• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mot geneve med lite hästkrafter

F

F.d. 50424

Guest
Hallå.

Jag och sambon tänker åka på vår första europatripp till våren.

Ett av målen är att besöka en vän som flyttat till Genevé, Schweiz.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra dit med en klen bil?
Vi har en Ford Transit -87 med en motoreffekt på hela 57 kW/ ca 77 hk. (totalvikt bil 2630 kg)

Hur ser det ut med pass/dalgångar genom Schweiz/Österrike? Tar man sig igenom någonstans, eller måste vi runda Schweiz på dess västra sida, och komma till geneve söder ifrån?
Alternativt, hur är vägarna söder om alperna? Att köra slovenien-norra italien-geneve.

Tar tacksamt emot alla tips och råd vi kan få av folk med mer erfarenhet.

Tack!
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.807
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Genom tyskland så är det Kasselbackarna som kan vara lite tunga, lastbilarna kanske kommer ligga i häcken men det får du acceptera några gånger. Sedan genom Schweiz är det inga backar Basel-Geneve. Bara att gasa på!
 
F

F.d. 50424

Guest
Tack jonas! Kasselbackarna är nog ingen fara, de undviker vi. Blir mest troligt östra tyskland/polen ner, för att sedan ta västerut norr om alperna, till basel då kanske!
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Hallå.

Jag och sambon tänker åka på vår första europatripp till våren.

Ett av målen är att besöka en vän som flyttat till Genevé, Schweiz.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra dit med en klen bil?
Vi har en Ford Transit -87 med en motoreffekt på hela 57 kW/ ca 77 hk. (totalvikt bil 2630 kg)

Hur ser det ut med pass/dalgångar genom Schweiz/Österrike? Tar man sig igenom någonstans, eller måste vi runda Schweiz på dess västra sida, och komma till geneve söder ifrån?
Alternativt, hur är vägarna söder om alperna? Att köra slovenien-norra italien-geneve.

Tar tacksamt emot alla tips och råd vi kan få av folk med mer erfarenhet.

Tack!
Hallå.

Jag och sambon tänker åka på vår första europatripp till våren.

Ett av målen är att besöka en vän som flyttat till Genevé, Schweiz.

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att köra dit med en klen bil?
Vi har en Ford Transit -87 med en motoreffekt på hela 57 kW/ ca 77 hk. (totalvikt bil 2630 kg)

Hur ser det ut med pass/dalgångar genom Schweiz/Österrike? Tar man sig igenom någonstans, eller måste vi runda Schweiz på dess västra sida, och komma till geneve söder ifrån?
Alternativt, hur är vägarna söder om alperna? Att köra slovenien-norra italien-geneve.

Tar tacksamt emot alla tips och råd vi kan få av folk med mer erfarenhet.

Tack!
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Tack jonas! Kasselbackarna är nog ingen fara, de undviker vi. Blir mest troligt östra tyskland/polen ner, för att sedan ta västerut norr om alperna, till basel då kanske!

Går nog bra har kört genom Schweiz flera gånger med 1989 Ducato alkov med 75 hästar utan turbo det går lite långsammare i backarna.

Leif
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
321
Kommun
Sigtuna
Ingen fara att åka med en gammal motorsvag bil.På sjuttiotalet var det knappt någon bil som hade över 80- 90hk och det funkade bra.Åkte runt med en likadanTransit med stor husvagn bakom.Det kommer att gå bra, men du kommer inte att slå några hastighetsrekord.
Mvh.s670sl
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det positiva med en motorsvag bil är att man alltid är först i kön. Kört med 95 hk genom Europa och det gick bra.
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.654
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Motorn är nog inte så bekymmersamt, men ha bra ordning på bromsarna (nedför backarna).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Noen underforum har byttet plass fra åpne til kun for medlemmer, dette er en del av opprydding og systematisering for å gi bedre oversikt.
 
F

F.d. 24279

Guest
Genom tyskland så är det Kasselbackarna som kan vara lite tunga, lastbilarna kanske kommer ligga i häcken men det får du acceptera några gånger. Sedan genom Schweiz är det inga backar Basel-Geneve. Bara att gasa på!
Man kan ta BS 27 vid Göttingen och följa den vägen enda till Fulda så slipper man Kasselbackar och lastbilar
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Vi har åkt kors o tvärs i Europa, Grekland T/R etc med en LMC alkov och motsvarande motor. Det gick jättebra! Visst gick det långsamt ibland, Pappa nu kör lastbilarna om oss... Men det fungerade utmärkt och vi hade fantastiska upplevelser. Stå på!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En rekker å se mye med en slik, min første lengre tur med husbil var til Toscana med en Hymer 644 med en bensinmotor med tilsvarende krefter. Gikk tungt over de høyeste passene, men med over 3500 kg var det ikke galt.
 
Toppen