• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor problem

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För det första hittar jag ingen huvud meny för motor... så jag hoppas det är ok om jag lägger upp tråden här...
Min Fiat 2.8 turbo motor ger mig ett problem.. När jag trycker gasen i botten för att göra en omkörning så tänds den röda motor lampan, försöker jag lägga in en högre växel så tappar motorn helt orken... men om jag släpper på gasen och motorn går ner i varv, då släcks lampan och jag kan lägga i en högre växel... detta händer också på långa segar uppförbacke... försöker jag lägga in en högre växel utan att låta motorn varva ner så dör den nästan... nu vet jag om hur den fungerar så jag måste hela tiden tänka på detta när jag kör och framförallt vid omkörningar.... . motorn ryker inte mer, någon sa att om det är turbon så skall motorn ryka kraftigt... annars fungera allt som det skall.... eller som jag tror att det skall... någon kunnig här som har en ide om varför motorn gör såhär...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Kan vara ett läckage på nån turboslang, klämm o kolla dessa, är ofta något skav nånstans mot något annat som orsakar det hela. Kan även vara bränslefilter som är täppt, är lite svårare att se isf, bara o byta om det inte gjorts på ett tag.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Jag har en annan motor (MJT 130, 2007) men din beskrivning stämmer exakt med det som hända oss ett antal år sedan. Vi fick byta spjälhus vid insuget.
Fiat har haft mycket problem med sina tidiga spjälhus (säger Fiat Professional verkstad) men har efter 3e ändringen kommit tillrätta med problemet. Spjälet kärvar i huset. Jag fick det på garanti när jag kunde påvisa att problemet fanns där innan garantin gick ut. Motorförsäkringen gäller väl inte längre på din så nu blir det dyrt igen. (ca. 7500 kr. i Sverige) Du kan försöka med 5.56 och manuel påverkan men sannolikt återkommer problemet. Tror du kommer billigast undan på verkstad i Portugal.
Julian
 

ZZigge

HBK Medlem
Inlägg
193
Kommun
Söderköping
HBK-Nr
20106
Medlemskap
2025
Det är inte så enkelt som att bränslefiltret är igen täppt, så betede sig våran Hyundai. Motorn gick ner i nån slags limp home mode och gick inte att varva över 2500. Och försökte man växla ner och komma över så var det som att vrida av tändningen
 
F

F.d. 55285

Guest
Hej har haft samma problem det var felkod P0236 Laddtrycksventilen
och P0235 Laddtryck byte av turboreglerventil sedan fungerar det
kostade 724,00 plus moms och arb.:)
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.464
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Kolla så det inte varit inne någon liten gnagare i luftfiltret och gnagt hål. Då kan det hamna skräp eller gnagaren själv i nätet före gasspjälet. Skräpet sugs upp mot nätet vid högt varv, och faller tillbaka vi tomgång.Det har skrivet om det tidigare.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tusen tack för alla tipps.... Jag skall så snart ryggen tillåter det börja leta efter felen, för nu har jag fått info om vart jag kan leta,... mycket kan jag men motorer har jag aldrig intreserat mig för, vet inte ens vart turbon sitter på min motor :confused:.... så jag börjar kolla slangar till turbon.... är de ok så kollar jag bränslefiltret.... skulle inte det hjälpa att byta det... då får jag kolla själet.... om jag nu hittar detta :eek:... är problemet kvar så får jag börja kolla efter en verkstad :eek:
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.420
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Börja med att byta luftfilter och bränslefilter! Det trodde jag du hade gjort sedan sandstormarna i öknen? o_O
Hjälper inte det? Åk till en Fiatverkstad och koppla in motorn på en dator så kanske du blir klokare.
Hjälper inte filterbyten, kan det vara fel på turbon men med din beskrivning lutar det mera åt luftspjälsfel som signalerar fel till systemet och stryper bränslet. Men möjliga fel är många!
Good luck! Antager att du kan glömma motorförsäkringen? Hoppas det inte blir dyrt!:(
:)Julian
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problemet var där innan jag åkte till W.S. och sandstormarna... när jag var i Dahkla så bytte jag bl.a luftfilter.. så detta är säkert ok ännu... första gång jag upptäkte "felet" var konstigt nog efter att jag hade fått bytt bränslefiltret :eek: ... men jag tänkte inte så mycket då på "prolemet" då jag kör lugnt... men nu tycker jag att problemet kommer snabbare än fösta gång det hände... De två sista månader har jag lagt så mycket pengar på H-bilen så om det kostar bara 7000.- så är det en bråkdel av totalsumman :eek: :msn_cry:
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tusen tack för alla tipps...

Igår öppnade jag motorhuven :eek: jag försökte lokalisera turbon och dens slangar för att se om jag kunde hitta någon läcka.... men jag hittade inte ens Turbon :eek: ... måste erkänna att jag är en sådan person som behöver en karta för att hitta sakerna i motorrummet.... Jag har aldrig intresserat mig och har nästa noll kundskap om vad som är vad på motorn.... skall kolla lite i manualen .... men tyvärr så börja det bli ont om tid, jag har en hel del som måste fixas så det blir nog att vi kör vidare och så får jag ta tag i detta framöver... men tror att jag skall ändå se till att få bytt bränslefiltret så snart jag hittar en service för Fiat...
 

gert.bertil

HBK Medlem
Inlägg
169
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2024
Skulle kunna vara att du får in luft i bränslet, om så så är det mest sannolikt vid bränslefiltret
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för alla tipps och information... jag hade tänkt "krypa" ner under motorhuven i dag, men tyvärr så sätter all värk i kroppen stopp för detta.... men så snart jag känner mig bättre så skall jag lösa problemet... på ett eller annat sätt.... så jag kommer att skriva framöver hur det gick...
Ha en trevlig kväll.....
 

RoffeN

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Enköping
HBK-Nr
24821
Medlemskap
2025
Vi har också samma märkliga fel. När motorn kommer upp i ca 3000 varv så tänds motorlampan och den tappar ork. Nä jag sedan växlar upp så slocknar lampan och bilen går som vanligt. Var till verkstaden och de fick fram felkod P1555 vilket skulle tyda på av jag tryckt på broms och gas samtidigt!?! Någon klok här? Min verkstad har semesterstängt för tillfället.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
830
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Vi har också samma märkliga fel. När motorn kommer upp i ca 3000 varv så tänds motorlampan och den tappar ork. Nä jag sedan växlar upp så slocknar lampan och bilen går som vanligt. Var till verkstaden och de fick fram felkod P1555 vilket skulle tyda på av jag tryckt på broms och gas samtidigt!?! Någon klok här? Min verkstad har semesterstängt för tillfället.
Troligtvis sitter bromsljuskontakten lite lös eller böjd så den ”bromsar” själv liksom. Kolla o justera så är problemet borta,
 
F

F.d. 24550

Guest
Det kan inte vara så att motorns övervarvningsskydd träder in över 3000 varav vilket låter lite mycket för en diesel. När man kollade avgaserna på bilprovningen stampade man till på gasen tills motorn började slå av sig själv. Övervarvningsskyddet trädde in och motorn började hacka.
Bara en tanke.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
En tanke är ju att om motorlampan tänds så har ju motorn registrerat ett fel som den har sparat i styrenheten. Istället för att gissa hej villt vad det kan vara av över 100 saker som tänder motorlampan så kan man ju gå den rätta vägen å läsa av felkoder/ felkoderna. Det brukar ge en bra hint om i vilken ände man ska börja leta fel.
 
Toppen