• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montering av backkamera (visning av min montering)

F

F.d. 26513

Guest
Hejsan.

Eftersom jag fått så otroligt mycket hjälp av detta forum tänkte jag ge lite tillbaka. Främst till er som går i tankarna att montera backkamera.

Började med att koppla in kameran provisoriskt med el från nummerskyltsbelysningen för att testa lite olika placeringar på kameran. Eftersom jag har cykelställ för fyra cyklar var jag mån om att placeringen skulle fungera även om jag har cyklar på.

Efter lite testande samt övervägande över eldragning fick det bli ca 15 cm ovanför bromsljuset. Provade även släcka verkstaden och bromsa med bromsljuset för att se så inte kameran blev störd av ljuset, men inga problem. Testade även nere vid nummerplåten men gillade översikten av den högre monteringen bättre.

Nu var det bara att dra igång. Började med att borra ett 16mm hål i bakstammen. Då kommer jag in i skåpen över sängen i bak.
IMG_20180120_124841.jpg

Alltid lite läskigt att borra i nya grejer men kameran monterar sig inte själv.

Efter detta gjorde jag rent runt hålet samt där fästet skall sitta med T-röd. Sedan skruvade jag fast fästet till kameran ca 10cm ovanför hålet. Körde på lite Sika även på fästet för att få det att sitta bättre. Montering skedde med två rostfria montageskruvar. Skruvade in skruvarna en bit först för att få hålen. Körde sedan i Sika i hålen och sedan skruvarna igen. Resultatet blir att all överflödig Sika samlas runt skruvskallarna. Detta smetade jag sedan ut över och runt skruvarna med ett finger dränkt i lite såpa och ljummet vatten.

IMG_20180120_125530.jpg
IMG_20180120_130141.jpg

Monterade sedan kameran och en genomföring till båtar. Skippade dem medföljande gummibrickan och körde SIKA istället mot plåten.

IMG_20180120_150740.jpg
Kanske inte så snygg, men tät. Funktion får går före looks denna gång.

Sedan kopplade jag in ström från nummerskyltsbelysningen. Ström plus videokabel och drog upp till kameran via garaget och sedan genom befintlig kabelkanal upp till skåpen ovanför sängen.

IMG_20180120_142429.jpg
Underifrån i bakre vänstra hörnet på husbilen. Täta ordentligt med Sika efter kablarna är dragna.
Vy från garaget syns nedan.
IMG_20180120_142450.jpg

Monterat bort kanalen och drar kablarna upp till skåpen.
IMG_20180120_144646.jpg

Inkopplat och klart. Fyllde hålet i bakväggen med vit SIKA samt satte fast kabeln med en liten klammer. Tyvärr ingen bild på när det är klart.
IMG_20180120_152356.jpg

Nu återstod bara att försöka få videokabel samt signal från backljus fram till stereon. Drog i kablarna i en 18mm svart flexslang. Följde sedan stora kabelstammen fram till startbatteriet. Tack vare fina tips från detta forum borrade jag upp ett hål bredvid avluftningen till startbatteriet.

Dålig bild, men sett ovanifrån i batteriboxen. IMG_20180121_095858.jpg

Från detta var det bara att via dragfjädern gå upp till stereon.

Slutresultatet
IMG_20180121_105434.jpg

Eftersom både kameran och stereon har linjer för parkering visas det dubbelt på skärmen. Dock kan jag dölja stereons linjer men dom är de enda jag kan justera. Så kör med dubbla så länge.

Nu går kameran igång automatiskt när backen läggs i. Men kan också ha kameran på även om jag kör då strömmatning sker via nummerskyltsbelysningen.

Summa:
Tog ca 20 timmar effektivt arbete.
Trodde det skulle vara mycket krångligare än vad det var. Gäller bara att ta det lugnt och arbeta sig metodiskt framåt så går det bättre än man tror.

Nästa helg blir det installation av dieselvärmare i garaget. Får se om jag skapar en liknande tråd för den.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26513

Guest
Vid injustering av linjer placerade jag ut några träklossar från gavlarna och rakt bak med ca 1,5m mellarum. Då kunde jag justera de gula linjerna så de föll rakt på klossarna samt de diagonala linjerna.

Justerade så att
Röd linje = 1,5 meter från husbilen.
Gul linje = 3m från husbilen.
Grön linje = 5m från husbil.
 
F

F.d. 26513

Guest
Jaha. Allt gick för bra så konstigt om inte något skulle gått fel. När jag flyttade husbilen nu ikväll kom det.

Var lite snabb när jag kopplade in strömmen på skyltbelysningen och tänkte inte till ordentligt. När jag testade kameran utan motorn igång såg allt frid och fröjd ut. Men med motorn igång flimrar bilden. Då slog det mig att belysningen är PWM styrd, alltså pulsviddsmodulering. Med motorn igång kommer bilden alltså att flimra.

Edit: perfekt. Kompisen hjälper mig bygga ett RC/LC-filter som jämnar ut strömmen.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 22252

Guest
Låter konstigt att PVM skulle styra en skyltbelysning finns ju ingen anledning.
Kan det inte komma från generatorn eller om du har Led lampor.
Kopplade själv från innerbelysningen men det är ju bara när man backar som man ska ha kameran på.
 
F

F.d. 26513

Guest
Vad jag förstår så även fast det inte är led så spar man både på lampan samt ström genom att använda PVM. Hjälper inte filtret kan man ju prova att mata direkt från t.ex. startbatteriet till min nuvarande kabeldragning för att se om det ger samma resultat.

Men vi börjar med oscilloskopet så får vi se hur strömmen ser ut.
 

Olle&Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
22098
Medlemskap
2021
tycker absolut att du ska skapa en liknande tråd med mycket bilder om dieselvärmare monteringen. Ska själv köpa och montera en så småningom och det är alltid tacksamt med lite tips och trix:)
 

Jack & Eva

HBK Medlem
Inlägg
674
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
15760
Medlemskap
2024
Hejsan.

Eftersom jag fått så otroligt mycket hjälp av detta forum tänkte jag ge lite tillbaka. Främst till er som går i tankarna att montera backkamera.

Började med att koppla in kameran provisoriskt med el från nummerskyltsbelysningen för att testa lite olika placeringar på kameran. Eftersom jag har cykelställ för fyra cyklar var jag mån om att placeringen skulle fungera även om jag har cyklar på.

Efter lite testande samt övervägande över eldragning fick det bli ca 15 cm ovanför bromsljuset. Provade även släcka verkstaden och bromsa med bromsljuset för att se så inte kameran blev störd av ljuset, men inga problem. Testade även nere vid nummerplåten men gillade översikten av den högre monteringen bättre.

Nu var det bara att dra igång. Började med att borra ett 16mm hål i bakstammen. Då kommer jag in i skåpen över sängen i bak.
Visa bilaga 134962

Alltid lite läskigt att borra i nya grejer men kameran monterar sig inte själv.

Efter detta gjorde jag rent runt hålet samt där fästet skall sitta med T-röd. Sedan skruvade jag fast fästet till kameran ca 10cm ovanför hålet. Körde på lite Sika även på fästet för att få det att sitta bättre. Montering skedde med två rostfria montageskruvar. Skruvade in skruvarna en bit först för att få hålen. Körde sedan i Sika i hålen och sedan skruvarna igen. Resultatet blir att all överflödig Sika samlas runt skruvskallarna. Detta smetade jag sedan ut över och runt skruvarna med ett finger dränkt i lite såpa och ljummet vatten.

Visa bilaga 134963
Visa bilaga 134964

Monterade sedan kameran och en genomföring till båtar. Skippade dem medföljande gummibrickan och körde SIKA istället mot plåten.

Visa bilaga 134965
Kanske inte så snygg, men tät. Funktion får går före looks denna gång.

Sedan kopplade jag in ström från nummerskyltsbelysningen. Ström plus videokabel och drog upp till kameran via garaget och sedan genom befintlig kabelkanal upp till skåpen ovanför sängen.

Visa bilaga 134966
Underifrån i bakre vänstra hörnet på husbilen. Täta ordentligt med Sika efter kablarna är dragna.
Vy från garaget syns nedan.
Visa bilaga 134967

Monterat bort kanalen och drar kablarna upp till skåpen.
Visa bilaga 134968

Inkopplat och klart. Fyllde hålet i bakväggen med vit SIKA samt satte fast kabeln med en liten klammer. Tyvärr ingen bild på när det är klart.
Visa bilaga 135145

Nu återstod bara att försöka få videokabel samt signal från backljus fram till stereon. Drog i kablarna i en 18mm svart flexslang. Följde sedan stora kabelstammen fram till startbatteriet. Tack vare fina tips från detta forum borrade jag upp ett hål bredvid avluftningen till startbatteriet.

Dålig bild, men sett ovanifrån i batteriboxen. Visa bilaga 135764

Från detta var det bara att via dragfjädern gå upp till stereon.

Slutresultatet
Visa bilaga 135940

Eftersom både kameran och stereon har linjer för parkering visas det dubbelt på skärmen. Dock kan jag dölja stereons linjer men dom är de enda jag kan justera. Så kör med dubbla så länge.

Nu går kameran igång automatiskt när backen läggs i. Men kan också ha kameran på även om jag kör då strömmatning sker via nummerskyltsbelysningen.

Summa:
Tog ca 20 timmar effektivt arbete.
Trodde det skulle vara mycket krångligare än vad det var. Gäller bara att ta det lugnt och arbeta sig metodiskt framåt så går det bättre än man tror.

Nästa helg blir det installation av dieselvärmare i garaget. Får se om jag skapar en liknande tråd för den.
Använder man trådlösa kameror, så blir det rimligtvis färre kabeldragningar!!
 
Toppen