• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av min dieselvärmare

F

F.d. 22252

Guest
Det är väl inte tänkt att man ska behöva bygga om den, verkar mera som ett dåligt exemplar.
 
F

F.d. 26513

Guest
Ja men frågan är om inte trumans fläkt skapar turbulens och motstånd som gör att det blir ännu varmare vid värmaren.
 
F

F.d. 22252

Guest
Du kan ju inte ha trumans fläkt på samtidigt då får du ju mottryck mot dieselvärmarens fläkt då minskar ju cirkulationen -högre värme.
Tyvärr måste jag nog råda dej att få adekvat hjälp med det hela, jag tror att varken mina råd eller de flesta här är bra eftersom det handlar om brandsäkerhet.
Jag som de flesta här är amatörer och inte varit på plats och sett vad som händer så ta det säkra före det osäkra fråga någon som verkligen kan!
 
F

F.d. 26513

Guest
Absolut Bengtic. Dock funderar jag på att köra enbart ett utblås rakt in i bodelen och köra ventilationsläget på truman för att dra runt luften. På så sätt minimeras risk för överhettande y-kopplingar m.m.

Ska fortsätta laborera i helgen.
 
F

F.d. 26513

Guest
Nu har jag beställt 1st 90 mm utblås samt 80mm slang. Det blir således ett utblås ca 1m från värmaren. Så fläktar jag runt luften på venitlationsläget på truman. Fördelen som jag ser det är att befintligt rörsystem behålls helt intakt, nackdelen är att utrymmen som toalett, lådor och skåp inte blir tillräckligt uppvärmda.

Hade jag fått bestämma hade jag gärna sett att värmaren hade haft lite lägre uttemp samtidigt som fläkten gick att ställa nivån på. Då hade man nog kunna lyckats med installationen i slangarna då jag tycker fläktkapaciteten räcker. Det som avskräckte var den höga uttempen som jag mätte upp till 110 grader vid toppnotering. Jag har fortfarande inte sett några siffror vad trumans slangar och kopplingar ska stå pall för.
 
F

F.d. 26513

Guest
Ska slänga upp lite bilder när jag fått grejerna.

Så länge har jag en hel drös med 60mm y-kopplingar m.m. till salu =)
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Någon som noterat att luftslangarna för en Webasto 5kw värmare skall ha dia på 90mm eller 2x60mm?.......:aja:
Det finns ingen rimlig anledning till att detta inte skulle gälla för en kopia.

Arean på 80mm slang = 50 kvadrat cm
Arean på 90mm slang = 64 kvadrat cm
(avrundat)
 
F

F.d. 26513

Guest
Vad jag har hört har webasto och ebersprächer medvetet sänkt uttempen på sina värmare. Vet inte hur mycket dom ger ut på slangarna men 100 grader är väl inte trumans slangar klassade för?
 
F

F.d. 26513

Guest
Sådär. Då var utblåset monterat. Blev ett Webasto 90mm. Lämpligt nog är det minus 10 idag så nu har jag satt värmaren på prov. Var ca minus 5 inne i bodelen och efter 20 minuter så är det plus 6. Ska se hur lång tid det tar att få upp den i 20 grader samt hur många kw som krävs för att hålla den temperaturen.

Här några bilder av installationen. Har fått nya skalet, men inte monterat det ännu..
IMG_20180221_175424.jpg IMG_20180221_181153.jpg

Nu ska jag bara sätta tillbaka lådan över slangarna bak i garaget samt montera ett värmeskydd runt avgasslangen under värmaren.
 

harley01

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14702
Medlemskap
2024
En fundering bara har du koll på att du har värmaren i ett slutet rum dvs avskilt från den del där du blåser in luften , jag tänker då på återluften till värmaren. Om tryckfallet är för högt mellan bodel och garage så får du ett mindre flöde över värmaren än vad tillverkaren tänkt och därmed en tilluftstemp som blir väldigt hög. Jag tror att om du bara har det munstycke som förser garaget med värme från Truman som retur så är det för dåligt flöde den vägen, som sagt bara en fundering.
 
F

F.d. 26513

Guest
Hejsan. Det är luftgenomsläpp längs med hela väggarna i garaget från sängen plus ett utblås från truman så tror inte det ska vara något problem.

Om man har dörren från garaget in till bodelen lite på glänt så är det inget sug där. Dvs, det är inget undertryck i garaget när värmaren går.
 

Runar

HBK Medlem (P)
Inlägg
922
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Hejsan. Det är luftgenomsläpp längs med hela väggarna i garaget från sängen plus ett utblås från truman så tror inte det ska vara något problem.

Om man har dörren från garaget in till bodelen lite på glänt så är det inget sug där. Dvs, det är inget undertryck i garaget när värmaren går.

Hur mycket låter det från värmaren i HBn?
 
F

F.d. 26513

Guest
Nja det låter en del nu när jag valde att enbart köra ett utblås. Det blir ju ganska nära fläkten så ljudet transporteras dit. Funderar på en luftljuddämpare vet vet inte vilken skillnad den gör.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vet att de ljuddämparna som satt på gamla luftkylda wv dämpade ljudet kraftigt.
Hade en trehjulig bil fram king fulda som jag drog in värme från och det lät väldigt mycket men med en beg dämpare blev det ordentligt mycket tystare. I ventilationsanläggningar brukar det alltid sitta dämpare på strategiska ställen.
Du har ju gott om plats därbak så det gäller bara att hitta någon som passar på slangen.
 
Toppen