• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Så tänker nog de flesta på ställplatser utan markeringar!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Som jag skrev redan i inlägg # 137 var de fyra metrarna ursprungligen ett "triveselavstånd", rekommenderat av campingplatsägarna, som dessutom av myndigheterna ansågs uppfylla kravet på brandskydd.

Huruvida ett kortare avstånd, t.ex. 3 meter, också uppfyller kravet på brandskydd har mig veterligen aldrig utretts.

Pålle
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55397

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har inte läst sidan 2-11, men räddningstjänsten är ju ganska lata av sig o vill slippa en massa besvär, eller "förebyggande" som de kallar det.

3 eller 4 m är ganska akademiskt om nåt händer, men ökar chanserna att hinna ur om man står nån bil bort. En husbil är mest plast med gasol i.

https://www.youtube.com/watch?v=LFj28hoioAc

Intressant riskanalys av mannen i blå tröjja 1 minut in, han är rädd om sin hörsel, men inte att få en gasolflaska i skallen...
 

Per&Monica

HBK Medlem
Inlägg
299
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
18158
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har inte läst sidan 2-11, men räddningstjänsten är ju ganska lata av sig o vill slippa en massa besvär, eller "förebyggande" som de kallar det.

Ordet lat tycker jag du kan ta direkt med dom när dom är och jobbar för din skull, mycket är dom men fan inte lata.

Ha det // Per
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Att tro att Mora Räddningstjänst skulle rekommendera ett avstånd på 4 meter pga lathet är ju helt absurt eller skall man kanske säga korkat. Rekommendationen är enbart för att minska skaderisken på människor & material. Ju längre bort man är från en brandhärd ju bättre, det begriper väl dom flesta. Räddningstjänsten arbetar ju i vårt intresse för våra skattepengar & dom gör ett bra arbete som vi bör vara nöjda med. Sedan, om det skall vara 4, 3 eller 2 meter låter jag vara osagt.

Bennie
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Som jag skrev redan i inlägg # 137 var de fyra metrarna ursprungligen ett "triveselavstånd", rekommenderat av campingplatsägarna, som dessutom av myndigheterna ansågs uppfylla kravet på brandskydd.

Huruvida ett kortare avstånd, t.ex. 3 meter, också uppfyller kravet på brandskydd har mig veterligen aldrig utretts.

Pålle

Denna campingen har en rekommendation som stämmer med det du skriver Pålle.
DSC_1887.JPG

Krister.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag har inte läst sidan 2-11, men räddningstjänsten är ju ganska lata av sig o vill slippa en massa besvär, eller "förebyggande" som de kallar det.

något av det mest korkade jag läst.Påstå att räddn.tjänstens förebyggande arbete bedrivs av lathet.Det bedrivs av omtanke omsorg av 3:je man i vårt samhälle.Samt i samråd med försäkringsbolag för att minimera risker Bl.a.Men lathet finns inte med på listan.Det är något som du sprider ut och får stå helt för dig.
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Mitt personliga önskemål är en hygglig reträttväg. Men ibland får man göra undantag. Alternativet var att gå en mil i snårig skog
 

Bilagor

  • 20170728_215838.jpg
    20170728_215838.jpg
    925,5 KB · Visningar: 5
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Saxat från artikeln i föregående inlägg:

– Även om det heter allmänna råd ska det följas om inte campingägaren kan visa att samma brandsäkerhet kan uppfyllas på annat sätt, säger brandinspektören Samo Podgrajsek Sarén.

På Gullbrannagården har räddningstjänsten gått med på att säsongsliggare, vars ekipage är mer omständliga att flytta, kan få vara kvar sommaren ut med kortare mellanrum än fyra meter på villkor att det finns brandsläckare och fungerande brandvarnare i varje husvagn och förtält.

Ja, jag vet, det är en artikel i en tidning.

Men, rekommendationen ligger tydligen på fyra meter om man inte kan visa brandsäkerhet kan uppfyllas på annat sätt.
Och tydligen går det efter dialog att visa att brandsäkerhet uppfylls om det finns brandsläckare och brandvarnare.
Det leder mina tankegångar i riktningen att det kanske skulle vara möjligt att fundera på om det finns fler sätt att visa att brandsäkerhet uppfylls.

1. Brandsläckare är tydligen ett sätt
2. Brandvarnare är tydligen också ett sätt
Dessa två ovan är baserade på artikeln i föregående inlägg.
3. Att inte sätta upp ett förtält skulle jag kunna tycka vara ett sätt minska brandrisk och spridningsrisk.
4. Att inte tända en kolgrill eller använda tändvätska, speciellt inne i ett förtält, skulle jag kunna tycka vara ett sätt att minska brandrisken.
5. Att ställa sig så att det finns möjlighet att lämna platsen om det brinner skulle jag kunna tycka vara ett sätt att minska brandrisk och spridningsrisk.
6. Att inte bygga fast mig med med förtält, trätrall, utekök och dylikt som kan göra det svårare att flytta sig skulle jag kunna tycka vara ett sätt att minska brandrisken.
7. Att ha en brandfilt med sig skulle ju kunna vara ett sätt att förebygga.
8. Att ha ekipaget redo att flyttas anser jag kan vara ett sätt att förebygga, utan att ha intentionen att kasta nån skugga på husvagnsåkare så vill jag påstå att husbil som har både fram och backväxel kan vara enklare att flytta i en situation där det föreligger risk för brand än de som nämns i artikeln och som ändå fått dispens...:

På Gullbrannagården har räddningstjänsten gått med på att säsongsliggare, vars ekipage är mer omständliga att flytta, kan få vara kvar sommaren ut med kortare mellanrum än fyra meter på villkor att det finns brandsläckare och fungerande brandvarnare i varje husvagn och förtält.

Jag kan nog skriva ännu fler saker som kan vara sätt att förebygga, min poäng är den att fyra meter är ett avstånd som anses vara tillräckligt om man i princip inte brytt sig någonting om att förebygga eventuell brandrisk, och att det tydligen går att ha en dialog med räddningstjänsten och minska rekommenderat avstånd till mindre avstånd om man gör ett par förebyggande saker, som att ha brandvarnare och brandsläckare.

mvh jocke
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Många bra förslag. Men, hur skall man kunna kolla om gästen har brandvarnare & brandsläckare? Att inte sätta upp förtält förtar väl en hel del av campingupplevelsen. Jag minns när vi hade husvagn, just förtältet var en stor del av mysfaktorn.

Att få folk att efterleva en del av dina förslag är nog en utopi, se bara hur oense vi är i den här tråden.

Att regler för campingpersonalen att hålla ett vettigt avstånd & ha möjligheten att flytta fordonet vid brand med risk för pålagor är nog trots allt det ultimata.

Bennie
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det är enkelt Bennie, det är bara att lagstadga eller rekommendera... ;):D
(ta inte mitt ovanstående svar på allvar, det är ett försök till skämt)


Att inte sätta upp förtält förtar väl en hel del av campingupplevelsen

Jag har aldrig ägt en husvagn men jag har testat att sitta i ett förtält några gånger och uppskattat det, himla mysigt har det varit.
Men det jag ville komma till var mer till saken att om det är okej att minska avståndet på en campingplats, enligt brandmyndigheten, om man har en brandsläckare och brandvarnare, skulle det då även kanske vara möjligt att fundera i banorna, i alla fall hypotetiskt, att det även skulle kunna gå att minska avståndet till ett mått mindre än fyra meter på tex en ställplats om man väljer att inte montera upp ett förtält och ser till att man har brandsläckare och brandvarnare?

Jag menar, kan brandmyndigheten acceptera ett avstånd kortare än fyra meter mellan säsongsliggare på en camping, så borde det rimligen kunna gå att få dem att acceptera ett avstånd mindre än fyra meter även utanför våra campingplatser. Om man gjort några saker för att förebygga och förhindra brandrisk och brandspridning.

Det finns ju dekaler man får vid gasolkontroll, en sak jag tänker mig är att det kanske skulle finnas en liknande kontroll för brandsläckare och brandvarnare.
Våra besiktningsfirmor skulle säkert kunna trycka upp lämpliga dekaler som bevisar att att det har kontrollerat att det finns brandvarnare och brandsläckare i en husbil vid kontrollbesiktning
Kontrollen skulle kunna vara okulär för brandsläckaren:
1. Brandsläckare finns
2. mätaren på grönt
3. Datumstämpeln är inom intervall

För brandvarnaren:
1. Brandvarnare finns
2. Tryck på testknappen

Mot en femtilapp i avgift kanske de skulle kunna vara villiga göra testerna och trycka upp dekaler som vi kan använda som ett bevis på att vi har gjort förebyggande åtgärder.

Bara tankar från min sida, mvh jocke
 
Senast redigerad av en moderator:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Du har tänkt till ganska bra & jag håller med. Brandvarnare & brandsläckare skulle vara ett krav ingå i kontrollbesiktningen. Finessen med detta skulle ju kunna vara att man kanske skulle kunna minska avståndet till 2 eller 3 meter. Jag nämnde pålagor i mitt inlägg & skulle kanske skrivit viten istället. Dessa skulle utdömas vid ovarsamhet som äventyrar säkerheten eller ignorans för reglementet. För trots allt så finns det folk som skiter i det mesta om det gagnar dom själva. Exempel på detta är störande, utsläpp av gråvatten, skölja ut toatanken med vattenpåfyllningsslangen etc. Dom vet att det är fel men gör det ändå.

Bennie
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

I Norge er det påbudt med en 6 kg pulverslokker i husiler. Opprinnelig var kravet at den skulle være innen rekkevidde fra førerplassen, dette mravet ble endret fra skal til bør. På den andre side er anbefalt sikkerhetsavstand 3 meter.

Det hele med forbehold at det ikke er endret siden jeg flyttet fra Norge i 2011.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.609
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tack Sjöberg. Alltid trevligt med konstruktiva förslag. Det största problemet med 4 meter är att det inte fungerar i praktiken. När det väl upprätthålls så kommer det alltid någon o ställer sig där när man somnat...

Husbilar är tveklöst mer lättrörliga än fastspikade husvagnar. 3 meter skulle vara mycket lättare att få förståelse för och samtidigt blir det svårare för sent anlända att tvinga sig in.

Kombinerat med nya regler för varnare o släckare så kanske det är en framkomlig väg. Duger det för säsongsplatser så... tycker Björn
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Om detta fungerar i Norge så kan det väl inte vara någon omöjlighet att införa samma i Sverige. Då är det ju bara för alla berörda att gilla läget. Det gnys ju över allt annat som ändras till det "sämre" men efter ett tag så accepteras det.

Bennie
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.672
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Hur många kollar gasolanläggningen vid besiktningen?
Det kostar.
Skulle tro att många svarar det gör jag själv.
HaDe Hasse
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Att låta besiktningen kolla gasolen är att kasta pengarna i sjön. Dom tar ju inte bort reducerventilen & då spelar det ingen roll hur högt dom pumpar trycket, det kan ju inte bli högre än 30 eller 50 Mbar beroende på vilken reducerventil man har. Enda rätta är att kolla gasolen på en firma som sysslar med detta. Där tar man loss reducerventilen & pumpar upp trycket till 1-1.5 bar. Detta gör att dom provar med stor säkerhetsmarginal.

Bennie
 
Toppen