Motorhaveri i Italien

Tråd startad i 'Reseberättelser från Husbilen' av BoEr, 15 Oktober 2019.

  1. Michael S

    Michael S HBK Medlem

    Inlägg:
    1,855
    Kommun:
    Kungsör
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    19308
    På Fiat är det vanligt att kylvätskepumpen drivs av kamremmen.
     
    bengtic, Los Suecos, WillyPe och 2 andra gillar detta.
  2. Los Suecos

    Los Suecos HBK Redaktör

    Inlägg:
    6,249
    Kommun:
    Vannsätter - Altea
    Hemsida:
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    3853
    Har hjälpt ett antal HBK’are att byta kamrem här i Spanien. Några har velat behålla vattenpumpen, men....verkstan rekommenderar alltid byte av vattenpump. Motiveringen, eftersom det är den svagaste punkten i kamremsuppspänningen är det dumt att inte samtidigt byta den. Det kan även påverka situationen i ett garantiärende enligt dem.

    Det är också småpengar i sammanhanget, 186 Euros kostar pumpen här i Spanien.

    TommyD
     
    Senast ändrad: 28 Oktober 2019
  3. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Finns tydligen olika uppfattning om det. Kanske särskilt om bilen gått bara 4600 mil och första bytet.
    Se t ex inlägget ovan: Motorhaveri i Italien
     
  4. Jomppa

    Jomppa HBK Medlem

    Inlägg:
    2
    Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2022
    HBK-Nr:
    17828
    Vet ni att Fiat Multijet 2.3 l.motor har Kamkerja som diver anda kamaxel .Därför kamrem har 4 års byteslntervall. ( samma konstruktion 2020 modell)
     
    BoEr, bengtic och sacce gillar detta.
  5. bengtic

    bengtic HBK Medlem

    Inlägg:
    2,851
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Bosse jag kan inte se annat än att du skött service som man ska och även uppfyllt kraven från från länsförsäkringar, vad haveriet beror på kan man inte säkert veta men det borde absolut ersättas av maskinförsäkringen. och alla dina utlägg återbetalas till fullo. Eftersom det hände i låg fart kan det inte bli tal om handhavandefel. Om oljenivån är något låg men ändå innanför märkena så direkt efter stopp finns ju oljan i motorn och då blir mängden i tråget lägre och finns det en lutning på bilen så kan det dröja innan man ser olja på stickan, jag tankar alltid först innan jag tittar på stickan, men brukar kolla den på morgonen innan jag åker från ställplatsen vid resa, men det är ju en gammal bil.
    Oljetrycklampan borde ha lyst rött när du startade bilen och det är svårt att missa. Så det kan man nog glömma, En vild gissning är att spännrullen antingen är defekt eller mekanismen som spänner upp den är defekt så att remmen kuggat över man kan inte utesluta att felet uppstått vid förra bytet.
     
    Arne44, Gösta Evén och Annar gillar detta.
  6. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Just nu hinner jag inte skriva om allt som hänt, bara nämna att jag nu fått verifierat att motorskadan ersätts, med självrisk förstås. Efter lite konstiga besked hit och dit. :) Det har varit det stora orosmomentet för mej.

    Nästa steg får kanske bli att kräva verkstan på självrisker mm på motor resp reseförsäkringsdelarna.
    Jag har talat med en motortekniker på LF:s skadeavdelning, bl a om varför skadan inträffade. Jag ska ta med mej skadade/utbytta delar hem från reparationen för analys. En teori utgående från fotona från verkstan, om jag nu fattade det rätt, pekar på att skadan har med remspänningen att göra, en pinbult och en kraftig bult hade gått av. Ett kraftigt brott på rem/hjul som nästan ätit sig igenom ytterkåpan. Men det går inte att dra säkra slutsatser av fotona. Förhoppningsvis kan man bli säkrare när man får tillgång till de delar jag har med mej hem igen.

    Jag har även bestridit Telias faktura på närmare 7500 kr för samtalen i Italien.
    Och, kanske som jag nämnt tidigare, stötfångaren ska vara reparerad och klar innan motorskadan (Fiat Camper Asssistans via Falck).

    Jobb nu, förutom matchen med Telia, är att sammanställa kvitton, få stilleståndsersättning, etc på reseförsäkringen, Eller vad den nu heter.
     
    Arne44, Gösta Evén, Jack & Eva och 36 andra gillar detta.
  7. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Inget särskilt nytt att rapportera om mer än att alla reservdelar fanns på plats i mitten av veckan som gått, och att man påbörjat reparationen.
    • Inga uppgifter dock om när den är klar för hämtning.
    • Inget svar från Telia om fakturan jag bestridit.
    • Inget svar från Europ Assistance om cancellering/refund av de 25% jag inte får tillbaka från färjebolaget
    • Har ännu inte hunnit ta tag i alla kvitton mm för reseförsäkringen
    Lite oroligt: Jag tänkte åka rakt norrut vid hemfärden, genom Brennerpasset, med sommardäck (Michelin Agiles 4600 mil, godkända vid besiktning i april). Fråga till någon med erfarenhet:
    1. Är "socks" godkända vid vinterväglag i Alperna?
    2. Om inte, kan man köpa snökedjor på en mack eller liknande strax före färden uppför/genom passet?
    3. Kan man rent av våga köra med sommardäck på motorvägen genom passet (alltså om vinterväglag)?
     
    Arne44, Gösta Evén, Jack & Eva och 10 andra gillar detta.
  8. Avarage

    Avarage HBK Medlem

    Inlägg:
    1,380
    Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    9269
    Bilen gick ju att flytta med hjälp av startmotorn vilket inte varit möjligt om vevaxel/växellåda skurit.

    Så motorn borde ha gått runt.

    // Niklas
     
    Gösta Evén och BoEr gillar detta.
  9. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Jodå. Den gick fint att både backa och köra framåt med. För att citera Carl-Gustav Lindstedt: "Kör ut ur rondellen!"
    Även när vi bärgats fram till verkstad nr 1, för att lyckas få in husbilen på en p-plats.
    Ventiler/-säten fick väl några ytterligare smällar. Men de skulle ju ändå bytas ;)
     
    Arne44, Gösta Evén och Jack & Eva gillar detta.
  10. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Vad säger ni: Vågar man köra motorvägen genom Brennerpasset med sommardäck under nästa vecka?

    Anteckning 2019-11-07 075349.jpg
     
    Arne44 och Jack & Eva gillar detta.
  11. Lasseboy

    Lasseboy HBK Medlem

    Inlägg:
    1,078
    Kommun:
    Borås
    Medlemskap:
    2021
    HBK-Nr:
    11736
    Svårt att lita på vädret så långt fram i tiden, men du måste väl boka biljetter osv... Värsta fall får du stanna en extra natt för att slippa snön om det kommer!
     
    Gösta Evén och BoEr gillar detta.
  12. Wberger

    Wberger HBK Medlem

    Inlägg:
    2,908
    Kommun:
    Lund
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    2577
    Jag hade kört längs vattnet in i Frankrike. Skulle inte du till Spanien?
     
  13. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Det gick åt skogen, jag flyger ner på måndag den 11/11 och hämtar den färdiga bilen (vi flögs hem den 22/10). Olyckan inträffade den 11/10, vi har alltså tappat 1 månad av vår resa. Dessutom står försäkringsbolaget för återresa för att hämta bilen enbart för en person. När vi flögs hem med SAS kostade biljetten ca 5400 kr/person. Nu blir det Norwegian ner, säkert billigare.

    Så en tappad månad plus lite väl mycket extrakostnader: Stopp, får bli ett annat år. Vi hade förreten planerat För en 6 veckors resa. Och de 6 planerade semesterveckorna har snart gått. :(.
    Och jag som tänkte bada. Kanske.;)
     
    Arne44, Henricon, Bengt Rehngren och 24 andra gillar detta.
  14. muskatten

    muskatten HBK Medlem

    Inlägg:
    2,151
    Kommun:
    Malmö
    Medlemskap:
    2023
    HBK-Nr:
    6390
    Tänkte på alla de extra utgifter som du har haft pga. Olyckan .. .Om jag inte har helt fel så skall ditt försäkringsbolag ersätta dig för dessa extra utgifter .. Då det är utgifter som du inte skulle haft om skadan inte uppstod . .. Så var det i alla fall för i tiden .. .. På 1900-talet i vart fall ... . Hoppas detta hjälper er och lycka till
     
    Henricon, Kege, Gösta Evén och 4 andra gillar detta.
  15. bengtic

    bengtic HBK Medlem

    Inlägg:
    2,851
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Varför inte ta vägen genom frankrike som en liten minisemester och en lugn körning utan att behöva tänka på snöoväder. Vädret är väldigt beroende på vilken höjd det är och nu börjar vintern etablera sej. Sparade mil kan i förlängningen bli ganska jobbiga, sen öppna ställplatser kan nog vara sällsynta i det område du omfrågat. Sommardäck är ingen höjdare om du skulle ha otur och snökedjor är inte gratis ska du köpa såna lär den vägen bli bra mycket dyrare, sen kan man inte köra särskilt långt eller fort med snökedjor.
    Inget jag som ensam krypande på marken skulle vilja lägga på.
     
    Arne44, Gösta Evén och BoEr gillar detta.
  16. surtecruisers

    surtecruisers HBK Medlem

    Inlägg:
    1,250
    Kommun:
    Kungälv
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    4687
    hej ! låter som att bilen har löst sig på ett vettigt sätt ? vad var orsaken till haveriet ? jag hade nog inte kört genom nåt pass utan följt tidigare rek att följa vattnet samt önska dig en lugn och säker resa hemåt !
     
    Växjö Peter och Gösta Evén gillar detta.
  17. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Kamremsbrott, riktigt trassel, en pinbult och en kraftigare bult som gått av. Med följdskador på ventilsäten, ventiler mm. Om jag nu kan tolka fotografierna och reservdelsbeställningen som verkstaden skickat till LF. Mer vet jag inte, inte ännu iallafall.

    Jag ska få en påse på verkstaden med utbytta detaljer som jag ska med hem för analys av LF:s motortekniker på skadekontoret. Jag har pratat med den tekniker som hanterar mitt ärende, en mycket bra person att tala och diskutera med. Först fick jag beskedet från min handläggare att
    • ".. delarna ska analyseras, det kan vara ett garantiärende, som du då får driva själv. Då är det ingen försäkringsfråga längre".
    Åtminstone uppfattade jag handläggaren så. Varpå "en förtvivlad/bekymrad jag" ringde handläggarens chef, som efter dialog kopplade mej till motorteknikern ifråga. Han lugnade mej omedelbart.
    • "Det är en försäkringsfråga. Du kommer att få motorreparationen ersatt/betald, mot självrisken på 3000 kr förstås. Beträffande frågan om vad som orsakat skadan och kamremscrashen mm är mycket svår att svara på i efterhand - material, montagefel, etc. Går det att konstatera att det berodde på material- eller montagefel vid kamremsbytet ska vi hjälpa dej om du reklamerar kamremsbytet, dvs får ersättning motsvarande dina utlagda självrisker"
    Jag kontrollfrågade "Är det nu säkert att ni står för motorskadan fullt ut oavsett?" "Ja, du kan vara lugn.".
    Hans teori är att felet orsakats av något som har med remspänningen att göra, om jag nu fattade honom rätt. (Jag är inte mycket till motortekniker, klarar möjligen tvåtaktare motsvarande Puch på 50-talet :().

    Men det är klart, man kan verkligen misstänka bristfälligt montage eller materialfel vid kamremsbytet - Mindre än ett år sedan, jag har bara kört kanske 600 mil från byte till skada. Visserligen står det 3862 mil på verkstadsfakturan, jag har för mej att mätarställningen är ca 4600 mil just nu. Vilket låter märkligt. Jag får kolla serviceboken och fotografera mätarställningen på bilen när jag kommer ner.

    Ingen rök utan eld. Det är som med datorer/programvara - får du problem, kolla först eventuella installationer eller andra förändringar du gjort på senare tid. Där finns sannolikt svaret på det fel du drabbats av.

    Tillägg: Om någon är intresserad kan jag lägga ut PDF-filen med foton, men jag får nog i så fall maska filen från verkstadsinfo, offert mm.
     
    Arne44, smålänningen, Henricon och 16 andra gillar detta.
  18. bengtic

    bengtic HBK Medlem

    Inlägg:
    2,851
    Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    11273
    Känns roligt att jag hade rätt diagnos på felet ända från början fast jag inte är mekaniker bara felsökare.
     
    Arne44, EVTOAK, Göte J och 1 annan gillar detta.
  19. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Från kamremskåpan med omgivning

    a1.jpg a2.jpg a3.jpg a4.jpg

    Stackars "Hildur", här spelande i moll dur:

    a5.jpg
     
  20. BoEr

    BoEr HBK Webb Admin medlem

    Inlägg:
    8,405
    Kommun:
    Ängelholm
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    14243
    Så har vi ärendet mot Telia, en fråga om debiterade extrakostnader för ringda samtal (till Fiat Camper Assistans (= Falck.com) via Fiat Camper Assistance internationella telefonnummer enligt bilens service/garantibok, alltså till den svenska FCA (som inte tillämpar betalsamtal enligt uppgift jag fått från dem).

    Ärendets utveckling som det ser ut just nu (jag har även bestridit fakturan via rekommenderat brev). Om ni orkar läsa, vore bra att får era kommentarer ..

    t1.jpg t2.jpg t3.jpg t4.jpg t5.jpg t6.jpg t7.jpg
     
    Gösta Evén, Arne44, Henricon och 5 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.