• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor olja SAE50 ?

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej
I dag försökte jag köpa motorolja till H-bilen..… jag har en Fiat ducato 2,8 JTD
Tyvärr är sortimentet väldigt dåligt här nere (West Sahara) allt de kunde erbjuda mig var en SAE50 olja :swoon:.... Jag har inte hällt i den än men behöver nog snart..... Nu känns det inte bra att hälla på en SAE50 olja ..... Visserligen är här varmt..... Men hur går det med turbon ?... Är där risk att turbon fördärvas. …. Jag är tacksam om någon med bättre kundskap än mig vill svara

Varma hälsningar Wovi & Tilka & Peter
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Motor olja SAE50 ?

SAE 50 olja är inget problem i nödfall och varmt klimat.
Det är viktigare vilken kvalitetsklass oljan har.

Kan du ta kort på ettiketten och lägga upp här, så kan du få råd om oljan duger.

Vad har du för motor?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Motor olja SAE50 ?

Hej Michael....

Jag har en Diesel motor Fiat 2,8 JTD (2005) .... att de bara hade SEA 50 olja på macken där jag stannade (riksväg N1) beror nog på att här rullar många gamla lastbilar...och så blir här himla varmt om sommaren..... nu har jag minimum med olja i tråget så om jag häller i 1 liter så blir det ju blandad... om jag nu kan använda oljan jag köpte.... eller vad säger ni som kan detta

Varma hälsningar från West Sahara Wovi & Tilka & Peter
 

Bilagor

  • P1050512.JPG
    P1050512.JPG
    327,6 KB · Visningar: 29

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Motor olja SAE50 ?

Din olja är API klass CF.
För dieselmotorer med indirekt injektion och andra dieselmotorer som använder ett brett sortiment av bränsletyper, sug- eller turboladdade Oljor utsedda för denna tjänst har funnits sedan 1994 och kan användas när API Service Category CD rekommenderas.

Bennie
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Motor olja SAE50 ?

Din olja är API klass CF.
För dieselmotorer med indirekt injektion och andra dieselmotorer som använder ett brett sortiment av bränsletyper, sug- eller turboladdade Oljor utsedda för denna tjänst har funnits sedan 1994 och kan användas när API Service Category CD rekommenderas.

Bennie

Hej Bennie... en bra information du ger om oljan... men hur vet jag om den fungerar till min motor...
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motor olja SAE50 ?

Hejsan, det jag kunde läsa på några ställen är att när man har hydrauliska ventillyftare med kombinationen "små hål" vid oljeingången till dem så kan det strula lite om oljan är tjock och engradig när den är kall. Men det borde ju vara i kombination med kallt väder som oljan är extra seg.
Det kan ju vara svårt på en diesel att höra om man har lite för mycket ventiltick vid start som tystnar efterhand till skillnad mot i en bensinmotor. Men det borde nog inte heller vara något problem i ditt fall, och du späder ju bara på lite vartefter som läget är nu. Men du bör kanske inte byta all olja till engradig när det blir dags att styra norrut igen.

Ha det bra. M.v.h. JANKRO.
 

pekke

HBK Medlem
Inlägg
680
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2024
Sv: Motor olja SAE50 ?

Nu får man tänka på att även Nordafrika kan ha kalla vintrar, speciellt nattetid, en multigrade typ 20 - 50 hade nog varit bättre.
 

Christer6

HBK Medlem
Inlägg
45
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24610
Medlemskap
2025
Sv: Motor olja SAE50 ?

Det går alldeles utmärkt i ditt klimat. Till mitt flygplan hade jag ren sae 50 (w100), men enligt check list skulle alltid oljan upp till 45 grader C före take off.
Inga problem med din turbo om du värmer upp i lugnt tempo.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Motor olja SAE50 ?

Om det bara finns SAE 50 så är det väl inte så mycket att välja på?
Fyll på, justera med lämpligare olja senare, hälsar Björn

Kan inte annat än att hålla med Björn.
Fyll på, åk o njut, köp rätt olja vid nästa tillfälle, fyll på när så krävs och var nöjd.
Jag hade inte känns någon större oro och har hamnat i liknande situationer men med mc och det har gått bra.

Mvh!
// Niklas
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.065
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sv: Motor olja SAE50 ?

tusen tack för era svar.... jag häller på 1 liter och så kör vi vidare.... tänkte att vid nästa tillfälle byta all olja och filter eftersom turen från Kreta hit till West Sahara var längre än jag hade tänkt mig (ca 7000km) då hoppas jag att jag kan hitta en mixad olja...

Kram Wovi & Tilka & Peter
 
Toppen