• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

F

F.d. 28640

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Humm.. Ser man på bilder på Mora brandstation står nog bilarna ( dessa kostar nog mer än 1,5 miljon/st) inte med fyra meter imellan. Skulle tro att i bilarna förvaras trycksatta lufttuber med 200 bars tryck.
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Gör 4-5 meter till lag på alla övernattningsplatser, då slipper vi alla diskussioner.
Då behöver man inte vara rädd för husbilskramare som ser det bästa med husbilslivet
med att stå så nära andra som möjligt.
Tommy R
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag tycker det blir lite tråkig debattstämning när man går in på person istället för att hålla sig till sakfrågan.
Det blir trevligare om man försöker acceptera och respektera att andra kanske ser saker ur ett annat perspektiv än en själv och därför även kan ha andra åsikter.
Om man inte hetsar upp sig på person blir det lättare och trovärdigare att diskutera sak.

:)

Just precis! Citerat inlägg var nog det närmaste personangrepp som varit i den här tråden.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Gör 4-5 meter till lag på alla övernattningsplatser, då slipper vi alla diskussioner.
Då behöver man inte vara rädd för husbilskramare som ser det bästa med husbilslivet
med att stå så nära andra som möjligt.
Tommy R

Varför vill du att en mängd ställplatser ska stänga igen? För det blir konsekvensen om det blir lag på det. Jag ser hellre fler ställplatser så att det blir mindre trängsel på de som finns idag!
 

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tycker att brandchefen i Mora bör åka utomlands till den stora ställplatsen i Honfleur minst 300 hundra husbilar och stänga den. Ny Fransk revolution ? Stäng också alla Svenska gästhamnar där avståndet mellan båtar är mindre än en meter.
 

Vildanden

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Nynäshamn
HBK-Nr
1545
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ytterligare kommentar frå Vildanden. Hur ser det på alla campingar med SORA förrält till husvagnar och husbilar avstånd ? Grillar ofta nära. Granska Mora camping.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Om det går vill väl vi alla ha vettigt avstånd t husbilen bredvid, så även jag. Men det fungerar inte överallt. Håller man benhårt på minst 4m i alla lägen så får man väl åka vidare o hitta lämpligare plats, svårare är det inte. Står hellre 2m fr en husbil än 4m från husvagn/bil m förtält på 4m-utrymmet.

Vågar man bo i radhus el lägenhet tro? Tycker man läser i tidningarna rätt ofta om bränder som spridit sig där ;)
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför vill du att en mängd ställplatser ska stänga igen? För det blir konsekvensen om det blir lag på det. Jag ser hellre fler ställplatser så att det blir mindre trängsel på de som finns idag!

Kan inte hålla med, en ställplats som har ordning på avstånd (4-5 meter)
blir väl populärare, betalarar gärna någon sekin extra om man slipper stå
med armbåkslucka.
Tommy R
 

Krulle

HBK Intresserad
Inlägg
104
Kommun
Oskarshamn
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vågar man bo i radhus el lägenhet tro? Tycker man läser i tidningarna rätt ofta om bränder som spridit sig där ;)

Vad det gäller fast boende så finns det byggnormer som ska följas. Varje lägenhet ska vara en brandcell som ska stå emot spridning en viss tid för att ge räddningstjänsten lite mera tid. Problemet är öppna vindsutrymmen, ventilationskanaler, och att efter renovering av "händige herrn" så kanske brandcellen inte är så intakt vid eventuell håltagning i väggar.

Har även hänt att lägenhetsbränder självslocknat p.g.a. syrebrist.

Tanken borde vara god med ett visst avstånd mellan mobilt boende för att på det viset skapa brandceller?
 

aboabn

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
7132
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har läst alla inlägg om 4 metersavsånd, men ingen har tagit i beakt något om avstånden mellan den bakre delen och främre delen av husbilen när vi ställer upp den. Var i Mora och stod på ställplatsen och vi hade 4 meter mellan bilarna, men bilarna bakom var det bra c:a 1 meter. Vad gör man då?
 

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

God afton i tråden ! Har läst det mesta i denna tråd, och jag måste säga att närmare "ankdammsdebatt" tror jag inte existerat inom HBK på väldigt länge
Skulle egentligen inte lägga energi på att göra ett inlägg, men kan inte hålla mig
1: I det FB inlägg som Capyank hänvisar till kan inte jag få det till hetsande mot husbilsfolket då han bara pekar på existerande fakta, men om Du anser det hetsande, hur betraktar Du Ditt eget inlägg samt svar i olika inlägg, jag tycker nog dessa är minst lika hetsande
2: När det gäller avstånden mellan campingekipagen bestämmer så vitt jag vet innehavaren av camping/ställplats detta, med obemannade platser är det bra om man kan använda sig av 4 meters rekommendationen så långt möjligt, blir det för trångt går det säkert att lösa med sunt förnuft och vänligt samtal
3: Jag tycker nog att vi har bra alternativ för alla och envar i Sverige campingplatser, ställplatser, quick stop samt "fricamping" under eget ansvar

Ja nu har jag väl gjort mig skyldig till personligt påhopp mot Dig Capyank, i så fall ber jag om ursäkt, får säkert veta om Du är så "lätthetsad" :D

En fortsatt fin sommar hälsar
Hasse
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Efter att ha letat i mitt arkiv har jag hittat skriften "Campingplatser - planering och utformning" utgiven 1978 av Naturvårdsverket, Planverket och Socialstyrelsen.

I bilaga 4 kan man bland annat läsa:

"Campingorganisationerna rekommenderar - främst av trevnadsskäl - ett minsta avstånd mellan tält (husvagnar) av fyra meter. Även från brandförsvarssynpunkter kan - oavsett om bil uppställes mellan tälten - detta avstånd bedömas vara tillfyllest"

Lägg märke till att man i första hand nämner tält, som ju är både lyhörda ("trevnadsskäl") och mer lättantändliga än en husvagn (som dessutom inte var så dominerande på dåtidens campingplatser)!

Förmodligen är det denna gamla trivselrekommendation som är grunden till brandchefens uttalande ...

Pålle
 
Senast ändrad:

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ja nu har jag väl gjort mig skyldig till personligt påhopp mot Dig Capyank, i så fall ber jag om ursäkt, får säkert veta om Du är så "lätthetsad" :D

Måste göra dig besviken, jag har konverterat till den andra goda sidan.
Numera önskar jag att fler lämnar en lucka på en så där 4-8 meter åt mig så att jag är garanterad en plats när jag glider in sent på kvällen till en knökfull ställplats. Desto fler vi är tillsammans desto gladare vi blir :cool:

Med solen i ryggen och vinden i mitt hår :mcride:
Ha en fortsatt trevlig sommar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Har nu grävt vidare i arkivet och hittat ”[FONT=&quot]Planungshilfe für Wohnmobilstellplätze in Deutschland”, utgiven 2014 av Deutscher Tourismusverband e.V.[/FONT]

Denna organisation rekommenderar att varje husbilsplats ska ha ett minimimått på 10 X 5 meter, vilket ger ett säkerhetsavstånd på drygt 2,5 meter.

Eftersom ”Stellplatz” är en tysk ”uppfinning”, och tyskarna vanligtvis är ett noggrant folk, kan man ju anta att det ligger någon form av fakta bakom denna rekommendation.

Pålle
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Den här grafen kan ge en fingervisning om varifrån lämpliga avstånd i antal meter kommer.
 

Bilagor

  • IMG_1558.JPG
    IMG_1558.JPG
    65,8 KB · Visningar: 357

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Kjällhänvisning saknas.
EssoJ
 
Toppen