• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av Truma DuoControl CS

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Efter att ha läst diverse trådar här på forumet har jag fått klart för mig att vår nuvarande gasolförsörjning inte är ok. Skall man köra med gasolen på under färd så krävs det både regulator med krocksensor och gasolslangar med slangbrottsventil.

Har idag monterat denna utrustning på min Dethleffs Magic Edition från 2014. Då jag tror att det ser ut på ungefär samma sätt i flera husbilar tänkte jag redovisa monteringen med lite bilder.

Så här ser nuvarande lösning med reduceringsventil ut

IMG_1855.JPG

En närbild på slanganslutningen ser ut på detta sätt

IMG_1861.JPG

Man får använda 2 nycklar för att få bort slangen. Den övre nyckeln hålls still medan man lossar den nedre muttern med den andra nyckeln.
Efter demontering ser slanganslutningen ut påföljande sätt

IMG_1864.JPG

Nu är det dags att montera den nya regulatorn inklusive den lilla övergångsanslutningen. Den behövs för övergång från den gamla anslutningen på 8 mm och regulatorns anslutning på 10 mm. Även här är det 2 nycklar som gäller. Så här ser det ut när regulatorn är monterad

IMG_1858.JPG

Regulatorn fästs även med 4 skruvar.

Dags för högtrycksslangarna som monteras med medföljande plastnyckel

IMG_1859.JPG

För att monteringen skulle ha varit helt "by the book" skulle jag väl ha monterat ett filter på varje sida om regulatorn. Får se om det blir ett senare arbetspass eller om det får vara. Mottar gärna synpunkter på detta.

Hela monteringen tog ca 1 timme. Köpte regulatorn och högtrycksslangarna från campingvaruhuset för 1895:- och 910:-.

Med hopp om att detta kan få andra i liknande situation att förbättra standarden på gasolförsörjningen.

På grund av det kalla vädret kunde jag inte göra någon täthetstest.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Det skall stå på din nuvarande regulator. Det står även på kylskåpets & värmarens märkskylt. I svensksålda HB är det 30mbar, tyskimporter kan ha både 30 & 50 mbar.

Bennie
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Smutsig Gasol?

Jag försöker ta en bild senare i eftermiddag, om du har fjärravläsningen på en fyrkantig tavla med brytare i mitten med 2 gröna lysdioder på var sida om brytaren så passar inte den.
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Jag vet att mitt minne är intensivt men kort :oops:

Svaret kom stort o tydligt när jag öppnade luckan till gasolskåpet :D:D
 

Bilagor

  • 2017-04-26 14.03.37.jpg
    2017-04-26 14.03.37.jpg
    1,4 MB · Visningar: 21

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Efter att ha läst diverse trådar här på forumet har jag fått klart för mig att vår nuvarande gasolförsörjning inte är ok. Skall man köra med gasolen på under färd så krävs det både regulator med krocksensor och gasolslangar med slangbrottsventil.

Har idag monterat denna utrustning på min Dethleffs Magic Edition från 2014. Då jag tror att det ser ut på ungefär samma sätt i flera husbilar tänkte jag redovisa monteringen med lite bilder.

Så här ser nuvarande lösning med reduceringsventil ut

Visa bilaga 121510

En närbild på slanganslutningen ser ut på detta sätt

Visa bilaga 121516

Man får använda 2 nycklar för att få bort slangen. Den övre nyckeln hålls still medan man lossar den nedre muttern med den andra nyckeln.
Efter demontering ser slanganslutningen ut påföljande sätt

Visa bilaga 121517

Nu är det dags att montera den nya regulatorn inklusive den lilla övergångsanslutningen. Den behövs för övergång från den gamla anslutningen på 8 mm och regulatorns anslutning på 10 mm. Även här är det 2 nycklar som gäller. Så här ser det ut när regulatorn är monterad

Visa bilaga 121518

Regulatorn fästs även med 4 skruvar.

Dags för högtrycksslangarna som monteras med medföljande plastnyckel

Visa bilaga 121519

För att monteringen skulle ha varit helt "by the book" skulle jag väl ha monterat ett filter på varje sida om regulatorn. Får se om det blir ett senare arbetspass eller om det får vara. Mottar gärna synpunkter på detta.

Hela monteringen tog ca 1 timme. Köpte regulatorn och högtrycksslangarna från campingvaruhuset för 1895:- och 910:-.

Med hopp om att detta kan få andra i liknande situation att förbättra standarden på gasolförsörjningen.

På grund av det kalla vädret kunde jag inte göra någon täthetstest.

Hälsar Kjell

Hejsan Kjelle ! Eftersom Du har en Dethleffs med lika gasolskåp som på vår bil, har Du inte funderat på att bygga om till slideoutkasett för tuberna så Du kan dra ut hela härligheten och byta flaskorna med rak rygg
Det var inte komplicerat har gjort det själv, om jag inte misminner mig har jag lagt in några bilder i tidigare inlägg där Du kan kika
Ha det bra i denna kalla vår hälsar
Hasse
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Jag försöker ta en bild senare i eftermiddag, om du har fjärravläsningen på en fyrkantig tavla med brytare i mitten med 2 gröna lysdioder på var sida om brytaren så passar inte den.
Arne.

Jo den har jag, där man kan välja värme i regulatorerna, men har aldrig behövt använda värme.
Det är inte hela världen ifall jag blir av med visningen, tittar sällan på de lysdioderna.

Jag har sån tur att bilen är utrustad med Schaudt's fjärrnivåmätning på flaskorna, den funkar kanon.
 

Bilagor

  • 2014-04-26 16.00.39.jpg
    2014-04-26 16.00.39.jpg
    1,1 MB · Visningar: 42

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Jag kan inte finna en ny slang mellan Truma Duocontrol och Truma fjärravstängning.
Samma gäng i båda kopplingarna, kanske 1/4" (?)

Slangar jag kikat på har vänstergäng.

En undran, kan jag använda slangsocklar istället, och göra min egen slang?
Detta är ju på lågtryckssidan.
 

Bilagor

  • 2017-05-14 14.59.48.jpg
    2017-05-14 14.59.48.jpg
    1,3 MB · Visningar: 52
  • 2017-05-14 15.00.40.jpg
    2017-05-14 15.00.40.jpg
    999,5 KB · Visningar: 63
  • 2017-05-14 15.00.58.jpg
    2017-05-14 15.00.58.jpg
    1 MB · Visningar: 53
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Jag står och väger lite hur jag ska göra med eller utan duo Control. Läste i bruksanvisningen och hittade detta. Lite oklart för min del, tror jag vet, men betyder detta att alla husbilar första reg from 2007 (fabriksnya) inom EU är ok att montera in duo och ha gas på under färd?

Text i bruksanvisningen:

För fordon tillverkade före 01/2007 finns det inga inskränkningar för gasolanläggningens drift under färd**.
** Undantag för Frankrike: I Frankrike är drift av gasolanläggningen under färd endast tillåten i typgodkända fordon med första registrering från den 1 jan. 2007. Vid äldre fordon är drift av gasolanläggningen under färd inte heller tillåten tillsammans med en säkerhets-avstängningsanordning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Fra 2007 er det påbudt med funksjonen som en finner i DuoControl. Før denne dato var det ingen regler, men intet forbud mot å montere slikt utstyr.
 
Toppen