• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av min dieselvärmare

F

F.d. 22252

Guest
Så problemet var egentligen att ljudämparen ströp avgaserna så att tempen blev för hög, kanske tillverkaren hade en underleverantör och det hela inte blev testat ordentligt , det är väl sånt man betalar för när man köper något genuint tyskt.
Roligt att du löste problemet och väldigt bra för alla andra som köpt samma saker saker och kan dra fördel av dina erfarenheter, Tack!
 
F

F.d. 26513

Guest
Ja det törs jag inte fastställa. Jag köpte ju nu en helt isolerad variant.
 

Palte

FD HBK Medlem
Inlägg
80
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
29965
Medlemskap
2022
Hur blev ljudnivån inne i husbilen? Hur fungerar termostat funktionen? Går värmaren ner i effekt när den närmar sig inställd temperatur eller kör den full effekt ända in i kaklet?
Velar på om jag ska beställa en kinavärmare eller Webasto, ebersprächer eller planar (ryska planar och inte kina kopia)
 
F

F.d. 26513

Guest
Ljudnivån är skaplig. Ungefär som truman skulle jag säga. Beror ju lite på vilken effekt/fläkthastighet man kör. Jag fick även sätta en extra gummibricka på bränslepumpen då den förde klickljudet vidare till chassit innan. Nu hör man den inte längre.

Att köra på termostatläget har jag inte provat än men kan tänka mig att det blir problem med nuvarande installation. Då termostaten mäter inkommande luft och att jag har insugen ner mot avgasslang så kommer värmaren tycka det är varmare än det är. Jag måste i så fall skaffa extern termostat. Men givet det jag läst av andras erfarenheter verkar den förbruka mer ström i termostatläge så jag ska börja med att köra den konstant.
 
F

F.d. 55728

Guest
Hade en "kina-värmare" 5kW i min förra Frankia och det fungerade alldeles utmärkt! Jag monterade den själv och jag placerade den i gasolskåpet vilket underlättade avsevärt då det är durkplåt som golv där. Var även lätt att ljudisolera utrymmet samt enkelt att få ut avgaser utan att få värmespridning osv. i golvet. Gasoltuben löste jag genom att bygga ett isolerat och ventilerat skåp till i lastluckan.
När det gäller termostatfunktionen så är mina erfarenheter att det fungerar bra, MEN när inställd temp har uppnåtts så går värmaren med full fläkthastighet (utan att brännaren är igång) tills termostaten kallar på värme igen, då startar en ny värmecykel.
Den tid som värmaren inte värmer och fläkten går för fullt är lite irriterande då det låter en del.
Vi körde mestadels med effektläget vilket fungerade väldigt bra!
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Jag har beställt och fått min Kinavärmare och har börjat fundera på installationen. Är det någon här som har installerat värmaren utanför under bilen, finns ju en massa stålbalkar där som man kan fästa i, på så sätt undviker man problem med varma avgaser etc...problemet är väl kanske att skydda den från stänk när man kör, å andra sidan så står det i manualen att den kan monteras antingen inne eller ute, så uppenbarligen ska den väl tåla en del fukt....
 
F

F.d. 22252

Guest
Går säkert att modifiera fläkthastigheten genom ett relä kopplat till termostaten, man bör dock endast minska hastigheten eftersom eftervärmen kan göra att den blir för varm.
Gjorde så på en fläktkamin så den styrde motor och värme samtidigt fungerade bra, på nyare modeller hade fabriken infört det själva -norska Adax.
Det är säkert startfunktionen som drar en massa ström antar att det är ett glödstift som värmer dieseln över flampunkten, annars är det ju fläkten och elpumpen som drar lite ström men det borde inte vara så mycket mer än truma luftvärme, för där sitter det en vanlig simpel kolborstmotor till fläkten.
Vad man skulle kunna göra är att med en yttre termostat lura den till ett längre till och frånslag räcker egentligen med en järnklump som den är monterad på som värms upp långsamt och kyls av långsamt då blir hysteresen större och strömförbrukningen mindre.
Skulle jag montera en värmare eftersom min gamla truma verkar som dyrt problem på, så blev det under husbilen på en plåt som man bultar fast på ramen, nackdelen är det stora hålet för utblåset och möjligen insuget om man vill spara värme men man har ju spelrum för att enkelt integrera med befintligt luftvärmesystem El och bränsle lär ju bli lätt att dra. Helst skulle man köpa tysk kvalite men än äldre bil med dito förare kan nog klara sej med något billigare, ryskt är jag lite rädd för om något skulle behöva bytas, visserligen har jag tillgång till översättare och det lär nog behövas men det blir nog kinesiskt och inte via postnord.
 
F

F.d. 26513

Guest
Jag har beställt och fått min Kinavärmare och har börjat fundera på installationen. Är det någon här som har installerat värmaren utanför under bilen, finns ju en massa stålbalkar där som man kan fästa i, på så sätt undviker man problem med varma avgaser etc...problemet är väl kanske att skydda den från stänk när man kör, å andra sidan så står det i manualen att den kan monteras antingen inne eller ute, så uppenbarligen ska den väl tåla en del fukt....
Finns säkert fördelar att ha den ute men efter att ha sett den i verkligheten så skulle jag inte rekommendera det. Några stenskott och höljet är slut. I så fall ska man montera en ventilerad låda runt den.
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Jag räknar med att fästplåten skyddar höljet och eliminerar risken för skador. Jag har inte bilen hemma nu och kan se om det finns någon lämplig plats under bilen, men hittar jag något lämpligt ställe blir det nog så. Är det klurigt att montera anslutningen till den befintliga dieseltanken, känns lite nervöst att borra eller hur man nu gör.....
 
F

F.d. 26513

Guest
Nej, min tanke från början var att borra i tankarmaturen. Först ta bort den sedan borra och montera dykröret och sedan montera tillbaka den. Men gjorde så att jag borrade bredvid tankarmaturen. Tanken är i plast så ingen fara att något ramlar ner i tanken. Blir ju långa plastskruvar som man enkelt fångar med handen. Sedan modifierade jag fästet till dykröret så det fick plats och låg plant mot stället där jag borrat. Trodde den biten skulle vara tuffast, men visade sig nästan vara det enklaste på hela monteringen. Du kommer åt allt mellan framstolarna fram i hytten.

Fästplåten tror jag inte kommer skydda tillräckligt. Mitt hölje hade en spricka redan från leverans och kvalitén på det känns sådär. Så jag skulle nog bygga en ventilerad låda runt allt ihop. Du måste ju också ta upp två stora hål för luftslangar istället för en (avgasslang) om du monterar den inne i bilen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag kommer nog att göra ett T-rör någonstans lämpligt på slangen till motorn.
Det tar ju inget utrymme från bodelen om man monterar under bilen.
Det är nog väldigt olika hur underredet ser ut beroende på fabrikat och årsmodell.
Avgasbandage använde jag för att skydda startmotorn eftersom plåten var trasig har fungerat bra hittlls.
 
F

F.d. 26513

Guest
Problemet med en T-koppling är om du får läckage någonstans på bränsleslangen till värmaren, t.ex. vid en skarv så kommer motorn börja suga luft. Därav valde jag att gå in i tanken direkt. Funderade även på extern tank till värmaren ett tag men insåg att jag inte vill hålla på och tanka en extratank stup i kvarten.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En del dieselmotorer har en elektrisk matarpump i tanken.
Om ett T-stycke skulle läcka i ett sådant fall blir konekvenserna värre än att det drar in luft.......
 
F

F.d. 22252

Guest
I min gamla bil sitter det en gummislang som skarv mellan dieselröret och bränslepumpen sen en gummislang upp till bränslefiltret och sen en gummislang till pumpen så många slangar skarvar blir det och ett par till kan inte göra så mycket. Det gäller att backventiler och sånt fungerar annars tömmer man bränslefiltret och då blir det att pumpa för att få igång bilen.
 
F

F.d. 26513

Guest
Nu står jag i fjällen och nåt jag lagt märke till är att fästet till värmaren blir ganska varmt. Ca 77 grader. Borde bli samma fenomen vid montering på t.ex. golv?
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Värmare ska inte tömma tanken. Ska lämna minst 10%kvar i tanken . Sitter ett speciellt uttag i amaturen för d-Värmare i vanliga fall.
Mats
 
Toppen