• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorfel Ford Transit 08 som ingen tycks kunna lösa

arngid

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
4096
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 3500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil

När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.

I augusti 2013 lämnade jag åter in bilen till verkstaden för nytt försök att hitta felet. Min verkstad kontaktade sin suport på Ford i Göteborg för rådgivning. Efter många turer med återkommande besök på verkstaden så bytte man hela styrenheten och EGR ventilen som man då trodde var felet. Detta skedde då först i Mars 2014. Motorn gick lite bättre en tid men nu har jag samma problem igen.
Nu säger verkstaden och Ford suporten att de kan inte kan lösa problemet så nu står jag här med en husbil som går illa och som ingen tycks kunna åtgärda.

Det måste väl finnas fler Fordar som har haft samma problem så jag vore mycke tacksam om ni kan tipsa mig om hur er verkstad har löst problemet
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hej Arngid!
Tråkigt att höra att du har problem. Firman borde
hjälpa dej tills detta är löst.
Undrar hur dom/firman resonerade när dom bytte
EGR-ventilen 3:dje gången.
Det låter som om dom hittat den enda delen som
verkligen fungerar.
Undrar vad dom hittade för fel på turbon efter så
kort körsträcka.

Om EGR:n var så sotig att dom bytte den så måste
dom väl förstå att felet finns någon annanstans att söka.

Har det funnits/finns det några felkoder?
Har dom gjort läckage kontroll på spridarna?
Har dom kollat kompressionen på cylindrarna?
Saknas/minskar kylvätskan?
Ökar/minskar oljenivån?

Har bara hört att vissa motorer haft problem på spridarna.

Kluckande ljud kan komma från dåliga/trasiga
momentstag/växellådsfästen och motorfästen om tex
motorn inte går som den skall.

//Tony
 

hobsen

HBK Intresserad
Inlägg
42
Kommun
Norge
Min erfaring er at moderne diesler kjøres på for lavt turtall, motor bør ikke presses ved turtall under 1800 - 2000.

Selv har jeg erfart slik "hosting" på min motor.
Nå har jeg begynt å kjøre på høyere turtall og i tillegg brukt dyserens og andre additiver i dieselen. Også dieselfilteret ble skiftet.
Motoren oppleves bedre og "hoste" er borte.
 
F

F.d. 53227

Guest
hobsen skrev:
Min erfaring er at moderne diesler kjøres på for lavt turtall, motor bør ikke presses ved turtall under 1800 - 2000.

Selv har jeg erfart slik "hosting" på min motor.
Nå har jeg begynt å kjøre på høyere turtall og i tillegg brukt dyserens og andre additiver i dieselen. Også dieselfilteret ble skiftet.
Motoren oppleves bedre og "hoste" er borte.

Jag har samma erfarenhet. Använder StarTron eller Omega dieseladditiv.
En liten "hostning" är borta nu.
 

arngid

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
4096
Medlemskap
2023
tony o nette skrev:
Hej Arngid!
Tråkigt att höra att du har problem. Firman borde
hjälpa dej tills detta är löst.
Undrar hur dom/firman resonerade när dom bytte
EGR-ventilen 3:dje gången.
Det låter som om dom hittat den enda delen som
verkligen fungerar.
Undrar vad dom hittade för fel på turbon efter så
kort körsträcka.

Om EGR:n var så sotig att dom bytte den så måste
dom väl förstå att felet finns någon annanstans att söka.

Har det funnits/finns det några felkoder?
Har dom gjort läckage kontroll på spridarna?
Har dom kollat kompressionen på cylindrarna?
Saknas/minskar kylvätskan?
Ökar/minskar oljenivån?


Har bara hört att vissa motorer haft problem på spridarna.

Kluckande ljud kan komma från dåliga/trasiga
momentstag/växellådsfästen och motorfästen om tex
motorn inte går som den skall.

//Tony

Man antog att det var fel på turbon men då felet kvarstod insåg man att det inte var den som var felet. Det fanns felkoder vid första bytet av egr-ventilen men inte senare. Men man kan se på kurvor på datorn att det blir ett hack när rycket kommer.
Jag tror inte man har kollat spridare och kompression. Kylarvätska och olja är fullt normala. Det konstiga ljudet som hörs menar man kommer från egr-ventilen när den arbetar.

arngid
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Tråkigt att dom bara antog att turbon var dålig.

Om det är EGR:en dom ser att den "hackar" när rycket kommer
så kan det ju lika gärna vara annat som sker och EGR:en stänger och öppnar den pga att den får detta kommando av ECU.
Detta säger ju väldigt lite om att det är fel på EGR:en

Läckage test av spridarna är det första man gör efter att
man kollat felkoderna.
Sedan är det kompressionen man kollar.
Ford har ju ett väldigt strikt felsöknings program som skall följas
så man får ju förmoda att detta gjorts.

EGR-ventilens arbetets ljud har aldrig vad jag vet hörts annat
än när man kör den (manuellt) från datorn när motorn är avstängd.

//Tony
 

arngid

FD HBK Medlem
Inlägg
1
Kommun
Katrineholm
HBK-Nr
4096
Medlemskap
2023
tony o nette skrev:
Tråkigt att dom bara antog att turbon var dålig.

Om det är EGR:en dom ser att den "hackar" när rycket kommer
så kan det ju lika gärna vara annat som sker och EGR:en stänger och öppnar den pga att den får detta kommando av ECU.
Detta säger ju väldigt lite om att det är fel på EGR:en

Läckage test av spridarna är det första man gör efter att
man kollat felkoderna.
Sedan är det kompressionen man kollar.
Ford har ju ett väldigt strikt felsöknings program som skall följas
så man får ju förmoda att detta gjorts.

EGR-ventilens arbetets ljud har aldrig vad jag vet hörts annat
än när man kör den (manuellt) från datorn när motorn är avstängd.

//Tony



Pratade med mekanikern i går. Han säger att de har kört alla tester inkl. spridare och kompression. Ska lämna in bilen igen om två veckor så ska han kolla alla värden igen.
Som tur är har jag haft en garantiförsäkring som tagit på sig kostnaderna annars hade det stått mig väldigt dyrt. Tyvärr har garantin upphört nu.

arngid
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Bra att du fått hjälp igen.
Felet har du dock påpekat innan garantin gick ut
så på något sätt så måste dom lösa problemet
åt dej.
Det kan ju tyckas att det varit bättre att lägga tiden på
felsökning än att byta alla dessa egr-ventiler och turbon.
Testa tillsatserna dom andra kör med också.
Dessa har ju hjälpt flera stycken med liknande
problem.
Har du tankat på samma ställe varje gång så
kan du ju byta ställe för att se om det blir skillnad.
Lycka till.
//Tony
 
F

F.d. 29701

Guest
har en 07 a 2,4 liter 140 hkr har också haft problem rycker men i år har jag gjort som så låtit motorn stå på tom gång ett par minuter sen när den är varm varvat ut till 3000 varv samt växlat ner vid 2000 varv tagit lite mer bränsle men det har fungerat
 
Toppen