• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera Solceller Knaus Boxstar

F

F.d. 54436

Guest
Hej på er!

Har en Knaus Boxstar Solution4 jag tänkte sätta Solceller på men hade lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med!

1. Bilen är ”förberedd” med kabel från EBL till ett av skåpen bak i bilen, antar att jag bör borra mig in i skåpet för att ansluta, hur gör jag detta enklast? Borrar jag utifrån?

2. Taket är ju ”vågigt”, hur ska jag tänka här, ska jag försöka hitta en panel vars fästen passar i det längsgående dalarn eller är det överkurs... ? Kanske någon har tips på paneler med rätt mått?

Tacksam för hjälp!

//Marcus
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har inte min Boxstar kvar men om jag minns rätt så måttade jag med hjälp av toalettakluckan in hålet i taket så det kom mitt på en "våg" i taket och samtidigt ner i skåpet precis bredvid skåpväggen så kabeldragningen ner till den fördragna dosan skulle bli enkel och snygg.
Hålet borrade jag uppifrån och ner.
Hålet gjorde jag precis så stort så att det gick att trä i ett VP rör som jag sen limmade/tätade fast med ca 5mm uppstick över yttertaket. På insidan slutade röret i nivå med innertaket.Över det limmade jag sen en vanlig dosa för kabelgenomföring för solpanel. Vill minnas att dosan var exakt lika bred som "vågen" i taket så det blev snyggt och tätt.

Jag fick plats med en 250w panel på min 6 metersbil men det var tight. Jag använde den vanliga typen av plasthörn som jag limmade fast på taket. Fick kapa ner dom lite så det blev snyggt och dom inte hängde utanför "vågen" på taket.

Har en dålig bild:
 

Bilagor

  • 6 Tak.JPG
    6 Tak.JPG
    7,1 MB · Visningar: 81
Senast ändrad:
Toppen