• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorhaveri i Italien

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Kopierat från Livibils tråd om pågående resa ..

Skönt att ni kommit fram.
Vi var på väg till färjeterminalen samtidigt som ni i fredags, men fick motorhaveri 300 m från check-in. Tvärnit. Motor utan olja. Kruttorr.
Husbilen står nu på en verkstad i Civitavecchia för analys av motorkondition och reparation. 4 dagar, ännu inget besked. Teori från de vi lyckats få kontakt med - turboaggregatet har pajat och konsumerat all motorolja. Sannolikt cylinderfoder skadade. Isch. Väntar nu på ett hotell i en tråkig stad, lite regn idag, inga besked. Försäkringsbolaget LF ska nu ta beslut om att genomföra motoranalysen och därefter ta beslut om åtgärder och därmed om tiden innan vi har husbilen tillbaka i reparerat skick. Kan vi fortsätta vår semester via färja til Barcelona och Costa Blanca, eller får vi ta flyget hem och sedan tillbaka för att hämta bilen? Kan vi bli kvar och vänta? Eller flyga enkel väg hem och bilen kommer efter med vägtransport? Eller? Eller?

Det värsta är att inte få något besked, veta vad som väntar. Alla lovar att komma igen med information. Tji. Och, var glada om ni slipper försöka kommunicera med italienare via telefon. Telefonsvaren/-valen sprutas fram på snabb italienska, aldrig på engelska. Ett helsicke att försöka pricka in när och om man ska trycka uno, due, tres etc. Lyckas man komma fram och frågar "Do you speak english?" så svarar de "No" och lägger på. Det är nästan så att man nedgraderar italienare relativt fransmän att kunna kommunicera med turister/utlänningar.

Och assistansorganisationen: Jag har haft löpande kontakt med SOS International, Fiat Camper Assistance i SE, dito i IT, bärgningsbilen, Länsförsäkringars Utlandsjour, verkstaden. 100 gånger. Puh. Fruktansvärt dålig organisation/arbetsprocesser - skrivna case som skickas hit och dit utan direktkontakter enheterna emellan, stafettpinne efter stafettpinne, inga utsedda ärendeansvariga, ny person varje gång man får kontakt, alldeles för få som kan kommunicera språkligt internationellt.
Plus Grimaldi Lines (färjebolaget), Europ Assistance (avbeställningsförsäkring), samma visa.

Se upp pensionärer: Vi är på väg in i en synnerligen inkompetent värld. Operatörer/befattningshavare som är uppvuxna med platta. Att all kunskap tryckts in i dem via internet och spel. Man behöver inte tänka själv.
 
F

F.d. 22252

Guest
Väldigt konstigt på min bil lyser det en varninglampa för oljan som slocknar så fort man startar motorn. Borde ju finnas en likadan på en modern bil!
Teorin om att turbon kastat in oljan i motorn har jag lite svårt att föstå för då brukar motorn tokvarva. Borde ju luktat bränd olja om det runnit ut på grenröret.
Det som lär gå först är ju lagren men då brukar det låta en del innan det rasar att motorn vämenyper utan olja borde ju synas på tempmätare och varningslampor. Det hela låter besynnerligt för mej låter det som kamremshaveri. Misstänksam som jag är slår mej en tanke att man försöker tjäna pengar på bilen på något sätt, vet ju hur man fösökte blåsa Jappe att sätta i en ny motor när det var ett skitfel. Normalt tar det inte många minuter för en duktig mekaniker att göra en diagnos på felet finns ju möjlighet att köra diagnos och se vilka givare som larmat.
Jag är ju ingen expert men med en massa uppgifter kan säkert JANKRO pinpointa felet.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack för omtankarna - Men nu får det vara försäkringsbolagets sak att återställa bilen i korrekt skick. Fiat Camper Assistance tar stängt "caset", jag hade ingen förlängd garanti.
Förresten, Fiat får dock en sak att stå för, en stötfångarskada som uppstått vid bärgningen tydligen. Har inte sett den själv.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Lite kompletterande info, kanske av intresse?

Motorn var/är inte tom på olja. :)
Jag rusade ju ut och kollade oljestickan direkt vi stoppet, som visade tomt. Teknikerna här i IT säger att jag var för tidigt på det, oljan fanns då fortfarande kvar i kanaler och flöde i motorn, och alltså inte hunnit rinna tillbaka. Det är tom alltför mycket olja i motorn just nu. I samband med stoppet fick jag tag i ett gäng HD-åkare som blåste iväg till närmsta mack och köpte den olja som fanns där, 2 liter.

Det har nu snart gått en vecka här i Civitavecchia, telefon med alla parter, osäkerhet, väntan, tråkig stad, etc. Husbilen har flyttats till verkstad nr 2 (vid bogseringen skadades bakre stötfångare). Motorn ska nu demonteras och köras till ett lab för analys, klart sent fredag i bästa fall. Därefter åtgärdsförslag och kalkyl för LF att ta ställning till. Och som de säger, om de kan ta det på försäkringen överhuvudtaget. Måste man byta motorn tar det ytterligare 14 dagar. Plus reparation stötfångare.
Teorier: Kamremshaveri (bytte i november 2018)? En av teknikerna säger att det kan vara något med "turbinon". Men, varifrån kom oljudet när jag låg i vänstersväng i rondellen?

Vår plan är nu att invänta analyssvaren (om LF går med på fler hotellnätter). Tar reparationen längre tid än till onsdag flyger vi till Alicante och gästar goda vänner, antingen i El Campello/Alicante eller Torrevieja. Om nu LF går med på det.

Hustrun fyller jämna år imorgon, vad vi nu ska hitta på i denna stenöken, Civitavecchia, Roms hamnstad. Vi tog förresten en tripp till själva Roma med tåg i söndags. Rom är alltid sevärt :).

Det är bara att försöka ta allt med tålamod, i godan ro med sänkta axlar. :cool:
 
F

F.d. 22252

Guest
Kan ju bli kamremshaveri om spännrullen inte fungerar som den ska så remmen kuggar över eller att lagren i vattenpumpen skär om den inte blev bytt vid kamremsbytet förra gången brukar man alltid göra. Det är enda orsaken att lyfta motorn eftersom man måste ta isär ganska mycket för att se vilka skador det blivit på topplock ventiler och t.om kolvar. I värsta fall handlar det om motorbyte. Jag har råkat ut för samma två gånger så jag vet problemet. Blir väl billigare för LF om ni flyger iväg och bor hos vänner flygresan är ju inte så speciellt lång.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Ja, man kan få en "vidareresa", eller vad de nu kallade den, till en annan ort än hemmet. Alicante i vårt fall. Båda som var i bilen från skadeplatsen, men resan tillbaka till platsen för husbilen betalas enbart för en person. Och vi som ville se Medelhavet Civitavecchia - Barcelona von oben och från utsideshytt. Men det ordnar sig, vi får investera i en extra returbiljett på flyget tillbaka till Civitavecchia.

Nu väntar vi spänt på domen, förhoppningsvis i morgon italiensk seneftermiddag, kanske kl 17.30? Om vi nu lyckas få kontakt i någon engelskspråkig. Tekniksnack på italienska är inte lätt. Turbine och motore och liknande fungerar. Men kamrem, lager, kolvar, cylinderfoder, ventiler, .. vete 17. Plus att det gäller att passera telefonväxeln om man ska ringa dit. Men det ger jag nog upp vis av erfarenhet. Vi får i stället jaga vår italiensk-/engelskspråkige taxichaufför Angelo, hoppas han jobbar imorgon kväll.

Hustrun fyller jämt imorgon. I "stenstan" Civitavecchia. Ingen hit.
Men vi har hittat en restaurang som verkar vara en riktig topprestaurang för födelsedagsmiddagen. Vi provade den nu på eftermiddagen med ett par glas mycket bra Chianti med smakfulla tilltugg. Mycket lovande. Den heter PaneAmore & Fantasia om nån fastnar i stan som vi :).

Vi har även garderat oss mot att resultatet av motoranalysen drar iväg till måndagen. Då blir det en tur in i etruskernas land, Tarquinia med omnejd.

2015-08-05 15.00.39.jpg

Det blir det förresten oavsett, bilen ska ju åtgärdas också, plus den skadade stötfångaren. Vi har färjebiljett bokad till onsdag kväll, men kan flytta den till en kostnad på 30 € per ombokning.

Så här kan man klanta till det med en bärgningsbil:

2019-10-16 15.48.27.jpg
 
F

F.d. 22252

Guest
Hade nog varit bättre att få bilen bärgad ombord till spanien verkar som spanjorer har lite mer ordning och reda. men sånt vet man ju inte i förväg. Jo det kan nog vara illa med motorn om kamremsdrivningen gått sönder, kan ju t.om. vara verkstan som bytte remmen som gjort fel. Men svårt att bevisa. Man får väl hoppas att de kan laga den det är ju trots allt i motorns hemland fast fabriken kan nog ligga i turin men så är det ju det att man sällan har bråttom bäst är ju om ni kan få en ny motor lätt att det blir skador som man inte upptäcker som visar sej hände mej efter ett halvår. Blir intressant för alla som följer att se LF bekänna färg om de är att lita på gör dom inte det kommer säkert ett antal husbilsägare som säkert också har personbilen försäkrad där att byta bolag nästa förfallodag, skulle jag ha gjort. Undvik gärna att lägga ut en sekin själv för då får man kanske problem med att få tillbaka dom. Bättre då att de reglerar det hela direkt till verkstan.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Det LF begärt att jag ska göra är att dra igång analysen, 6 tim á 40 €, som jag får lägga ut och sedan yrka ersättning för. Orkade inte käfta emot - ville bara få gång analysen/felletningen så snabbt som möjligt.
Jag har i ett annat inlägg kritiserat den total supportorganisationen - stafettpinne race, tunga och ineffektiva arbetsprocesser, inga personliga ansvar, alltför låg kompetens i kontaktytan med kunden ("måste skadeavdelningen få svara på" etc). Lite förstorat, mer detaljerat ...
  • SOS International -- Fiat Camper Assistance i SE -- Fiat Camper Assistance i IT -- LF:s Utlandsjour -- LF:s Skadeavdelning -- LF:s partner i IT för hotell och liknande -- LF:s partner i IT för de tekniska frågorna och kontakter med verkstaden. Kanske fler inblandande än så?
  • Varje gång man ringer till LF:s Utlandsjour får man prata med en helt ny handläggare (köstyrt), nån gång har jag träffat på samma person. Tror jag.
  • T o m, vid ett tillfälle kom jag till en kille som sa att han inte tillhörde jouren utan var en typ av telefonsvarare som tog vid när köerna var långa. Han stönade och pustade. "Jag ser här att ni kommit överens om att talas vid imorgon. Varför ringer du då inte imorgon?" Jag skulle informera om att jag dragit igång felanalysen
  • Man dokumenterar diskussionerna med kunderna i en typ av ärendehanteringssystem, med "cases" per regnr. Allt skrivs ner efter bästa förmåga, varje led i kedjan ska läsa från början och förstå. Det tar tid. Och kan missuppfattas. Ingen att få närmare förklaring från. Etc. Plus att det tar längre tid. Mycket längre tid, många feltolkningar riskeras. Första två kvällarna hade vi t ex två hotellrum bokade.
  • Okay, dokumentera ärendet, men ta även direktkontakt t ex via telefon
  • I mina ögon alltför låg kompetens och alltför begränsade befogenheter. Alltför lite av direktkontakt med de lokala partnerna i landet, och t o m med verkstaden ifråga/källan/den som ska göra jobbet
Beträffande Fiat Camper Assistance och LF:s Utlandsjour: Vad man skulle vilja se (om man nu får önska) ...
  1. Ett case/skadeärende - En kundkontakt/primär handläggare
  2. Primär handläggare i direktkontakt med utförande slutfunktion, dvs verkstad respektive hotellbokande enhet, etc
  3. Primär handläggare i direkt kontakt med skadeavdelning i beslutsfrågor
  4. Naturligtvis har en víss handläggare flera case på gång, vid ojämn fördelning får man fördela om
Kräver förstås kompetenshöjning, både avseende teknisk och språklig kompetens. Bort med stafettpinnar, så många steg i informationsöverföringen som det går. Gör jobbet direkt.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Hoppas att det blir ett trevligt födelsedagsfirande trots allt och att en present blir ett svar på analysen av motorn. ni har i alla fall bättre väder än vårt regn och rusk.
Birgitta
 
F

F.d. 22252

Guest
När jag blev på körd och motpartens försäkringsbolag påtog sej skadan så borde det varit enkelt för trygghansa att reglera det, efter flera månader utan att något hände och all dokumentation fanns i fallet , skrev jag ett ilsket mail och hotade att lägga ut alla mail foton osv på HBK då plötsligt hände det något. En man som jag inte pratat med tidgare ringde upp mej och vi kom överens om att jag skulle reparera själv och fick en summa 5000kr lägre än inköpspriset, sen hade jag såklart kostat på bilen ett antal tusen kr. De pengarna har jag sedan använt på ett bra sätt men den är inte återställd till det som den var tidigare. men den duger att åka med efter mina behov. Har inte lagt ut något på nätet om detta efter det och har fortfarande försäkringen kvar. Men inkompetensen i bolaget känns igen och oviljan att hjälpa till, det som är konstigt är ju att det franska bolaget skulle stå för fiolerna varför skulle mitt bolag då krångla`? Man blev ju sedan kalla om fötterna att ett okänt antal husbilsägare skulle göra ett strömhopp över till ett annat bolag.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Tack :), vi ska göra vårt bästa - blir nog att rulla hem från restaurangen ikväll med tanke på hur vi känner oss just nu. När det här är över får vi nog tas in för psykiatrisk vård båda två.

Det senaste, förutom tjat och jagande på LF Utlandsjour med partner i Italien, är att tvingas kontakta och driva frågan om stötfångaren med Falck.com - Dirigerad dit av den som är ansvarig för åtgärdande av bärgningsskadan (stötfångaren), Fiat Camper Assistans. Samma visa. Oklara ansvar, svårt komma rätt från växeln, hade fått felaktig e-postadress från Fiat CA dit jag skulle skicka dok och foto om skadan, att får igång dem/deras partner i IT, beställa reservdel kanske från Laika i Toscana, och passa på att reparera stötfångaren medan den står i en verkstad. Som sunda förnuftet säger.

Kontaktytorna bara växer. Vår enorma frustration likaså. Ingen kundkänsla någonstans. Snigeltempo. Ingen tar ansvar, bara oformliga organisationer där nån annan ska göra jobbet. Bara just inte jag.

Som Bengt säger, det är synd och otur att vi inte lyckades ta oss till Spanien, och kanske Altea med vår vän Tommy Dynér i back-support ;). Vi har betydligt bättre erfarenhet av spanjorer och spanska verkstäder jämfört med dito här i Italien. Då hade vi nog varit på rull igen vid det här laget.

Jag har nu två huvudansvariga att driva ersättningsfrågor mot: LF för motorskada respektive stilleståndsersättning, utlägg etc, samt Fiat Camper Assistans vad gäller bärgarens tafflighet/stötfångaren. Det kan t o m bli så att jag måste ta den mot LF Vagnskada och Fiat Camper försöker smita från sitt ansvar.

Det som gör mej orolig är ett yttrande från en från LF Utlandsjour som yttrade "vi måste avvakta felletning/analys, vilket felet var, vad som ska åtgärdas och vad kostnaden blir innan vi tar ställning om det kan gå på försäkringen eller inte". Då kan vårt skadekontor besluta vilket.
Vad är det för nys från ett försäkringsbolag? Bilen är försäkrad, är 5 år gammal, har gått 4700 mil, självrisk 3000 kr. Bilen går inte att starta, motorn är heldöd, full av olja. Saken borde vara solklar! Det står väldigt vackert skrivet på LF:s hemsida där man kan beställa bilförsäkringen. Men det är tydligen annorlunda i verkligheten. Om man ska tro handläggaren på utlandsjouren.

En stor besvikelse är även sättet man driver frågan på från utlandsjourens sida, inklusive deras italienska partner. Inget driv vad jag kunnat konstatera. Ingen äger problemet. Varken med motorskadan eller stötfångarskadan. Dessutom ett evinnerligt tjat på LF att se till att förlänga hotellbokningen dag för dag, en dag i taget. Sur/ovetande hotellpersonal som ville ha information om det för sin rumsbokning. Nu fick tack och lov förlängt iallafall t o m söndag natt, alltid något. Hittills kan jag bara komma med svidande kritik.

Ett undantag dock: På Falcks kundservice (sittande i CPH) fick jag tag i en duktig kille, som omedelbart lade upp ett prioriterat synligt ärende inom Falck angående stötfångaren, med alla mail jag skickat in med foton etc.

Fortsättning följer.
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
En viktig korrigering med tanke på min kritik:

LF:s Utlandsjour som jag nämnt ovan tillhör faktiskt SOS International, som utför alltså dessa tjänster på uppdrag av LF. Man svarar helt enkelt bara LF Utlandsjour. i telefon och meddelanden I slutänden samma sak, men rätt ska vara rätt.

Sannolikt gör andra försäkringsbolag på motsvarande sätt, men det är bara en gissning.
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Vi har Caravan försäkring, f n återförsäkrat i Water cirkel, och har aldrig behövt kontakta SOS. De köper bärgning och allt med ett telefonsamtal.
 

WillerWalle

HBK Medlem
Inlägg
564
Kommun
Tibro
HBK-Nr
24641
Medlemskap
2025
Bedrövligt bemötande. Misstänker att alla försäkringsbolag är lika besvärliga då det gäller att betala ut. Är Du medlem i Motormännen ? Jag är det sedan många år och har haft en del hjälp av dem.
 
Toppen