• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i pyreneerna

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag undrar varför du kontaktar Folksam som är ditt försäkringsbolag i detta? Dom är nog ganska dåliga på sådant här. Har inte dom som Länsförsäkringar & många försäkringsbolag en hänvisning till SOS International i Köpenhamn om något händer när man är på resa. SOS är proffs på att assistera när olyckan är framme. Jag har själv utnyttjat dom vid 2 haverier, den ena gången mitt ute i ingenstans långt från en ort. Jag gav dom koordinaterna, talade om vad som hänt & inom en timme fanns en bärgare på plats. Allt som hade med reparationen att göra däremot tog jag med mitt försäkringsbolag. Att bolaget står för fortsatt resa för dina medpassagerare tror jag nog kommer att ske men då till hemorten.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Jag undrar varför du kontaktar Folksam som är ditt försäkringsbolag i detta? Dom är nog ganska dåliga på sådant här. Har inte dom som Länsförsäkringar & många försäkringsbolag en hänvisning till SOS International i Köpenhamn om något händer när man är på resa. SOS är proffs på att assistera när olyckan är framme. Jag har själv utnyttjat dom vid 2 haverier, den ena gången mitt ute i ingenstans långt från en ort. Jag gav dom koordinaterna, talade om vad som hänt & inom en timme fanns en bärgare på plats. Allt som hade med reparationen att göra däremot tog jag med mitt försäkringsbolag. Att bolaget står för fortsatt resa för dina medpassagerare tror jag nog kommer att ske men då till hemorten.

Ska inte medpassagerarna vara skrivna på samma adress ?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det høres som det er brudd på ene knuten i drivakslingene. Fikk det selv på en Fiat i nedkjøringen til Dalen i Telemark, motorbrems og svinger er en dårlig kombinasjon på en tung husbil med forhjulsdrift.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det høres som det er brudd på ene knuten i drivakslingene. Fikk det selv på en Fiat i nedkjøringen til Dalen i Telemark, motorbrems og svinger er en dårlig kombinasjon på en tung husbil med forhjulsdrift.

Nu när jag körde ner bilen från bärgaren så tog kopplingen fast mycket lite.. När motorn var varm så tog den inte alls.. Kan det vara kopplingen ? Eller har jag två problem ?
 
F

F.d. 55374

Guest
Jag undrar varför du kontaktar Folksam som är ditt försäkringsbolag i detta? Dom är nog ganska dåliga på sådant här. Har inte dom som Länsförsäkringar & många försäkringsbolag en hänvisning till SOS International i Köpenhamn om något händer när man är på resa. SOS är proffs på att assistera när olyckan är framme. Jag har själv utnyttjat dom vid 2 haverier, den ena gången mitt ute i ingenstans långt från en ort. Jag gav dom koordinaterna, talade om vad som hänt & inom en timme fanns en bärgare på plats. Allt som hade med reparationen att göra däremot tog jag med mitt försäkringsbolag. Att bolaget står för fortsatt resa för dina medpassagerare tror jag nog kommer att ske men då till hemorten.

På mitt försäkringsbesked finns det ett telefon nr man skall ringa vid skada.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad har du för försäkring hos Folksam som gäller hela din resa?
När var du i Sverige senast?
Varför ska Folksam ordna transport för dina Grekiska damer?
Förklara gärna detta för en novis.
HaDe Hasse

Ursäkta.... Men är du någon form av en polis ełler dommare ? Eller du kanske var ordningsman i skolan ?
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var nu på morgonen och pratade med fiat verkstaden ..... Tyvärr kan de inte ta in bilen på lång tid då de har mycket att göra :eek: så jag blir nog stående här ett tag.... Kankske han där uppe har ett finger med i detta :swoon: eller som vi ibland säger....det finns kanske en tanke med att detta hände...

Däremot kan jag inte acceptera att Folksam gav mig falska uppgifter.... Att få felaktiga är en sak..... Men när de ger mig en ren lögn då har Folksam överskridit gränsen för att ta bra hand om deras kunder, samt visar att deras kvalitetssäkring i denna typ av ärende är inte hög....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad menar du med det? Jag bara undrade för vi ska ev. själv vara ute längre än 6 mån. och ville få tips
av en van resenär.Då får man detta svar det var intelligent.
HaDe Hasse

Om man vill ha reda på saker som man själv kan ha nytta av... Då ställer man en fråga.... Men om man ifrågasätter saker en annan gör då gör man persoligt påhopp.... Och får då svar efter sin egene inteligenta "frågor"
Hoppas du också förstår detta
Peter
 

Kjell Anders

HBK Medlem
Inlägg
269
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
23
Medlemskap
2025
Om man vill ha reda på saker som man själv kan ha nytta av... Då ställer man en fråga.... Men om man ifrågasätter saker en annan gör då gör man persoligt påhopp.... Och får då svar efter sin egene inteligenta "frågor"
Hoppas du också förstår detta
Peter


Hej Peter!

Jag undrar faktiskt samma sak som Eva & Hasse eftersom jag varit i kontakt med Folksam om bl.a. dessa frågor. Slutade med att jag bytte bolag för 1 år sedan. Har lite svårt tänka mig villkoren är olika för Husbkilsklubbens medlemmar.

Ta inte detta som kritik men förtydliga gärna de villkor Du har...Kjell
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter!

Jag undrar faktiskt samma sak som Eva & Hasse eftersom jag varit i kontakt med Folksam om bl.a. dessa frågor. Slutade med att jag bytte bolag för 1 år sedan. Har lite svårt tänka mig villkoren är olika för Husbkilsklubbens medlemmar.

Ta inte detta som kritik men förtydliga gärna de villkor Du har...Kjell

Ni får alla ursäkta mig om jag har missförståt frågorna...

Vad har du för försäkring hos Folksam som gäller hela din resa? Husbilsförsäkring/ helförsäkrad
När var du i Sverige senast? Vilken allmän nytta denna frågan har, kan jag inte riktigt förstå
Varför ska Folksam ordna transport för dina Grekiska damer? Det samma gäller denna fråga...Då denna fråga riktar sig också direkt till mig och mina damer från Grekland och då blir frågan väldigt personligt, och är då inte heller någon allmän fråga, precis som förra frågan.

Så av tre frågor har jag nu svarat på den första frågan, som kanske kan vara våra medlemmar till nytta...

Men hade frågorna omformulerats och inte ifrågasatt personliga saker så hade jag svarat helt annorlunda... det handlar om att vi måste respektera var och en hur de gör i sitt liv....och om det är rättvisa man söker.... så kan jag tycka att försöka få rättvisa i alla saker är något vi bara kan glöma....

Sen gäller det i en skada att förhandla fram en lösning så alla parter blir nöjda.... många som råkar ut för en skada backar när de får "motstånd" från sitt försäkringsbolag... och detta vet alla våra försäkringsbolag om, några utnyttjar denna situationen medan andrar gör det inte eller i mindre skala....

Hur som helst så kommer damerna iväg med flyget nu på söndag medan jag stannar kvar, och för alla tre så får resan nu ett helt annat avslut än vad vi hade planerat och önskat...

I dag gick jag till verkstaden som Fiat recommendation.... Firman heter Eurocamion Talleres och är ganska stor .... i vart fall här i Huesca (där vi står nu)....De bogserade H-bilen till firman och hjälpte mig sen att fylla på vatten (så damerna kan ta en dusch innnan de åker)... Jag upplever att det var väldigt lätt att få kontakt med dem även om bara en här kan mycket lite engelska.... så fick vi också snacka lite fiske, då killen såg mitt fiskemärke på H-bilen och fiskar själv

Med deras dåliga engelska säger de att kl 3 vill de ta in bilen för att se vad problemet är.... när kl är 5 min över tre så kommer killen och säger att de har beställt resevdelarna...??? men men skall ni inte se efter felet undrar jag lite omtumlad... näää.. det är "disken" (kopplingen) som har gått sönder

Det finns två yrkeskatorier som jag ser verkligen upp till en är dödgrävaren.... hade en granne som var dödgrävare på kyrkogården, gravarna grävdes med spade...ca 2.5 meter ner...råkade han på en stor sten så hade han de bästa kunskaperna jag någonsin sett när det gäller att ta hand om en stor stenbummling.... han studerade stenen ...från de viklar han kom åt... tog fram en hammare slog lite här och där på stenen (så såg det ut för mig) sen drämde han till på en bestämd punkt... och stenen sprack precis där han ville att den skulle spricka.... han tog hand om många stora stenar när vi grävde ut vårt hus som stod på stora stenar...

Sen är det bilmekanikern.... som i dag bara känner på kopplingen med fotoen och sen vet exakt vad felet är (hoppas jag).... samma sak hände i Kreta när bilen inte startade ... han vista exakt vad felet var när han provade starta bilen... dessa "hantverkare" ger jag en stor eloge...

Självklart finns det många fler i olika yrken.... men dessa har berör mig när jag verkligen har behövts deras hjälp....

Så nu hoppas jag att jag kan komma vidare i nästa vecka och i vart fall hälsa på en broder och syster som bor i Frankrike... sen går turen till Trieste i Italien där jag förhoppningsvist kan plocka upp mina nya Lifepo4 celler som jag tyvärr fick sicka i retur för att Ew-power hade inte gjort som vi kom överens om...

Jag hoppas ingen behöver råka ut för vad vi gjorde... men jag vet också att det finns bland våra medlemmar flera som har råkat mycket värre ut... mina tankar går till alla er.....

Kram Peter & Wovi & Tilka

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske någon här på Hbk har ett svar.... Innan kopplingen la av hade vi en himla lång uppförsbacke, motorn blev väldigt varm och var nära att koka... Sen glider vi nerförbacke och där använder jag motorbromsen för att inte komma upp i så hög hastighet.. ... När vägen väl var i våg så trampar jag på gasen... Då kom skadan.... Kan den höga värmen bidragit tiłl att kopplingen tog skada.... Eller ?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
:mad: Jag blir så trött på att försöka reda ut allt så att Folksam accepterar alla kvitton.... Sänder en kopia av taxikvittot till Folksam och undrar om det behövs mer information på kvittot för att de skall godkänna kvittot, och för säkerhets skull så skriver jag att bärgningskvittot kommer under dagen....
Då får jag detta svar av Folksam.... :swoon:

Hej,


Du har en gällande räddningsförsäkring med självrisk 1.500 kr.

Eftersom taxi resan uppgick till motsvarande 1.450 kr så understiger den ju självrisken
och vi kan därför inte ersätta dig för resan.

Vänliga hälsningar
Folksam Utlandsskador
Petra Nilsson
motorutland@folksam.se
+46 8-772 66 31

.... ibland undrar jag vart har FOLKSAM hittat sin personal :eek:...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.234
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Vad är det för fel på Folksams resonemang ovan?
Handläggaren kan ju endast ta ställning till det underlag som faktiskt har lämnats in.

När alla dina kvitton har nått handläggaren får du säkert den ersättning du har rätt till.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Men det stämmer ju.. Tills dom har fått dina andra kvitton ersätter dom dig inte. Inget konstigt alls.
Möjligen kantigt svar av Folksam men det reder ju ut sig när du skickat in resten av kvittona som hör till ärendet.


Edit: Lite dålig uppkoppling så jag missade Michaels i princip identiska inlägg..
 
Toppen