• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motormännens Väghjälp

lowflight

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
3116
Medlemskap
2024
Jag har tecknat M:s Väghjälp, för att bl a ha som extra säkerhet utomlands. När jag kontaktar M:s service för att kolla lite, får jag reda på, att hjälpen inte gäller för husbilar över 4500 kg!! I infon till väghjälpen står inget om maxvikt. Vi är ju ganska många som har bilar upp till och även över 5 ton. Detta är väl något som klubben borde ta upp. Men det finns förmodligen andra lösningar. Jag vore tacksam för tips.:mad::mad:
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.581
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Motormännens Väghjälp

Det är därför jag använder mig av Midland Oil, trots medlemskap i M.

Hos dem ingår även en motorgaranti och är gratis om man använder deras produkter, fungerar i övrigt på samma sätt som M:s.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Motormännens Väghjälp

Du som har Motormännens Väghjälp, tänk på att knyta bilens registreringsnummer till den tjänsten. Ring deras kundtjänst 020 21 11 11 och uppge ditt medlemsnummer och be dem knyta registreringsnumret till Väghjälp.
Därefter gäller väghjälpen med de begränsningar som angivits i denna tråd.
 
F

F.d. 25394

Guest
Sv: Motormännens Väghjälp

För ett par dagar sedan råkade jag ut för en däckexplosion på motorvägen utanför Arnhem i Holland. Detta på vänster bakhjul. Hjulhuset slogs sönder och rester av plats och isolering spreds över vägen och in i bilen. Under baksoffan fanns ett stort hål där hjulhuset suttit.
Innan resan tecknade en räddningsförsäkring för husbilar hos Falck. Den fungerade utmärkt. Jag ringde Falck och efter en halv timme var bärgaren där. Fick bilen bärgad till en gummiverkstad. Efter tre timmar kunde vi rulla vidare på 4 nya däck. Bärgaren såg till att vi fick hjälp innan han åkte. Inget krångel och inga pengar!! Däremot accepterade gummiverkstaden inte VISA. Så det blev till att betala kontant. Falck skötte sig exemplariskt.
 

bryngan

HBK Medlem
Inlägg
70
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
3001
Medlemskap
2024
Sv: Motormännens Väghjälp

Falcks XL-försäkring för tunga husbilar är ny för i år.
Kostar 785 kr för 12 mån.
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Motormännens Väghjälp

som jag har tolkat det är Midlands garanti ingen försäkring utan den måste man ha i eget bolag, dom ersätter bara självrisken på tex 1500 kr, motorhaveriet verkar vara samma självriskeliminering. Du måste ha ett försäkringsbolag som har den aktuella vikten på bilen som villkor sedan betalar Midland 1500 kr.
Titta gärna på OKQ8 deras nya försäkring för 75 kr i mån som täcker en del bla självrisk för glasrutan mm.
För mig verkar Midland mest vara lite "över"
Har du bra försäkring för övrigt så är deras olja dubbelt så dyr, vilket räcker till försäkringspremien. Marknaden är ju fri så vill man handla så gör man det, men nog tyckte jag att dom tog i när ett oljebyte efter ett år med gasoltest kostade 3500 kr bara för att få deras olja.
Hälsningar
Carl-Axel
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Motormännens Väghjälp

Jag har tecknat M:s Väghjälp, för att bl a ha som extra säkerhet utomlands. När jag kontaktar M:s service för att kolla lite, får jag reda på, att hjälpen inte gäller för husbilar över 4500 kg!! I infon till väghjälpen står inget om maxvikt. Vi är ju ganska många som har bilar upp till och även över 5 ton. Detta är väl något som klubben borde ta upp. Men det finns förmodligen andra lösningar. Jag vore tacksam för tips.:mad::mad:

Står i alla fall klart på M:s hemsida i informationen om väghjälp.
Motormännens Väghjälp
 

lowflight

HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Töreboda
HBK-Nr
3116
Medlemskap
2024
Sv: Motormännens Väghjälp

Jag kollade med Dina Försäkringar. Inga problem med 5000 kg:s husbil. Dessutom har de bra villkor och priser.
 

Willy

FD HBK Medlem
Inlägg
106
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
164
Medlemskap
2023
Sv: Motormännens Väghjälp

Här är ett annat alternativ för tung husbil, SBM.

sbmfordon.se

Väghjälp för Husbil


/Willy
 
Senast ändrad:
Toppen