• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Moseldalen

F

F.d. 53339

Guest
Vi är just hemkomna efter tre veckors resa i Tyskland och Moseldalen. På resa från Kesten söderut skramlade det till i motorn och den stannade och gick inte att starta. Efter tre timmars väntan på väg B 49 blev vi bärgade några mil till Wittlich och en auktoriserad Fiatverkstad. Detta hände mitt på dagen en onsdag och verkstaden drog in husbilen på torsdagsmorgonen för felsökning. De ordnade hotell för mig, min fru och våra två små hundar och jag tog kontakt med Fiat Camper assistance och anmälde händelsen. Vår husbil är från 2014 och hade fortfarande gällande garanti. Bilen har bara gått 1000 mil. På fredag förmiddag ringer verkstaden och meddelar att en ventil gått av och slagit sönder kolv och vevstake i tredje cylindern och att Fiat skickar en ny motor som ska komma på måndag. Arbetet beräknas vara klart på två dagar. Bilen blev klar kl 17 på tisdagen och vi hämtar den onsdag morgon och fortsätter vår avbrutna resa, dock med lite ändrade resplaner. Fiatgarantin betalar bärgning, ny motor inkl. arbetskostnader och fem hotellnätter. Räddningsförsäkringen på vår husbilsförsäkring betalar resterande hotellnatt och ett stillestånd på 300 kr/dag.
Även om det kändes nästintill hopplöst när det inträffade så löstes allt till det bästa med hjälp från Fiat och framförallt en professionell och kompetent verkstad i Wittlich.
 
F

F.d. 29775

Guest
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Hej
Det var ju skönt att det löste sig så elegant:)
Det är ju alla mardröm när sånt händer på resan.

Helt otrolig service från verkstan- har inte fantasi till att föreställa mig
att ett svensk verkstad kan erbjuda samma service:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Det förvånar mig inte ett dugg! I Moseldalen finns inte bara fina viner utan också fina verkstäder. Att invånarna i den här dalen är så trevliga och vänliga beror på en druva, en vacker och demokratisk druva! Den heter Riesling. :)

ruvi.jpg

Jappe
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Håller med dig Jappe. Har snöat in lite på Rieslingviner efter den här resan. Trocken och halbtrocken (feinherb) beroende på till vad det ska drickas. Provade också Flammkuchen mit speck på en uteservering i Wittlich - riktigt gott! Moselboka hade vi stor nytta av på resan.
 

carsten

HBK Medlem
Inlägg
974
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Lite rött som Spätburgunder och vanlig Dornfelder eller Dornfelder som mognat på ekfat (auf Barrique gereift) är inte heller så dumt om man inte är vinsnobb och bara dricker franskt det vill säga......
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Har också provat deras rödviner - helt OK och har också köpt med oss ett antal flaskor Dornfelder Rotwein Trocken från Enkirch och Reil. Ett annat verkligt gott Rieslingvin provade vi och köpte med oss från en vinbonde i Enkirch - Enkircher Herrenberg 2014 från Weinbau Weissberger.
 
F

F.d. 53339

Guest
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Weinbau Weissgerber ska det vara och inget annat.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Ove, en trevlig (?) berättelse. Hur gjorde ni med innehållet i kylen? Råkade det vara tomt där och användes till förvaring av strumpor:wideeyed:
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.649
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Visst brukar trådar spåra ur men hur kan du påstå att min fråga hade med annat än motorhaveriet att göra?
 

WalsanJ

HBK Medlem
Inlägg
248
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
3204
Medlemskap
2024
Sv: Motorhaveri i Moseldalen

Hej
Det var ju skönt att det löste sig så elegant:)
Det är ju alla mardröm när sånt händer på resan.

Helt otrolig service från verkstan- har inte fantasi till att föreställa mig
att ett svensk verkstad kan erbjuda samma service:confused:

Jo, det finns helt suveräna verkstäder i tex Småland! KÅCE tex!
 
Toppen