• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moselviner

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Nu har jag varit i Moseldalen i fyra veckor och under denna tid försökt lära mig lite om dess viner och det enda jag fått bekräftat är att Moselvinerna smakar bättre härnere än hemmavid. Mycket bättre! Dessutom är de mycket billigare! Jag har pratat med flera vinbönder (Winzer) och diverse kännare och "kännare" och alla är rörande överens! Det är du själv som avgör om vinet du dricker är gott eller inte. Punkt slut!

Möjligen var 2011 ett gott år i Mosel för alla vanliga viner (kabinett) jag har druckit från det året har varit jättegoda och inte alls smakat som de Moselviner jag har druckit i Sverige!

Idag provade jag ett rött vin, en Spätburgunder (Pinot noir) och det smakade terpentin. Jag hade stora förhoppningar eftersom jag för c:a 10 år sedan fick smaka på en mycket god Spätburgunder i Enkirch! Möjligen kom det vinet då inte från Mosel utan från Ahr och möjligen har Winzrarna där större kunskaper när det gäller röda viner. Det håller på att bli modernt bland Winzrarna i Mosel att försöka få fram goda rödviner!

Finns det någon här som kunskaper i detta ämne och kan tala om vad som gäller? OBS, Försåtlig fråga!

vinf.jpg

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Moselviner

Eiswein er vin fra druer som er plukket frosne fra vinstokkene, det er ikke hvert år de får slike druer i Moseldalen. Jeg finner ikke denne vinen så bra som prisen :D
Prøv en trockenbeeren auslese i stedet, den kan være verd ekstraprisen, men drikkes som dessert vin. Druene har her tørket nesten til russiner før de presses til vin.

En sonnenuhr auslese fra Brauneberge Uffe kan og være en opplevelse - saktevokende druer fra øverst i skråningen i Brauneberg.
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Moselviner

Ciao Jappe

Jag är helt övertygad om att du har rätt i att Moselvinerna är godare i Mosel än i Sverige och du har säkert också rätt i att de försöker göra bra röda viner i Mosel.

Men om du vill smaka viner av högsta klass måste du komma ner lite längre söderut till mina trakter i Valpolicella strax norr om Verona.

Corvina, Valpolicella Classico, Valpolicella Superiore, Ripasso, Amarone och alla efterföljare.

Också Cuztosa Bardolino och Soave med Colli di Berici ligger bara kilometer från där jag bor.

Fastna inte i Moseldalen utan kom ner till trakterna där folket bor som gjorde vin tusentals år före folket i Moseldalen och som säkert var de som planterade vinje och lärde folket i Moseldalen att göra vin för ungefär 1500 år sen men det är nutid i vinhistorien här gjorde man vin långt innan dess när germanerna knappt lärt sig brygga öl!

Leif
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Moselviner

Ciao Jappe

Det finns en ställplats i byn där jag bor bara några mil från de bästa cantinorna i Valpolicella Soave Bardolino och Custoza. Kom ner i början på nästa vecka, måndag och tisdag skall jag runt och köpa vin till "husbehov" (hela släkten) för den tredje oktober åker jag till Sverige för att fira födelsedag. Du kan hänga med på min inköpsresa om du vill och smaka på lite "riktiga" viner ;-)

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Jag har väl varit i de trakterna också och "pimplat" lite men det enda vin jag minns därifrån var en Barolo (tror jag den heter)!

Tack för erbjudandet men jag blir nog tvungen att stanna kvar här ett tag till i Moseldalen eftersom jag är här på hemligt uppdrag and "the mission is not completed yet"! :D

Jappe
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Moselviner

Ciao Jappe

Har du smakat Barolo vet du ingenting om vinerna från Valpolicella det är ett vin (ganska bra men inte tillräckligt) från Piedemonte 30 mil härifrån i trakterna av Torino och Alba.

Nej ta ledigt några dagar från ditt "uppdrag" och pallra dig ner till Giazza till måndag- tisdag det är inte mer än 2 dagsetapper hit så skall jag lära dig lite om riktiga viner och om vinkulturen i Italien.

Jag skojar inte du är hjärtligt välkommen !

Leif
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Ciao Leif!

På grund av mitt uppdrags viktiga natur :D kan jag inte, hur trevligt det än låter, lämna Moseldalen just nu! Däremot kanske jag kan få komma någon annan gång tillsammans med GB, som har bott i de trakterna i flera år, för att lära mig lite om de viner som hon (GB) har pratat så mycket om och som hon verkligen har höjt till skyarna, så mycket faktiskt att jag har tillåtit mig att tvivla något på hennes beröm!

Vi får se! Om framtiden veta vi intet! Hoppas erbjudandet kvarstår för jag är genuint intresserad av goda viner!

Jappe
 
F

F.d. 24356

Guest
Sv: Moselviner

Ja självklart är ni välkomna en annan gång. Jag skall uppdatera ställplatsen i byn så blir det lättare att hitta kanske fler som är intresserade. Tänkte skriva lite om cantinorna och vinerna på bloggen också så det blir lättare att hitta för alla intresserade.

GB:s omdöme skall du aldrig tvivla på, har hon förstått kvaliteten på vinerna i Valpolicella kan du lita på henne i alla lägen ;-)
 

UFFEE

HBK Medlem
Inlägg
39
Kommun
Malmö
HBK-Nr
3006
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Hej Jappe

Jag tycker att du skall prova DORNFELDER vin rött . Dom bästa finns i ERNST och COHEM ( vinkällaren intill bron vid kanalen)

MVH UFFEE
 

Gert och Helen

HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
9489
Medlemskap
2024
Sv: Moselviner

Hej,
håller med ovanstående. Vi drack Dornfelder/Cuveé, halbtrocken 2009. Burgunder, när
vi var i Moseldalen i somras. Den var helt underbar.//Helen
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Dornfelder? Det är väl inget Moselvin? Jag har också druckit goda rödviner i Tyskland men aldrig från Mosel!

Jappe
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Moselviner

Det dyrkes en del Dornfelder i Moseldalen, har kjøpt og drukket hos flere winzer i den øvre delen av tysk Moseldalen. I Neumagen-Drohn er det en winzer med stellplatz og husbil på etikttene som har en meget bra Dornfelder og en drikkbar Spaetburgunder.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Moselviner

Om man skulle få för sig att äta en rumpstek i stället för de eviga Schnitzlarna och Haxarna så vill jag dricka ett gott någorlunda lokalt rödvin till! Det kan bli problem, tror jag. En Dornfelder halbtrocken; kan det funka?

Jappe
 
Toppen