeguiden med din reg.nr eller bilmodell och motortyp så hittar du massor av oljemärken som är godkända.
Som kuriosa kan nämnas att på Porshe 966 boken står att endast Porshe original olja skall användas.Det är bara ett problem.Porshe har aldrig tillverkad olja.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
835
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Skulle jag köpa en fem år gammal bil då vill jag se att den är servad varje år på en märkesverkstad! Man vill ju ha riktiga service protokoll inte en ägare som intygar att han har gjort alla oljebyten som man ska!
 

Limhamn

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Malmö
HBK-Nr
27391
Medlemskap
2024
När jag servade min husbil (2017, 2,3 l Euro 6) första gången så sa märkesverkstaden (Hedins bil) att jag bara fick använda Fiats rekommenderade olja, både fabrikat och spec, annars kunde motorgarantin kanske inte gälla.
Det har inget med att göra att annan olja skulle vara sämre utan enbart för Fiat att styra upp det (de äger säkert tillverkaren).
Oljan jag har är Petronas Selenia SAE 0W-30.
Även om oljan är dyr så vågar jag i varje fall inte riskera att garantin inte skulle gälla när husbilen kostar 1,5 MKR!!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Garantin gäller 2 år,första oljebyte skall ske efter 2år.
I instruktionsboken står det "rekommenderad olja" inte något om krav.
Priset på bilen har ingen betydelse en plåtis för 500K eller Liner för 2000K,samma motor.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det spelar väl ingen roll vilket oljeabrikat man köper bara man köper enl. de specifikationer som står i fordonets instruktionsbok. Många raffinaderier tillverkar olja av många fabrikat till många fordonstillverkare. När jag en gång köpte olja av en volvoåterförsäljare så fick jag 3 flaskor med Mobil's logga på korken & 1 med Castrol's logga på korken. Fiat's oljemärke är ju Selenia & jag har aldrig hört talats om en tillverkare som heter så. Dom gör väl som alla andra, köper enl. spec. på billigaste stället & fyller på flaskor med egna märket i detta fall Selenia. Så även den "förhatliga" Biltemaoljan kan faktiskt komma från en tillverkare som levererar till många utav tillverkarna av premiumbilar.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Tillverkaren heter Petronas å är fiats "hovleverantör"
Petronas
Vidare läsning
Petronas – Wikipedia

Alla tillverkare har historiskt inte haft egna godkännanden Volvo har bla använt sig av Acea för europeiska marknaden efter 98(osäker på brytår) tror jag innan dess körde dom API

men på grund av många olika anledningar förmodligen främst ekonomiska så har man börjat med egna krav och godkännanden som oljetilverkaren får betala för att få.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Jag menar att om oljan fyller t.e.x acea A3 kraven så spelar det ingen roll vilket märke det är.Har inte sett instruktionsbok för de senaste modeller Fiat.På min står det att aceaA3 low saps skall användas om det inte tillgängligt kan aceaB2 användas.Man kan förstås använda högre kvalitets klass än aceaA3.
Att det står i boken ett Fiat nr.betyder inte att det inte skulle finnas en massa märken oljor som kan användas.Därför finns ett europeisk klassning av oljor.Amerikanarna har sitt eget system.Om du loggar in på oljeguiden med din reg.nr eller bilmodell och motortyp så hittar du massor av oljemärken som är godkända.
Som kuriosa kan nämnas att på Porshe 966 boken står att endast Porshe original olja skall användas.Det är bara ett problem.Porshe har aldrig tillverkad olja.

Om du läser följande så hittar du motsägelserna i ditt påstående
https://www.acea.be/uploads/news_documents/ACEA_European_oil_sequences_2016.pdf

Dom Porshe 996 jag servar anger Mobil 1 som deras original olja och Oem approval A40
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Jag köper absolut inte en bil som har bytts olja med 2 års intervall, kör själv i snitt 17000 km år
Nån annan får köpa den bilen.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Motortillverkarna har egna specar av två orsaker. (minst)
viktigast är att de generella specarna inte täcker de behov motortillverkaren ser att deras motor kräver, för det tilltänkta användningsområdet.

Sedan kan det vara en del kommersiella tankar bakom, men enligt min erfarenhet kommer dessa efter ovanstående.

Ett exempel.
Saab rekomenderade en 0w-30 olja enligt GM LL-A-025.
Eftermarknaden hos Opel fick frispel över detta tilltag, det går lika bra med den billigare 5w-30.

Nej sade man i Södertälje, vi måste ha en olja baserad på PAO (Poly-alpha-olefin) för den överlägsna dynamisk viskositeten. (hur oljans viskositet förändras inne i ett glidlaget tex)
Det enda sättet att säkerställa detta var att speca 0w då det endast gick att åstadkomma 0w med PAO bas olja.

Ta motorfabrikanternas krav på allvar.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
alfan, Valvoline tillverkar ingen 0W-30 olja till din bil, du får nog ta det med verkstan igen, har råkat ut för samma sak på min personbil verkstan åkte på ett oljebyte till,dom trodde nog inte jag skulle finläsa fakturan!!
 
Toppen