Går säkert att modifiera fläkthastigheten genom ett relä kopplat till termostaten, man bör dock endast minska hastigheten eftersom eftervärmen kan göra att den blir för varm.
Gjorde så på en fläktkamin så den styrde motor och värme samtidigt fungerade bra, på nyare modeller hade fabriken infört det själva -norska Adax.
Det är säkert startfunktionen som drar en massa ström antar att det är ett glödstift som värmer dieseln över flampunkten, annars är det ju fläkten och elpumpen som drar lite ström men det borde inte vara så mycket mer än truma luftvärme, för där sitter det en vanlig simpel kolborstmotor till fläkten.
Vad man skulle kunna göra är att med en yttre termostat lura den till ett längre till och frånslag räcker egentligen med en järnklump som den är monterad på som värms upp långsamt och kyls av långsamt då blir hysteresen större och strömförbrukningen mindre.
Skulle jag montera en värmare eftersom min gamla truma verkar som dyrt problem på, så blev det under husbilen på en plåt som man bultar fast på ramen, nackdelen är det stora hålet för utblåset och möjligen insuget om man vill spara värme men man har ju spelrum för att enkelt integrera med befintligt luftvärmesystem El och bränsle lär ju bli lätt att dra. Helst skulle man köpa tysk kvalite men än äldre bil med dito förare kan nog klara sej med något billigare, ryskt är jag lite rädd för om något skulle behöva bytas, visserligen har jag tillgång till översättare och det lär nog behövas men det blir nog kinesiskt och inte via postnord.