• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn stannar först efter 6-7 sekunder

F

F.d. 50406

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD
Årsmodell Chassie: 2005
Husbilsfabrikat: Knaus
Husbilsmodell: Knaus 658
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2005
Ämnesområde: Motor
Hej,

jag har ett problem som började i höstas där motorn går i 6-7 sekunder efter att jag har tagit ur nyckeln.
Idag hade jag den på service hos en Fiat auktoriserad verkstad, men dom hade inte tid att felsöka ???, däremot fick jag några tips om att felet kunde vara ett installerat chip, som jag kunde prova att koppla loss, att det kunde vara något som kopplats in i "cam-bussen".
Förra året installerade jag en GPS med backkamera, ett "giro" som ska visa hur bilen ligger nivåmässigt samt ett insteg. GPS'en går direkt till cigguttaget, giro't hämtar + och - från matningen till stereon och insteget tar matning direkt från batteriet.
Jag har kopplat bort allt utan någon framgång, motorn stannar inte när jag tar ut nyckeln ändå.

Är det någon som har varit med om något liknande, och/eller har något tips om vad som kan ha hänt?

Tacksam för alla tips,
LuisoLotta
 
F

F.d. 50406

Guest
biancoL skrev:
hej. Nr 1 prova en gång till men med halvhjuset avslaget.Nr. 2 har du dragkok på bilen? så kan det vara vatten eller ärgat i eldosan.mvh Roland

Hej Roland, tack för tipset men tyvärr blev det samma resultat med avslaget halvljus, och någon dragkrok har jag inte.

Enligt mekanikern på Fiat så gav datorn ut två felkoder,
1. u1601 "can-databus funktionsstörning".
2. p0191 "railtryck kontroll orimlig signal".

Därav hans tips om att det kunde vara något som var kopplat till databussen.
Jag får leta vidare eller söka upp någon annan verkstad.
Med vänlig hälsning, Luis
 
F

F.d. 50406

Guest
Hej,
Jag var ute och testade lite till.
Det visar sig att om man vrider av tändningen och efter en sekund slår på tändningen igen, så stannar motorn.
Inte för att jag blev så klok av det men nu behöver jag ju inte vänta sju sekunder innan motorn stannar.
Är det någon som förstår problemet?

Med vänlig hälsning Luis
 
F

F.d. 50406

Guest
Den glödtänder inte, den går lika "rent" som innan man vrider av tändningen, och om det hade varit något i bränslet så borde det väl märkas vid vanlig körning också, och det gör det inte.
/Luis
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.468
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
LuisoLotta skrev:
Hej Roland, tack för tipset men tyvärr blev det samma resultat med avslaget halvljus, och någon dragkrok har jag inte.

Enligt mekanikern på Fiat så gav datorn ut två felkoder,
1. u1601 "can-databus funktionsstörning".
2. p0191 "railtryck kontroll orimlig signal".

Därav hans tips om att det kunde vara något som var kopplat till databussen.
Jag får leta vidare eller söka upp någon annan verkstad.
Med vänlig hälsning, Luis

Ser inte ut som om dessa koder skulle ha att göra med att den inte stannar.
Funderar på om du inte har problem med tändningslåset.
När du stänger av så kan du testa att dra tillbaka nyckel sakta (millimeter
för millimeter). Vad händer då? Slocknar all belysning i instrumentpanelen innan motorn stannar eller är allt som vanligt tills motorn stannar?
 
F

F.d. 50406

Guest
Allt slocknar när jag vrider av tändningen, belysning, radio, fläkt, instrumentbelysning, m.m., vad jag kan se/höra, är det bara motorn som går.
/Luis
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Även om du inte har någon dragkrok kan det finnas kablage draget för krok som det kommit fukt in i under bilen. Detta var läget på min Ford Transit. Den betedde sig väldigt underligt tills felet hittats, ett kapat kablage till dragkrok på en ny bil. Flera timmars felsökning på Rask & Björk i Billesholm.
 
F

F.d. 50406

Guest
Får krypa in under bilen och kolla om det finns några kablar framdragna för dragkrok, det kan vara värt ett försök. Jag nappar på alla tips, det här felet är väldigt irriterande.
Med vänlig hälsning, Luis
 
F

F.d. 25666

Guest
Jag har varit med om att det har varit fel på relä eller styrenheter som ej släpper spänningen direkt utan hängt kvar.Fel koderna verkar inte ha med ditt fel att göra.
 
F

F.d. 50406

Guest
Ja, det kan vara lite klurigt med elfel. Jag får ta och lämna in den igen efter semestern så dom får göra en noggrannare felsökning. /Luis
 
F

F.d. 19894

Guest
Hej om det kan vara till någon hjälp så har vi en Fiat Ducato -92 diesel med elektrisk stopp på diesel pumpen. Vår stannar inte heller, inte alls. Så då får vi öppna motorhuven och dela på sladden som går till stoppen och sedan lirka med kontakterna, först då stannar bilen. Det verkar som om en elektromagnet inte vill släppa taget.
 
F

F.d. 22304

Guest
Hej jag har samma problem...tänker att ja fick i dålig diesel i Danmark? Den har blivit svårare att starta också...
Hoppas det inte skadar nån motordel...
Min son ska hjälpa mig och klura får se om vi hittar någe.
Hör av mig i så fall.
:mcride:
de går fortare me två hjul...:)
 
Toppen