• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
1.956
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Du är just den typen man kan bli mörkrädd för. Vad jag menade med höghusbranden var att då reagerade folk på hur vansinnigt det är att inte beakta brandkraven och brandsäkerheten. Men du tycks tro att om husbilsåkarna får en adekvat förarutbildning så är problemet löst. Jag förstår nu vad Tommy R menade i sitt inlägg "fy fan". Känner du för att fortsätta att förlöjliga dig så varsegod (min åsikt), men jag lägger ner här. Tack för mig.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Äsch, har du inte fattat: med bättre förarutbildning börjar inte husbilar brinna, iallafall fall inte om dom står tätare än fyra meter och att elden kan sprida sig finns förstås inte ens på kartan. Riktigt hur det hänger ihop, det håller jag med om att det är fullständigt omöjligt att förstå. :(
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Du är just den typen man kan bli mörkrädd för. Vad jag menade med höghusbranden var att då reagerade folk på hur vansinnigt det är att inte beakta brandkraven och brandsäkerheten. Men du tycks tro att om husbilsåkarna får en adekvat förarutbildning så är problemet löst. Jag förstår nu vad Tommy R menade i sitt inlägg "fy fan". Känner du för att fortsätta att förlöjliga dig så varsegod (min åsikt), men jag lägger ner här. Tack för mig.

Jag försöker hålla debatten på en något högre språklig nivå inga svordomar eller personangrepp.

Jag menar att när man hävdar att fyrametersregeln ökar säkerheten är det bara ett antagande.
En adekvat förarutbildning skulle öka säkerheten på alla plan för dig och alla oss andra.
BBa
 

Zero

FD HBK Medlem
Inlägg
1.379
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ökar man avstånden mellan bilarna ordentligt minskar säkert rikerna för brand men det blir till slut ganska ödsligt. 4m ger tillräcklig säkerhet tycker..
Åke :):)
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Jag menar att om det viktigaste för dig... med ditt ifrågasättande... är att få reda på fakta som du skriver... så borde du vända dig till dem du ifrågasätter och fråga på vilken fakta de bygger sina rekommendationer. Här på detta forum blir det bara spekulationer och tyckande. Brandmyndigheten har ju här ingen möjlighet att gå i svaromål. Om det är som du skriver att fakta är det du efterlyser... så är mitt råd... vänd dig till dem du ifrågasätter o fråga på vilken fakta de bygger sina slutsatser. Du synes ha lagt ner en hel del energi på att i inlägg ifrågasätta 4m och har säkert lite energi över till att formulera ett epostmeddelande till Mora brandchef och ställa den enkla frågan "på vilken fakta bygger ni era rekommendationer om minst 4m...'
Återkom gärna och delge oss andra vad du fick för svar. Du undrade hur jag menade.. Det var det jag menade.....

Ok jag förstår vad du menar men håller inte riktigt med.

Frågan togs upp här i vårt forum som ett diskussionsämne oss medlemmar emellan. Som du säkert sett så är det många i tråden som ifrågasätter om allt är rimligt. Brandchefens åsikt är väl rätt klar. Du, jag och många andra medlemmar deltar med tankar, ideer, våra åsikter och även fakta.

Är det rimligt med 4 meter på en ställplats, är 4 meter ett krav eller en rekommendation, tog brandchefen i lite väl mycket när han talade om ond bråd död, hur stor är risken egentligen i praktiken osv.
Det är sånt som det har vridits och vändits på och många åsikter har kommit fram.
Vissa hävdar att det alltid skall vara 4 meter avstånd och att risken för brand är stor. Eventuella befintliga rekommendationer och uttalanden får absolut inte ifrågasättas.
Andra kanske är mer intresserade av om det verkligen är rimligt, skall det gälla även ställplatser och står rekommendationer och uttalanden verkligen i proportion till risken.

En ganska sund diskussion där en del intressant kommit upp. Visst är det mycket spekulationer och gissningar och vi lär ju inte lösa några stora frågor här men vi lär oss säkert en del.
Det jag personligen saknar i den här tråden är att dom som så envist hävdar att man t.ex. inte skall ifrågasätta brandchefens uttalande eller vissa rekommendationer tar fram konkreta argument för att dom är rimliga istället för att som nu bara peka på att dom finns och i princip bara hävda att dom inte är framtagna av amatörer.

Då kan vi ju få en trevligare diskussion och kanske ändrar några av oss uppfattning.
:)
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det måste komma tydliga skyltar så man vet vad som gäller på den platsen även så utLändska åkare vet.

Leif
 

lpalmborg

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Gotland
HBK-Nr
5114
Medlemskap
2024
säkerhet

På några sidor för husbilsentusiaster är det mycket diskussion om säkerhet. Svenska bestämmelser om avstånd mellan bilar osv. Naturligtvis vill inte heller jag varken bli innebränd eller orsaka någon olyckshändelse. Men jag kan bara konstatera att svenska bestämmelser är just svenska. Under högsäsong längs Medelhavet så skulle bara hälften av bilarna få plats om avståndet mellan bilarna skall vara dubbelt så stort som bilarna själva. Jag tycker att trygghetsnarkomanerna i Norden skulle lära lite av Sydeuropeerna, det är här och nu som livet pågår, det går inte att reglera bort allt som eventuellt kan hända. Man får ta seden dit man kommer. Om svenska bestämmelser om elsäkerhet skulle råda så skulle alla småstäder i Sydeuropa släckas ner och hade det varit i Sverige hade de väl brunnit ner för länge sedan.
Kram på er
Jan :yes:
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

.......Är det rimligt med 4 meter på en ställplats, är 4 meter ett krav eller en rekommendation........
:)

Ska man ifrågasätta slutsatser (läs 4meter eller mer) som en branschorganisation (läs brandingenjörer/brandmyndigheter) kommit fram till och som uteslutande sysslar med säkerhetsfrågor såsom förebygga brandspridning.... ja då ska man ha ganska torrt på fötterna före ett sådant ifrågasättande. I diskussionen du refererar till kan åtminstonne inte jag se att någon har tillräckligt torrt på fötterma.
 
E

Ericsson c52

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

många här tar upp utomlands men det var väl här i swedala det handlade om ,jag tycker det sköts utmärkt här i swedala,man måste va lite hjälpsam
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.863
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Det måste komma tydliga skyltar så man vet vad som gäller på den platsen även så utLändska åkare vet.

Leif

På en gratis husbilsparkering i Trosa sitter en rätt så tydlig info.-tavla.

Där rekommenderar man 4,5m mellan fordonen.
 

Bilagor

  • 2017-07-07 10.37.09.jpg
    2017-07-07 10.37.09.jpg
    4,4 MB · Visningar: 35

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ska man ifrågasätta slutsatser (läs 4meter eller mer) som en branschorganisation (läs brandingenjörer/brandmyndigheter) kommit fram till och som uteslutande sysslar med säkerhetsfrågor såsom förebygga brandspridning.... ja då ska man ha ganska torrt på fötterna före ett sådant ifrågasättande. I diskussionen du refererar till kan åtminstonne inte jag se att någon har tillräckligt torrt på fötterma.

Jag förstår inte varför det ses som negativt att saker och ting ifrågasätts. Man behöver inte ha ett dugg på fötterna för att ha rätt att undra om varför saker och ting är på vissa vis. Oftast finns det dock en del tvivel och kanske motstridig fakta eller information som dragit igång det. Precis som i denna tråd.
Hela tråden är en diskussion med en massa ifrågasättande oavsett vad man tycker om det.
Sen vad man kommer fram till är något helt annat och beror ju bl.a på om det som ifrågasätts tål det. Kan ju även vara att det bekräftas.

Vill inte verka dryg men klipper in några rader från mitt förra inlägg igen då jag tycker att du just nu faktiskt bekräftar dem:
"Det jag personligen saknar i den här tråden är att dom som så envist hävdar att man t.ex. inte skall ifrågasätta brandchefens uttalande eller vissa rekommendationer tar fram konkreta argument för att dom är rimliga istället för att som nu bara peka på att dom finns och i princip bara hävda att dom inte är framtagna av amatörer."

Släpper det här nu då vi skenar in i principer och om huruvida ifrågasättanden får göras eller inte.
Det tillför ju inte ämnet något längre :)
 
F

F.d. 51015

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Ännu en tråd med ifrågasättande av 4m rekommendationen lider mot sitt slut och brandmyndigheternas slutsatser om minst 4 meter står fortfarande pall. Ingen har lyckats visa på att rekommendationen är felaktig... bara massa tomt ifrågasättande. Länge leve brandmyndigheterna som värnar om oss husbilister.
Tack för ordet
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Att i frågasätta är aldrig fel men att ifrågasätta fysiska fakta tyder på en stor brist på förmågan att ta till sig kunskap.

Det är aldrig fel att ifrågsätta auktoriteter heller men att ifrågasätta ren och skär fakta tyder på en stor brist på eget förstånd och eget förnuft.

Kort sagt om värmestrålning är att den avtar med kvadraten på avståndet. Detta innebär att strålningens intensitet vid 2 m avstånd är en fjärdedel av strålningen vid 1 m avstånd. Vid 3 m avstånd är den en niondel av strålningen vid 1 m avstånd och en sextondel vid 4 m avstånd. Översatt till % blir det 25% vid 2 m, ~11% vid 3 m och ~6 % vid 4 m.

Tyvärr så är det så att ingen av de som ifrågasätter brandmyndigheters råd om avstånd vid campingbetende som begriper detta heller. Eller som Stenmark sade: "Det är ingen idé att förklar nåt för nån som inte begrip."

När det gäller ren parkering, som inte innebär rätt till campingbetende, så har alltid brandmyndigheter anvisningar för parkeringars utförande och när det gäller parkeringshus så är det stenhårda krav på säkra utrymningsvägar från dessa.
 
Senast redigerad av en moderator:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.253
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Visst kan allt ifrågasättas och så skall det också vara tycker jag. Om det inte finns möjlighet, vilja eller nyfikenhet att ifrågasätta skulle vad som helst som någon påstår och som kan bedömas vara från någon form av autoritet godtas. Vi minns väl fågelinfluensan för några år sedan. Då skulle hela befolkningen vaccineras i något som åtminstone jag tyckte verkade vara en panikåtgärd. Myndigheter försökte framtvinga ett i det närmaste obligatorium. De som då ifrågasatte metoder och vaccin betraktades med misstroende. Somliga såg oss som vägrade att vaccinera sig som förrädare och osolidariska med samhället. Till och med här på forumet framfördes sådana åsikter.

Vi ser nu några år efteråt att de som den gången ifrågasatte inte var helt ute och cyklade. Flera fall av narkolepsi blev följderna, inte ett liv räddades och de som drabbades av influensan förkortade sitt sjukdomstillstånd med 17 timmar vill jag minnas att det rapporterades om i radion i veckan som gick. Vaccinet i sig har också nedklassats i skalan över mer eller mindre viktiga mediciner.

Att ifrågasätta behöver alltså inte vara av ondo, speciellt när påståenden inte är vetenskapligt underbyggda eller bygger på tveksamma underlag och undersökningsmetoder eller helt saknar grund utan bara bygger på lösa antaganden. Macchiarinis framfart stoppades så småningom efter, tyvärr alltför sent, ifrågasättande av hans metoder.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Du måste ha missat att läsa inlägget just före ditt!
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Att i frågasätta är aldrig fel men att ifrågasätta fysiska fakta tyder på en stor brist på förmågan att ta till sig kunskap.

Det är aldrig fel att ifrågsätta auktoriteter heller men att ifrågasätta ren och skär fakta tyder på en stor brist på eget förstånd och eget förnuft.

Kort sagt om värmestrålning är att den avtar med kvadraten på avståndet. Detta innebär att strålningens intensitet vid 2 m avstånd är en fjärdedel av strålningen vid 1 m avstånd. Vid 3 m avstånd är den en niondel av strålningen vid 1 m avstånd och en sextondel vid 4 m avstånd. Översatt till % blir det 25% vid 2 m, ~11% vid 3 m och ~6 % vid 4 m.

Tyvärr så är det så att ingen av de som ifrågasätter brandmyndigheters råd om avstånd vid campingbetende som begriper detta heller. Eller som Stenmark sade: "Det är ingen idé att förklar nåt för nån som inte begrip."

När det gäller ren parkering, som inte innebär rätt till campingbetende, så har alltid brandmyndigheter anvisningar för parkeringars utförande och när det gäller parkeringshus så är det stenhårda krav på säkra utrymningsvägar från dessa.

Lovade mig själv att inte skriva mer i ämnet men kan inte låta bli:D

Det är väl för sjuttsingen ingen som ifrågasatt faktat att bilar brinner si eller så bra på si eller så avstånd. Är det någon som påstått att eld inte sprider sig??? Självklart är det mindre risk för spridning om det är 4 istället för 2 meter mellan bilarna. Det är också ännu mindre risk om det är 8 meter mellan bilarna..

Det det handlar om är huruvida rekommendationerna om avstånd är rimliga och verkligen står i proportion till riskerna. I verkligheten.
Hur har man kommit fram till att avstånd räddar liv i bilen bredvid t.ex? Obs inte i teorin.
Är allt bara uppskattningar eller finns det statistik som visar att risken är så stor att det t.ex. rättfärdigar brandchefens uttalande?

Det finns troligen en ganska bra anledning till att det också bara är rekommendation med 4 meter. Risken är förmodligen inte tillräckligt stor i praktiken för att det skall var en lag på det. Inte heller för att våra försäkringsbolag skall ha det som krav.
Varför vi sen här tolkar rekommendationen som att man minsann absolut måste hålla 4 meter annars är man en respektlös oansvarig buse förstår jag inte.

Over and out
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

På en gratis husbilsparkering i Trosa sitter en rätt så tydlig info.-tavla.

Där rekommenderar man 4,5m mellan fordonen.

Det är ju bara en finns väl flera platser utan föreskrifter, har inte sett en enda.
 
Senast ändrad:

oskobe

HBK Medlem
Inlägg
437
Kommun
Österåker
HBK-Nr
12585
Medlemskap
2024
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

Om alla hade en brandvarnare så skulle avstånd på 0 meter räcka. Då hinner garanterat bilen som står nära den som brinner undan...
 
F

F.d. 54123

Guest
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

...

Det det handlar om är huruvida rekommendationerna om avstånd är rimliga och verkligen står i proportion till riskerna. I verkligheten.

....

Det räcker med att man förstår Avståndslagen för att man ska inse att rekommenderade avstånd är rimliga vid campingliknande betenden.

127224d1500878208-img_1558.jpg


Risken ökar kraftigt vid närmare avstånd än ca 4 m och dramatiskt vid närmare avstånd än ca 3 meter. Se grafen ovan.
 

WillyPe

FD HBK Medlem
Inlägg
930
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023
Sv: Mora Brandkår hetsar mot husbilar - Kräver minst 4 meters avstånd på ställplatser

För att brandvarnaren, eg rökdetektor, ska reagera måste det komma rök in i husbilen. Om vinden ligger från så blåser röken bort från grannen till den som brinner. I det läget får man ingen brandvarning.
 
Toppen