• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vid brand där man misstänker att det finns gasolflaskor inblandade brukar säkerhetsavståndet/avspärrningarna vara (vill jag minnas) minst 300 meter.

Pålle

Säkerhetsavståndet 300 m gäller nog Acetylenflaskor. Gasolflaskor som uppvärms i en brand spränger möjligen säkerhetsventilen och gasen strömmar ut och eventuellt antänds, men ingen explosion.
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag fick en lektion i San Feliu de Guixols, Spanien GRATIS en gång. Jag körde in på en plats med ett avstånd på 3 - 4 meter från grannen till höger, en tysk. Han kom ut och bad mig ställa mig lite närmare hans bil. "Så vi slipper att få en annan husbil emellan oss."

Jappe

Det var väl i Spanien som en brand i ett campingfordon ödelagde nästan en hel camping/ställplats i vintras?
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Om jag inte missminner mig var orsaken till att den obligatoriska täthetsprovningen av gasolanläggningen vid den dåvarande statliga Bilprovningen togs bort att statistiken visade att detta moment inte ansågs relevant längre. Uppenbart har "myndigheterna" någon koll på risk för gasolläckage. Nog tror jag att ett återinförande av ett obligatorium skulle föregås av att statistik över gasolläckagerelaterade olyckor visade en dramatisk ökning, vilket i vart fall jag inte hör något om.

Mig veterligen är brandrelaterade olyckor kopplade till övernattning i husbilar utanför renodlade campinganläggningar näst intill obefintlig. De olyckor som skett har (väl?) skett under färd, på parkeringar utan övernattningsdelen samt inte minst i riktigt gamla husvagnar. Alltså, risken för brand är nog som väl är näst intill obefintlig men allvarlig om det inträffar. I förhållande till alla andra risker för allvarlig personskada hamnar nog denna orsak långt ner på "risklistan". Vi får inte sila mygg och svälja kamelen...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Om jag inte missminner mig var orsaken till att den obligatoriska täthetsprovningen av gasolanläggningen vid den dåvarande statliga Bilprovningen togs bort att statistiken visade att detta moment inte ansågs relevant längre.

I dåvarande Sprängämnesinspektionens författnigssamlig (SÄIFS 1994:8, senast revision 20012) fanns bl.a.föreskrifter om obligatorisk gasolkontroll samt krav på obligatorisk tredjepartskontroll av ventilation och gasolinstallation i fritidsfordon.

Kravet på tredjepartskontroll ansåg EU-kommissionen utgöra ett handelshinder, varför det skulle bli nödvändigt att ta bort detta ur föreskrifterna.

Eftersom Sprängämnesinspektionen skulle uppgå i MSB, och MSB ansåg att ventilation och gasol var en trafikfråga som skulle hanteras av Transportstyrelsen, gjordes inge revidering.

Dock höll Transportstyrelsen inte med om att detta "skulle ligga på deras bord", varför det inte längre finns några samlade krav gällande ventilation och gasol.

På så sätt försvann kravet om obligatorisk gasolkontroll.

(Att sedan Bilprovningens kontroll av gasolanläggningen inte är ett dugg bättre än den kontroll som fordosnägaren själv kan göra genom att montera en läckindikator, är en helt annan sak...)

Pålle
 
Senast ändrad:

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Eftersom du jobbat med detta i 40 år så vore det intressant att få svar på en enkel fråga: hur många av de du sett omkomma i bränder i husbilar dog/skadades för att det inte var minst 4 meter mellan husbilarna?

Du kan kalla mina kommentarer idiotiska men jag tycker faran är överdriven.
Tycker 4 meters regeln är mycket lämplig på campingar men jag tycker inte man ska eftersträva att ha den som regel även på ställplatser. Där förutsättningarna finns att tillämpa 4 meter mellan ekipagen på ställplatser så är det bra, men detta kan inte bli som sagt en regel då väldigt många ställplatser inte kommer kunna tillämpa detta. Det behövs fler ställplatser inte färre i detta land!

Jag tycker det inte spelar någon roll hur många som omkommit för inte 4 meters rekommendationen inte följts. Det räcker med att ett liv räddas.
Jag har varit på flertalet bränder i husvagnar/husbilar där avståndet varit 4 meter och vagnen/bilen bredvid har varit skadad av värmen med smälta fönster och väggar utan att det hunnit ta eld innan fordonen flyttas.
Har avståndet varit mindre har sannolikt fordonet bredvid också tagit eld och hur utgången har blivit då det vet ingen.

JOE
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Fast hur många har dött i fordonet bredvid är ju den STORA frågan, ibland svänger ni och påstår att liv ska räddas, eftersom ni också påstår att en husvagn/husbil brinner upp blixtsnabbt så kommer inte brandkåren hinna dit iallafall, nästa stund pratar ni om kapitalförstörelse.:confused:
Hur många liv har du varit med och räddat där det brunnit i en husvagn/husbil där det ändå varit 4 meter till annat fordon.

Ni kan inte besökt speciellt många campingar, det är nästintill aldrig 4 meter mellan förtält och grannens husvagn/husbil. Eftersom vi inte får/bör diskutera båtar får jag väll jämföra ställplatser och campingar.
Varför uttalar sig inte brandmyndigheten om campingplatserna.:confused:

Jag tror fortfarande att det är en annan organisation som ligger bakom uppvaknandet hos brandmyndigheten.

Endast döda fiskar följer med strömmen och ifrågasätter ingenting!:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Har vært i nærheten av 3 branner på campingplasser, alle på dagtid og alle startet i fortelt. Både vognen som hadde forteltet og nabovognen på fortelt siden brant opp. Neste vogn i begge retninger rakk vi å trekke vekk med minimale skader.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det var väl i Spanien som en brand i ett campingfordon ödelagde nästan en hel camping/ställplats i vintras?

Det var en tankbil som av någon anledning brötade rätt in på campingen, välte och lasten (bensin om jag inte minns fel) antändes.
Där hade man nog behövt 500 m säkerhetsavstånd.

Ett dåligt argument att använda denna händelse när det diskuteras 4 m eller mindre.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Nån timme efter jag passerat detta (visserligen husvagnsbrand) stannade jag vid Borensberg. Klart man får sig en tankeställare. Blev ombedd ställa mig lite närmare HBn bredvid så ingen skulle kunna knö sig mellan. Hade iofs inga problem med det, hellre 3m mellan än en till i 4m utrymmet.

Har ni FB kan ni se filmen, kunde inte lägga in den direkt här.

https://www.facebook.com/monica.bassi.5/posts/1559205100816316
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

En brand på en camping i Spanien i maj i år...

https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/premium/camping-brand-i-c-rdoba

Brand på Camping i Torre de Mar i dec 2016.
Husbilen Helge: Torre del Mar

Visst brinner det! Googla gärna på "brand husbil" och "fire mobile home" och lägg sedan ner ert etfarenhetsresistenta strutsbetende och börja tänka på eget ansvar istället.

Är det så att ni tycker att 1-3 m är tillräckligt riskavstånd på ställplats/camping så märk upp era husbilar med den gränsen och se till så att uppgiften hamnar i reg.beviset som eget ansvarstagande. Meddela även detta egna ansvar till försäkringsbolagen. Tyvärr så finns det ingen i denna tråd som har stake nog i sig för detta när det kommer till kritan - då är det enbart samhällets ansvar som åberopas under skandalernas fanor.
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Förmodar att de flesta vill ha ett 4 metersavstånd till grannen, men när det är ont om plats blir det gärna packat om det inte är markerade platser. Snart är det augusti och problemet är borta till nästa års högsäsong.
 
I

Ickx

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är inte bara Mora som har detta problem. Förra helgen stod vi i Spiken. På eftermiddagen kom en man som utgav sej för att vara ansvarig för ställplatsen, som han för övrigt kallade för P-plats, och uppmanade alla att förtäta ner till 1,5 m mellan husbilarna. Anledningen var att det stod några på kö för att få ställa sej där. Till saken hör att det var väldigt många personbilar som utnyttjade p-platsen den dagen. Därav kön. Dessutom tar dom en "övernattningsavgift" för de som står där efter 20.00 på kvällen.
Jag påpekade att det faktiskt finns ett säkerhetsavstånd att ta hänsyn till och uppmanade honom att ta kontakt med Räddningstjänsten för att få bättre kunskap i frågan. Jag blev väldigt förvånad över det svar jag fick. Här är det 1,5 m som gäller. Passar inte det så kunde jag åka därifrån. Det är massor med andra som vill ha den platsen.
Jag åkte givetvis inte därifrån och jag flyttade inte heller på bilen för att förtäta.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.569
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

När det gäller campingplatser så har man uppfattningen att avståndet mellan husvagnarna skall vara 4 meter för att anses som säkert. En husvagn är uppställd med 4 stödben, bromsen är åtdragen, förtältet fastspikat i marken och ofta dessutom med fastspikade staglinor, vilket gör att husvagnen är svår att snabbt flytta undan i händelse av brand.

Som tidigare inläggen visat och som jag själv upplevt, så håller man inte alltid särskilt hårt på den regeln. Dessutom är det i mellanrummet tillåtet att parkera sin bil och att sätta ut förtältet. Ofta grillar man utanför förtälten och i värsta fall lyfter man in den brinnande grillen i förtälten i händelse av regn.

Det är därför inte konstigt att de flesta bränder med många husvagnar och husbilar inblandade sker på campingplatser.

Hur man kan känna sig tryggare att övernatta på en campingplats under sådana förhållande än att övernatta på ställplats med en lätt flyttbar husbil, har jag svårt att förstå, även om man bara skulle stå någon meter från grannen på ställplatsen. :confused:
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det var en tankbil som av någon anledning brötade rätt in på campingen, välte och lasten (bensin om jag inte minns fel) antändes.
Där hade man nog behövt 500 m säkerhetsavstånd.

Ett dåligt argument att använda denna händelse när det diskuteras 4 m eller mindre.

Kanske de? Här en brand i Benidorm i maj i år. Branden startade i samband med matlagning med gasol. https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/premium/camping-brand-i-c-rdoba
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

Jag ser att många här likställer begreppet camping / ställplats och visst har många ställplatser blivit små campingar men vart har själva ställplatsiden med en plats för övernattning tagit vägen?

Vad gäller 4meters regeln så är det bara en rekommendation, det finns många sådana rekommendationer, en del är bra och en del är orealistiska.
När jag höll på med gassvetsning så var rekommendationen att det skulle var en dammfri cirkel på 50 meter runt omkring, det förekom aldrig något jobb som ens var i närheten av detta, man fick vara glad om det var en till två meter.
Längre bak i denna text stod även att vid torka skulle skogsbruket undvika att använda sig av maskiner, detta under den tid som en stor del av virket körs ut på blöta marker. Det är förmodligen ingen som följt denna rekommendation.

Skulle det bli en lag på en 4metergräns för husbilar så kan vi nog snart helt glömma att parkera i en tätort över huvud taget.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Mycket intressant tråd som handlar om brandsäkerhet. Det som förvånar är att det viktigaste verkar var att man får plats.:D

Bennie
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Javisst, och inte finns det på kartan att husbilar kan brinna upp, i alla fall inte min. Undrar om dom resonerar på samma sätt om annat som tex däckslitage.
Det där med att förebygga verkar vara fullständigt ointressant för många, och svårt verkar det vara för att inte säga omöjligt. Vi pratar om hur nära två husbilar bör stå intill varandra..... där det i ena vågskålen ligger nån slags idé att det är så liten risk och i den andra en risk att dö. Hur tänker folk? Och ibland undrar man vilken kroppsdel som används.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Säkerhetsavstånd 4 m ?

En brand på en camping i Spanien i maj i år...

https://www.spanienidag.es/spanske/nyheder/premium/camping-brand-i-c-rdoba

Brand på Camping i Torre de Mar i dec 2016.
Husbilen Helge: Torre del Mar

Visst brinner det! Googla gärna på "brand husbil" och "fire mobile home" och lägg sedan ner ert etfarenhetsresistenta strutsbetende och börja tänka på eget ansvar istället.

Är det så att ni tycker att 1-3 m är tillräckligt riskavstånd på ställplats/camping så märk upp era husbilar med den gränsen och se till så att uppgiften hamnar i reg.beviset som eget ansvarstagande. Meddela även detta egna ansvar till försäkringsbolagen. Tyvärr så finns det ingen i denna tråd som har stake nog i sig för detta när det kommer till kritan - då är det enbart samhällets ansvar som åberopas under skandalernas fanor.

Det var en fasiken en riktig tråkig och arrogant inställning till andras åsikter i den här diskussionen.

Du nämnde struts men testa själv att ta av dig dina skyddsglasögen så kanske du ser att det som eftersöks är fakta som motiverar rekommendationen. Rädda liv skriks det högt om men var är faktan?
Historien är full av tråkiga exempel på vad som händer när människan slutar tänka själva och slutar vilja förstå varför saker skall vara på ett visst sätt...
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
800
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

På en campingplats eller bemannad ställplats är det ägaren som bestämmer vad som gäller, t.ex 4m och draget utåt för husvagnar etc, ofta efter rekommendation av brandmyndigheten.
På en obemannad plats utan markerade platser får man finna sig att det tränger in sig en bil till om det finns plats även om avståndet till grannen bara blir 1 meter. Om man inte trivs då får man uppmana den nyanlände att flytta på sig, med risk att få höra " det ska du sk-ta i" eller något liknande på annat språk. Då blir det att gilla läget eller förflytta sig till annan ställplats.
 
Toppen