• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av en motorvärme i Iveco

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej .
Har en HB Carthago --S plus med Iveco, med Alde ,har fungerat på att värma motor ( vinter tiden ).

Vad är bästa sätt montera i motor block eller genom en värme växlare ?
Vilken är det bästa sätet.?.

Mvh

Perrovski
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Jag hade valt en värmeväxlare, då den ger det bästa av två världar.
Du kan dels värma motors kylvatten via värmeväxlaren, men också nyttja motorns överskottvärme vid drift att värma husbilen.
Vi har denna koppling på vår husbil och är helnöjda.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Jag förordar värmeväxlare. Då kan du bla. värma bodelen under färd med hjälp av motorvrmen i stället för att köra gasol. Väldigt smidigt vintertid.
Dessutom nyttjar du bodelvärmen att värma motorblock och kräver ingen extra värmekälla eller energikälla.

Mvh!
// Niklas
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Skall du primärt värma motorn använd inte Alde, den ger för dålig värme.
Bästa är dieselvärmare eller elvärme direkt på blocket.
Har själv värmeväxlare och provat samt mätt tempertur i blocket,skall du få effekt från Alde måste du köra upp radiatorvattnet till 70-80 grader,det blir väldigt varmt i bilen samt tar tid.
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Tack för alla svar, glömde att tillägga att jag har värme växlare och värmer bodelen under färd , men funderar på att värma motor, men så måste montera en extra pump på motors delen.
Därför den fråga , vad ska jag välja.
Troligen väljer jag som du Olof G.
Hur gjorde du, har du monterar själv eller anlitat verkstad, får jag fråga är det en store angrep.
I min gamle MB 508 har jag monterat på slangen nära kylaren .Hur gjorde du ?

Mvh
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej!
Om du har en värmeväxlaren till Alden så skulle jag nog titta noga efter om du inte också har en cirkulationspump på motorsidan till värmeväxlaren. Har inte stött på någon bil som haft värmeväxlare o inte pump.
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Se bild. Ofta sitter den nära värmeväxlaren men inte alltid. Styrs av en strömbrytare som ofta har kontrollampa.
image.jpg
 

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Tyvärr i pannrummet finns den inte, jag har förväntat mig den snarare i motorrummet ; det är logiken som dikterar mig den svaret, men jag kanske är på fel spår .
En fråga till Olof G.
Har du monterar din ( motorvärmare ) i motorblocket eller i värme slangen som går till kylaren ?

Mvh
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Mener også Carthago har varmeveksleren fremme like bak forsetene, pumpen bruker sitte like ved varmeveksleren med bryter på panelet over bodelsdøren. Bryteren har et lite motor symbol.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Perrovski, har bara värmeväxlare från Alde som går till kylaren,sitter en pump på slangen vid kylaren.
Mina tidigare bilar har jag haft Webasto den är mycket effektivare,ger 5KW direkt in i kylsystetmet.
 
Senast ändrad:

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Förmodar att Ivecos motor är snarlik Fiats 3.0 l. Jag har en elektrisk motorvärmare och det är en slangvärmare från Defa som är monterad på nedre kylarslangen. Man kan söka bilmodeller på Defas och Calix hemsidor och få fram rätt värmare med monteringsanvisning.
 

Bozze

HBK Medlem
Inlägg
405
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
704
Medlemskap
2024
Hej. En fråga om elektrisk värmare,klarar den värma upp motor så den går att starta vid typ -35 grader? Hur lång tid måste man köra den i så fall?
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Några timmar räcker förmodligen inte. Personligen så har jag inte provat med husbilen. Hamnade jag i den situationen så skulle jag nog köra värmaren kontinuerligt. Min är ju bara på ca 500W och det är ju en riktig klump att värma upp i den kylan.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Hej!
Om du har en värmeväxlaren till Alden så skulle jag nog titta noga efter om du inte också har en cirkulationspump på motorsidan till värmeväxlaren. Har inte stött på någon bil som haft värmeväxlare o inte pump.

Rapido levereras ofta med värmeväxlare för att värma bodelen men utan den lilla cirkulationspumpen för att värma motorns kylvatten. Så var det även på vår 8090DF 2017. Vid årets vinterresa till Jokkmokks marknad, Kiruna, Jukkasjärvi mfl köldhål så var det trögstartat. Allt löstes perfekt hos ALDE återförsäljaren i Kalix. Även vid den strängaste kyla så var motorn lättstartad efter att motorvärmaren varit på en dryg timma.

Visst ger en separat Webasto mer värme men om man har en Alde så funkar det utmärkt att även värma motorn med den.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Monterad på en kylslang vid motorn. Knapp på instrumentbrädan.

Alde Cirkulationspump 12 V

12 V cirkulationspump av centrifugaltyp. Kullagrad permanentmagnetmotor. Används när centralvärmesystemet och värmeväxlaren skall fungera som motorvärmare. Monteras så att motorns termostat ej hindrar cirkulationen. Artnr:2755 000
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Vi har fått montera värmeväxlare med extra cirkpump. Dock ingen kran. Man styr värmeväxlare via aldes display och man montera ett lite styrkort på pannan. Fungerar galant i båda riktningarna
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vi har en kran på värmeväxlaren för att förhindra cirkulation på sommaren, den blir tämligen varm annars(80grader)
 
Toppen