1. Blir du medlem nu i Husbilsklubben.se och betalar inträdesavgift och årsavgift så gäller årsavgiften både för resterande del av 2019 samt hela år 2020. Mer information finns här: www.husbilsklubben.se/ny

Husbilsklubbens årsmöte år 2020 kommer att hållas i Mariestad. Mer information finns här: Årsmöte 2020

Stäng meddelande

Motorn la av helt plötsligt

Tråd startad i 'Under Markisen' av Maggtomp, 28 Juli 2019.

1. Maggtomp

Maggtomp HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28254
    Helt utan förvarning stannade husbilen ute i skogen. En Fiat Ducato Dethleffs 5820, årsmodell 1998. Bärgare anlitades mitt i natten som nästan fick igång den.
    Hyrbil till Stockholm med alla som var med i husbilen och återlämning 2 dar senare av hyrbilen och tåg tillbaka till Sthlm igen.
    Misstanke att bränslepumpen lagt av. Men på verkstan efteråt testades det med en extern pump och det var inget fel på pumpen.
    Nu misstänks det att det är den kodade nyckeln som spökar. Köpte husbilen förra året och det finns varken röd kodnyckel eller kodkort med i bilens handlingar.
    Problemet nu är då att Fiatverkstan i Skövde, där husbilen nu står 40 mil hemifrån, inte öppnar förrän 5/8. De har väl datorer som kan identifiera problemet som inte verkstan som kollade den har.

Men nu en fundering, kan det vara så enkelt som om man kopplar bort batteriet en stund, får nyckeln/låset en ny signal då och husbilen kan starta igen? Glömde fråga mekanikern om det eftersom tanken slog oss först nu?
    Det verkar finnas många duktiga här på sidan, som kanske kan känna till detta eller har en ide annars vad det kan vara som gjorde att husbilen bara la av så där utan vidare?

Torsbobosse gillar detta.
  2. telijej

telijej HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    85
    Min sympati för dina problem. Om det skulle vara så koden inte känns igen så slocknar inte lampan för "code"
    Undrar om du minns om den slocknade vid startförsök. Jag tror inte startblockeringen bör kunna träda in under körning. Vidare: Kan du inte plåga säljaren om uppgifterna om kodnyckeln?
    Hoppas det ordnar sig.
    Janne

3. Topaz

Topaz HBK Medlem

Kommun:
    Tranås
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    20987
    Tror kamremmen är kuggad, vet du när den byttes sist?

4. kerand

kerand HBK Intresserad

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Liknande har hänt mig på en Ducato -95, plötsligt stopp. Då var det krocksensorn på torpedväggen just ovanför startbatteriet som löst ut. Det är en svart sak som har en återställningsknapp på ovansidan. Svårt att se denna så man får känna sig fram. När man får fingret på den så trycker man ned för att återställa. Om denna sensor löser ut bryts bränsletillförseln och bilen stannar.
    Det går att koppla kablar direkt från batteriet till kontakterna vid pumpen för att kolla om detta är felet (man kopplar förbi sensorn). Lycka till med fixet.

Home Car gillar detta.
  5. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    Krokksensoren på torpedoveggen satt der frem tll JTD motoren kom - mener den har det hele på en annen helelektronisk måte.

6. kerand

kerand HBK Intresserad

Kommun:
    Örnsköldsvik
    Det stämmer att krocksensorn senare ersatts av annat system. Frågan är vad denna -98 har för bestyckning., kanske en 2,8 l?

7. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det bör vara en 2,5 idtd/Tdi med mekanisk insprutning.

JANKRO gillar detta.
  8. Maggtomp

Maggtomp HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28254
    Motor 90 Kw; 123 Hk står på fordonsuppgifterna. Uttagen mars 1999 om det har nån betydelse. Kamremmen byttes 2015 för ca 2.000 mil sedan. Och det var inte så enkelt som att koppla bort batteriet, tyvärr!
    Vad duktiga ni är här, är så tacksam för alla uppslag och ideer!

9. MatsMari

MatsMari HBK Medlem

Kommun:
    Olofström
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25305
    Bränsle filter har inte lossnat , om det är diesel. Så den suger luft. Händer ibland. Behöver ej läcka diesel men suger luft.
    Mats

10. Knut

Knut HBK Webb Admin medlem

Kommun:
    Australien
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    994
    1999 har den gamle kroksensoren. Nye løsningen kom med facliften i 2001/2002 og de nye JTD motorene med commonrail innsprøytning. Om jeg husker rett så sitter den på torpedoveggen like ved bilbatteriet.

11. chiquita

chiquita HBK Medlem

Kommun:
    Kungsbacka
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4243
    Så här ser den ut i 00:a /Roy IMG_20190718_134054883.jpg

Maggtomp gillar detta.
  12. Per o Anne

Per o Anne HBK Medlem

Kommun:
    Nyköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    21284
    Likadant i min -98 2.5 tdi

13. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Då är det en 2,8 TDi med mekanisk insprutning, normalt anges dom till 122 Hk vilket det också blir om man räknar om 90Kw rätt.

14. Maggtomp

Maggtomp HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28254
    Tack, vad ni är gulliga som ger mig info! Jag vidarbefordrar allt till mekanikern på verkstan och checkar av ifall han kollat upp de förslag som jag fått här!

15. Maggtomp

Maggtomp HBK Medlem

Kommun:
    Norrtälje
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    28254
    Ringde verkstan och mekanikern tryckte på krocksensorn och då klickade det till sa han som om den hade lösts ut. Så kanske, kanske det är så "enkelt", men ändå så komplicerat för en som inte känner till det. Nu ska han bara få tag på nån som kan hjälpa till att starta när han sprutar startgas , för motorn var väl sur nu vid det här laget.
    Har ej hört nåt än, så pessimisten i mig säger att det nog är nåt annat fel ändå....men, men håller tummar nu....är det detta fel är det tack vare er här som det fixades.
    Men jag "ropar inte hej" ännu.......

Cre8iv gillar detta.
  16. sacce

sacce HBK Medlem

Kommun:
    Hallstahammar
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    5502
    Om det är mekanisk insprutning har den kanske avstängning ventil till motorn och att den inte få ström..

Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.