• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av Truma DuoControl CS

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Efter att ha läst diverse trådar här på forumet har jag fått klart för mig att vår nuvarande gasolförsörjning inte är ok. Skall man köra med gasolen på under färd så krävs det både regulator med krocksensor och gasolslangar med slangbrottsventil.

Har idag monterat denna utrustning på min Dethleffs Magic Edition från 2014. Då jag tror att det ser ut på ungefär samma sätt i flera husbilar tänkte jag redovisa monteringen med lite bilder.

Så här ser nuvarande lösning med reduceringsventil ut

IMG_1855.JPG

En närbild på slanganslutningen ser ut på detta sätt

IMG_1861.JPG

Man får använda 2 nycklar för att få bort slangen. Den övre nyckeln hålls still medan man lossar den nedre muttern med den andra nyckeln.
Efter demontering ser slanganslutningen ut påföljande sätt

IMG_1864.JPG

Nu är det dags att montera den nya regulatorn inklusive den lilla övergångsanslutningen. Den behövs för övergång från den gamla anslutningen på 8 mm och regulatorns anslutning på 10 mm. Även här är det 2 nycklar som gäller. Så här ser det ut när regulatorn är monterad

IMG_1858.JPG

Regulatorn fästs även med 4 skruvar.

Dags för högtrycksslangarna som monteras med medföljande plastnyckel

IMG_1859.JPG

För att monteringen skulle ha varit helt "by the book" skulle jag väl ha monterat ett filter på varje sida om regulatorn. Får se om det blir ett senare arbetspass eller om det får vara. Mottar gärna synpunkter på detta.

Hela monteringen tog ca 1 timme. Köpte regulatorn och högtrycksslangarna från campingvaruhuset för 1895:- och 910:-.

Med hopp om att detta kan få andra i liknande situation att förbättra standarden på gasolförsörjningen.

På grund av det kalla vädret kunde jag inte göra någon täthetstest.

Hälsar Kjell
 
Senast ändrad:

Hubilisten1

FD HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
17062
Medlemskap
2021
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Snyggt jobbat! Tilläggas kan ju vara att controllenheten ska vara högre upp än flaskanslutningen, men det ser det ju ut att vara. Körning i Frankrike verkar inte vara tillåten med påsatt värme trots denna. enl anvisningarna :)
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Har gasen blivit smutsigare med åren? I vår båt hade vi aldrig några filter. Eller är det så att DuoControl är mer känslig än en vanlig reduceringsventil?

Tacksam för synpunkter.

Hälsar Kjell
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Vet inte,men förra året när jag lämnade bilen på service stod 3 bilar inne för byte av regulator,enligt verkstan har det kommit dom senaste åren både på tankflaskor och vanliga köpta.
Inga garantier gäller.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Har nu följt expertisens råd på detta forum och monterat 2 gasfilter.

Då dessa sticker ut lite för långt från bakväggen monterade jag 2 korta reglar, en bakom varje flaska, så att flaskorna kommer ut en bit från väggen.

Nu får jag bara hoppas att alla skarvar håller tätt. Mot tidigare 2 skarvar så är det nu 8. Men vid första täthetstesten så är alla skarvar täta.

Hälsar Kjell
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Skall genomföra samma procedur med min gasolanslutning. (tack för bilderna).
Var fick du tag i (köpte) övergångskopplingen 8mm / 10 mm ?

Tänkte till ytterligare ett varv och tror, att jag kom svaret på min fråga :oops:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 940

Guest
Sv: Smutsig Gasol?

Tackar,
Jag har ett äldre system, jag har regulatorerna direkt på flaskorna, sen slangar.
Får nog försöka köpa ren gasol istället :)

Den regulatorn du har är en Duomatic L Plus och skall bytas ut när den är 10år.
Det är av säkerhetsskäl.
Bytte min i år då den var från 2004.
Arne.
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Smutsig Gasol?

Jasså, hade tänkt byta ut slangarna som troligen är från 2005 :oops:

Vad bytte du till för att få alla funktioner i behåll?

Jag bytte till en duocontroll CS Horisontell med 2 filter och slangar med avbrottsventiler.
Tyvärr så går det inte att använda fjärravläsningen om du har den gamla som är grå till färgen.
Det är väldigt trångt i gasolkofferten därför måste det vara en horisontell som monteras i taket på gasolkofferten.
Nu vet jag inte om det är lika trångt på din hymer.
Arne.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.661
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Jag bytte till en duocontroll CS Horisontell med 2 filter och slangar med avbrottsventiler.
Tyvärr så går det inte att använda fjärravläsningen om du har den gamla som är grå till färgen.
Det är väldigt trångt i gasolkofferten därför måste det vara en horisontell som monteras i taket på gasolkofferten.
Nu vet jag inte om det är lika trångt på din hymer.
Arne.

Om det är trångt "på höjden" är det tveksamt med horisontell montering, för utloppsslangarna kommer längre ner än vid vertikal montering. Slangarna ska ju ha fall ner mot flaskanslutningen enligt Truma.
Jag har monterat en MonoControl CS vertikal i vår plåtis och där är trångt på alla ledder, men det gick!
// Göte J
 
F

F.d. 940

Guest
Sv: Smutsig Gasol?

Om det är trångt "på höjden" är det tveksamt med horisontell montering, för utloppsslangarna kommer längre ner än vid vertikal montering. Slangarna ska ju ha fall ner mot flaskanslutningen enligt Truma.
Jag har monterat en MonoControl CS vertikal i vår plåtis och där är trångt på alla ledder, men det gick!
// Göte J

Det är inte så trångt så regulatorn kommer under flaskorna ( jag vet vad som gäller ) utan innerväggen sluttar innåt det fungerar utmärkt med en horisontell duocontroll men det gick åt 4st vinklar till filter och slangar.
Arne.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Det är inte så trångt så regulatorn kommer under flaskorna ( jag vet vad som gäller ) utan innerväggen sluttar innåt det fungerar utmärkt med en horisontell duocontroll men det gick åt 4st vinklar till filter och slangar.
Arne.

Mitt utrymme ser troligen ut som ditt, känner igen den sluttande innerväggen.
Gott om plats kan man inte skryta med.

Arne, du har möjligen inte en bild på din lösning?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Smutsig Gasol?

Jag bytte till en duocontroll CS Horisontell med 2 filter och slangar med avbrottsventiler.
Tyvärr så går det inte att använda fjärravläsningen om du har den gamla som är grå till färgen.
Det är väldigt trångt i gasolkofferten därför måste det vara en horisontell som monteras i taket på gasolkofferten.
Nu vet jag inte om det är lika trångt på din hymer.
Arne.

Kollade på deras video, och där påstår de att fjärravläsning fungerar, (i sluttampen på videon)

Hur är det med uppvärmningen, anti-is, fungerar den ifall man byter?

Finns det olika modeller kanske?

https://www.truma.com/se/se/gas-supply/duocontrol-cs-monocontrol-cs-video.php
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Montering av Truma DuoControl CS

Lånar denna tråd.

Har just bivit varse om att jag måste byta ut min gamla (2005) Truma Duomatic L Plus, och som jag förstår så är det DuoControl CS horisontell som gäller i mitt fall.

När jag kollar på DCCS så finns den i 2 tryckvarianter 30mbar och 50mbar,
https://www.campingtillbehor4u.se/sv/artiklar/truma-duocontrol-cs-horisontell-montering.html

hur kan jag kolla vad jag har idag?

Kolla dataskylten i kylskåpet är nog lättast.
 
Toppen