arngid
FD HBK Medlem
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 3500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil
När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.
I augusti 2013 lämnade jag åter in bilen till verkstaden för nytt försök att hitta felet. Min verkstad kontaktade sin suport på Ford i Göteborg för rådgivning. Efter många turer med återkommande besök på verkstaden så bytte man hela styrenheten och EGR ventilen som man då trodde var felet. Detta skedde då först i Mars 2014. Motorn gick lite bättre en tid men nu har jag samma problem igen.
Nu säger verkstaden och Ford suporten att de kan inte kan lösa problemet så nu står jag här med en husbil som går illa och som ingen tycks kunna åtgärda.
Det måste väl finnas fler Fordar som har haft samma problem så jag vore mycke tacksam om ni kan tipsa mig om hur er verkstad har löst problemet
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,2TDCi 130
Årsmodell Chassie: 2007
Husbilsfabrikat: Burstner
Husbilsmodell: Nexxo T 660
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Har problem med min Burstner Ford Transit 2.2 TDCi 130 08
Bilen har nu gått 3500 mil, men felet började redan vid 1000 körda mil
När jag startar och kör iväg med lätt gaspådrag och när jag kört sakta och ökar gaspådraget uppstår ryckningar och ett kluckande ljud hörs från motorn.
Lämnade in bilen till min Fordverkstad för snart ett år sedan. Man trodde då att det var fel på EGR ventilen och bytte den. Det blev något bättre ryckningarna blev mindre men ökade efterhand som milen gick. I slutet på november lämnade jag in bilen igen och man trodde då att det var turbon som var felet så man bytte den och även en ny EGR ventil. Ryckningarna försvann men det konstiga kluckande ljudet var kvar. Efter hand som jag har kört har ryckningarna återkommit och är nu lika stora som tidigare.
I augusti 2013 lämnade jag åter in bilen till verkstaden för nytt försök att hitta felet. Min verkstad kontaktade sin suport på Ford i Göteborg för rådgivning. Efter många turer med återkommande besök på verkstaden så bytte man hela styrenheten och EGR ventilen som man då trodde var felet. Detta skedde då först i Mars 2014. Motorn gick lite bättre en tid men nu har jag samma problem igen.
Nu säger verkstaden och Ford suporten att de kan inte kan lösa problemet så nu står jag här med en husbil som går illa och som ingen tycks kunna åtgärda.
Det måste väl finnas fler Fordar som har haft samma problem så jag vore mycke tacksam om ni kan tipsa mig om hur er verkstad har löst problemet