• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Avstånd är väl bra och viktigast är ju människoliven men om man då även ser historiskt sett :
Hur många bränder sker/år?
Hur många sker på nattetid?
Vad beror dessa bränderna på?
Har det hänt något på ställplatser?
Om det är sådan brandfara så kanske man även skall låta bli att grilla och kasta cigaretter/fimpar kors å tvärs.

Samt även se över hur det verkar med brandvarnare i samband med pannan och kyl.
Det finns ju även sprinklersystem alt automatiska kolsyresläckare med fasta munstycke riktade mot känsliga ställen.

Tänk även att hålla avstånden i trafiken och pilla inte på annat under färd, tänkte på det är ju människoliv där med.

Ha det gott och njut lite också.
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Bra drag i denna tråd., många inlägg på kort tid. Brandchefens uttalande "lagstiftarens intentioner" konstigt uttalande. Någon eldsjäl jobbade hårt i många år för oss och fick igenom obligatorisk gasolbesiktning men helt plötsligt så satte eu käppar i hjulet för det. Det kan han lägga tid och kraft på och få igenom det igen. Eller är det så att det inte behövs, grejorna är så pass stabila idag. Mig veterligen så brinner det inte fler husbilar idag än 2009.
 

JOE50

HBK Medlem
Inlägg
714
Kommun
Avesta
HBK-Nr
3974
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Varför detta tuggande om avstånd på ställplatser och campingar. Jag har jobbat med ambulanssjukvård i 40 år och sett utbrunna husvagnar/husbilar där det legat folk kvar efter en brand. Dom ser för jävliga ut och luktar inte alls gott. Inte pratar dom heller för dom är stendöda. Anhöriga gråter och är förtvivlade hur detta kunde hända. Då är det för sent att börja tänka på säkerheten, när begravningen skall planeras. Det finns en rimlig rekommendation på 4 m för att vi skall ha någon chans över huvud taget att klara vagnen/bilen/livet.
Varför kommer det så idiotiska kommentarer? Det är ju liv i pratar om.
Sen att båtar ligger tätt i hamnar hjälper väl inte oss campare om ni klagar över det. Det får lösas i ett annat forum.

JOE
 

arnew

HBK Medlem
Inlägg
610
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Kan vi inte försöka utreda hur ofta det brinner i en parkerad husbil, här i min kommun har vi 7 campingar och två större ställplatser och under de 50 år som jag kan minnas har det aldrig brunnit, klubben har avtal och goda kontakter med folksam, kan vi inte låta dom visa skadestatistik.
Att man på en camping vill ha lite mer plats för bord och stolar har lite med brandsäkerhet att göra.
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Räddningstjänsten försöker påverka även anläggandet av gästhamnar i syfte att försvåra eldspridning. Att de inte lyckas fullt ut i sin ambition... ska väl inte vändas emot dem. En ökad förståelse för deras arbete skulle se bättre ut. Räddningstjänsten kommer tyvärr alltid få arbeta i motvind då kommersiella intressen står på spel.. eller husbilister som helt enkelt inte vill förstå... för att det är viktigare för dem att få plats... oavsett brandspridningsrisk. Företrädare för husbilsklubben borde istället aktivt stödja räddningstjänsten i deras ambition... tex genom att skriva något välformulerat och noga övertänkt inlägg på detta forum.
Tack för ordet
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Har ni sett hur snabbt en husbil tar eld? Tänk att ni sover,hur snabbt upptäcker ni att det brinner? Gammal brandman!!
 

Sander

HBK Medlem
Inlägg
803
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Även brandmyndigheterna i Skaraborg var på lokalradion idag och talade för 4 meters avstånd på ställplatser.

Att det är så mycket i media kan innebära att nya ställplatser planeras för rymliga platser, och det är ju bra för oss, men då blir det nog inte många centrala platser om varje plats behöver vara ca 7 m bred plus 4 meter fritt bakom fordonet.

Våra farliga fordon borde då inte få gatuparkera om det är ett hus inom 4-metersgränsen, absolut inte åka färja etc.

Vet inte hur mycket vanligare det är att husbilar brinner än bostäder.
Många bränder uppstår nog med sprit och rökning inblandad, och jag vet inte om husbilar utmärker sig i statistiken.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tydligen är det här ett stort problem. Husbilsbränderna ökar och dödsfallen likaså. Speciellt dödsfall kopplade till eldens spridning.
Trenden är oroande och ett ökat avstånd skulle innebära att vi räddar liv. Det har statistik visat och det är därför denna fråga ligger så högt på mångas agenda.
 

Jolof

HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det finns en rimlig rekommendation på 4 m för att vi skall ha någon chans över huvud taget att klara vagnen/bilen/livet.
Varför kommer det så idiotiska kommentarer? Det är ju liv i pratar om.

JOE

Eftersom du jobbat med detta i 40 år så vore det intressant att få svar på en enkel fråga: hur många av de du sett omkomma i bränder i husbilar dog/skadades för att det inte var minst 4 meter mellan husbilarna?

Du kan kalla mina kommentarer idiotiska men jag tycker faran är överdriven.
Tycker 4 meters regeln är mycket lämplig på campingar men jag tycker inte man ska eftersträva att ha den som regel även på ställplatser. Där förutsättningarna finns att tillämpa 4 meter mellan ekipagen på ställplatser så är det bra, men detta kan inte bli som sagt en regel då väldigt många ställplatser inte kommer kunna tillämpa detta. Det behövs fler ställplatser inte färre i detta land!
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ja det vore intressant att få svar på frågorna på det jag skrev :
Avstånd är väl bra och viktigast är ju människoliven men om man då även ser historiskt sett :
Hur många bränder sker/år?
Hur många sker på nattetid?
Vad beror dessa bränderna på?
Har det hänt något på ställplatser?

Det finns ju statistik på allt när det gäller trafikoffer, drunkning osv.
Även om det skett någon utveckling inom tillverkningen av husbilar i valet av brandsäkra material.
Det borde inte heller bli så dyrt att fabriksmontera sprinklerliknande system bakom kylskåp och panna.

Sedan kan ju vissa bränder bero på egenhändiga elinstallationer.

Men som sagt/skrivit har det hänt och i vilken omfattning?

Bara hoppas att det blir fler och större ställplatser och för att hälla nere kostnader så behöver man ingen service (tycker jag)
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tror Pålles anmärkning på 300 m säkerhetsavstånd till gasolflaskor är det enda om man ska tänka på säkerheten. Och det är bra. Då får alla en egen fotbollsplan med läktare mellan varje bil. Tror nog att det blir ganska dyra ställplatser.:D

Jag har nog stått på ett par tusen platser sista 7 åren. Mestadels i Europa och det finns ju en verklighet som bl.a Gunnar pekar på. Ställer man sig för långt från grannen blir det ju en plats "ledig" där en ny husbil kör in.

Hmm! Säkerhet contra Trevlighet kan ju vara svårt, men i Tyskland, Frankrike, Spanien (inlandet), där man haft kommunala och privata ställplatser mycket längre än Sverige. Där är det vanligt med ca: 2-2,5 meter mellan bilarna.

Är det GRATIS:D platser utan bevakning är det bara löjligt med större avstånd en 2,5 meter. Det skapar bara konflikter och missbruk.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tydligen är det här ett stort problem. Husbilsbränderna ökar och dödsfallen likaså. Speciellt dödsfall kopplade till eldens spridning.
Trenden är oroande och ett ökat avstånd skulle innebära att vi räddar liv. Det har statistik visat och det är därför denna fråga ligger så högt på mångas agenda.


Vart hittar du den statistiken?
HaDe Hasse
 
M

morgondagen

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Har legat på campingar i Tyskland med 1 meters mellanrum
kusligt må jag säga
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har under mer än 35 års tid följt pressrklipp rörande bl.a. husvagnar och husbilar.

Tyvärr har jag inte fört någon statistik över bränder och deras orsak. Rent spontant kommer jag dock på följande "stora" grupper:

Brand i husvagn på campingplats, vanligtvis förorsakad av täcke som fallit ned över kupévärmare/värmefläkt. (Vanligt på 80- och 90-talen.)

Bränder, ibland på campingplats men oftast under färd, förorsakad av obefintlig städning bakom kylskåpet. (Dammet har tagit eld.)

Anlagd brand.

Brand i samband med trafikolycka.

Pålle
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag fick en lektion i San Feliu de Guixols, Spanien GRATIS en gång.

san.jpg

Jag körde in på en plats med ett avstånd på 3 - 4 meter från grannen till höger, en tysk. Han kom ut och bad mig ställa mig lite närmare hans bil. "Så vi slipper att få en annan husbil emellan oss."

Jappe
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag fick en lektion i San Feliu de Guixols, Spanien GRATIS en gång. Jag körde in på en plats med ett avstånd på 3 - 4 meter från grannen till höger, en tysk. Han kom ut och bad mig ställa mig lite närmare hans bil. "Så vi slipper att få en annan husbil emellan oss."

Jappe


Bekräftar vad som skrivits i några tidigare inlägg.

Pålle
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Vart hittar du den statistiken?
HaDe Hasse

Det var ju just det. Det verkar inte finnas någon.

Det pratas om brända kroppar och att vi snudd på är korkade som ifrågasätter rekommendationerna och argumenten som dessa förs fram med. Tydligen vill vi att folk skall dö.

Flummiga skrämselargument som inte verkar vara underbyggda av fakta eller rimliga riskanalyser fungerar uppenbart på en hel del av oss.
För en del andra, inklusive mig själv, krävs det dock lite mer konkret för att man skall köpa argumenten och inte tycka att det är en överdriven jakt på ett problem som inte existerar.
 
Toppen