• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera larm

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Har för avsikt att montera larm i vår husbil. Skulle vilja ha lite tips på prisvärda larm. Viktigast är ett skalskydd man kan ha aktivt när man befinner sig i husbilen, samt vid ev. inbrott när bilen är uppställd. Kanske gasollarm men det är inte nödvändigt. Uppkoppling via SIM-kort ett måste. Vet att det finns ett enormt kunnande på detta forum.

Tack på förhand

Karin & Jonke
 

svabo

HBK Medlem
Inlägg
62
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Använder mig av appen Telia Ladda i min vanliga android för att hålla koll på saldot på kontantkortet som sitter i larmet.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.teliasonera.telia.laddarefill&hl=sv

Liiite bökigt att få igång det, måste sätta kortet i en telefon för att bevilja fjärråtkomst, men sen funkar det någorlunda....

Vi har alla våra abonnemang hos telia både mobilt och hemma så jag tankar kortet via telia.se/minasidor. Har bara provat en gång men det fungerade direkt.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Sv: Montera larm

Har för avsikt att montera larm i vår husbil. Skulle vilja ha lite tips på prisvärda larm. Viktigast är ett skalskydd man kan ha aktivt när man befinner sig i husbilen, samt vid ev. inbrott när bilen är uppställd. Kanske gasollarm men det är inte nödvändigt. Uppkoppling via SIM-kort ett måste. Vet att det finns ett enormt kunnande på detta forum.

Tack på förhand

Karin & Jonke

Hej,

Jag har ett larm som är anslutet till ett bevakningsföretag.
Om/när larmet går i Er husbil rings angivna mobiler upp efter ca. 15 sekunder. Ni får då en röst i telefonen som ber Er knappa in Er personliga kod för att återkalla utryckning. Alternativt så lägger man på luren och väktare skickas till den plats Ni angivit, med kostnad som följd, i Er instruktion till bevakningsföretaget.

Det som kan vara en nackdel är att med husbil är man ju en aning ambulerande och det blir en massa uppdateringar till bevakningsföretaget om man vill ha utryckning till rätt adress.
Det jag ser som en fördel är att när Ni lämnar Ert fordon så får Ni ett larm till Era mobiler om någon tar sig in. Det fina med larmet är att från det att larm dragits tar det ca. 15 sekunder till Ni har ett samtal i mobilen. Om larmet är anslutet till en larmcentral direkt kan det ta allt från sekunder till halvtimmar innan någon kontaktar Er.

Det som ingår i paketet är manöverpanel, 220 volt, en magnetkontakt och en IR-detektor. Sedan har jag köpt till rökdetektor för att jag tänker att tjuven tar saker som denne tycker ha ett värde, medans branden tar allt oavsett värde.
Ni kan även komplettera med fler magnetkontakter för fönster/dörrar och fler IR-detektorer om man vill ha det.

Känner inte till att det finns gaslarm.

Mvh.
Jens
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Hur får man en kvittens på att larmet verkligen aktiveras och avaktiveras på AliExpress/Vikinglarmet ?

Blir det en blipp i sirenen?
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

På mitt "Aliexpresslarm" blippar det till när man larmar på och larmar av. Men jag tror inte att det är sirenen utan det sitter en liten högtalare i centralenheten. Det är även en röst som talar om vilken åtgärd som gjorts.
Lite svårt att höra vad den säger bara.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Ok tack! Då bör man alltså försöka montera centralenheten så man fortfarande kan höra den hyfsat bra utifrån vid bodelsdörren.
Får testa runt lite.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Vikinglarm gör ett "Blipp" i sirenen vid aktivering, och två "blipp" vid avaktivering. Det hörs ut genom väggarna med sirenen monterad inomhus.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Ok tack! Då bör man alltså försöka montera centralenheten så man fortfarande kan höra den hyfsat bra utifrån vid bodelsdörren.
Får testa runt lite.

I vår bil (Adria Coral axess) sitter batterierna i under sätet alldeles till höger om bodelsdörren.
Av någon anledning sitter det en lucka på sidan mot dörren. Den luckan har egentligen inte någon funktion alls. Jag monterade centralenheten på insidan av den luckan. Inga problem att höra "blipparna".
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

Hämtat larmet i dag, snabb leverans.
Pre-advised 25/4.
Vad är det för batteri i dörrlarmen, i deckarna är det vanliga 9v.
Skall testa larmet i morgon.
PS
Finns det någon som använder någon app till larmet?
Finns ett antal till Android.


Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

Har under hela dagen försök få larmet att ringa upp våra mobiler vid larm.
Testa oika kombinationen +460729xxxxxx, 0046729xxxxxx, 0729xxxxxx utan att lyckas,
kunde ringa till larmet nu i kväll, 5min sen.
har även testat en Androidapp GSM ALARM av xiaogang, fortsätter med det.
Har även kollat vissa ett dörrlarm och en deckare om dom funkar med det nya larmet.
Det gör dom, nu återstår att köpa batterier till dom nya dörrlarmen samt
sammankoppla med larmcentralen.

Hur gör man för att få namn på respektive givare?

Jojje
 
Senast redigerad av en moderator:

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
Sv: Montera larm

Har under hela dagen försök få larmet att ringa upp våra mobiler vid larm.
Testa oika kombinationen +460729xxxxxx, 0046729xxxxxx, 0729xxxxxx utan att lyckas,
kunde ringa till larmet nu i kväll, 5min sen.
har även testat en Androidapp GSM ALARM av xiaogang, fortsätter med det.
Har även kollat vissa ett dörrlarm och en deckare om dom funkar med det nya larmet.
Det gör dom, nu återstår att köpa batterier till dom nya dörrlarmen samt
sammankoppla med larmcentralen.

Hur gör man för att få namn på respektive givare?

Jojje

Fick inte mitt larm att ringa upp heller i början men jag tror att det är inställt på tid. Man vill inte testa för länge eftersom sirenen för sånt oväsen. Men häromdagen kopplade jag ur den och aktiverade larmet efter c:a en halv minut ringde den upp min telefon. SMS:en har fungerat tidigare men inte nu. Larmfunktionen är däremot klockren. Ska ta ut bilen igen nu i helgen och testa lite ytterligare. På mitt larm tror jag inte att man kan namnge varje givare utan bara ingångarna på enheten. Vet inte om vi har samma larm.
 

Karin & Jonke

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
5126
Medlemskap
2024
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

Testade för skojs skull att sätta simkortet till larmet i den gamla centralen.
Blev snopen när larmet fick kontakt med internet.
Återstår att kolla om allt fungerar.
Samt lägga in dom olika tillbehören, antingen i den gamla eller nya centralen.
Knepigt att simkortet bara slutar fungera, trodde att det var GSM antennen i den gamla centralen.
Strunt samma, det nya larmet kostade bara lite över 400Skr.
Kan man leva med.

Jojje
 
F

F.d. 55554

Guest
Sv: Montera larm

Får fortfarande inte något av larmcentralerna att skicka sms.
Skall beställa ett nytt simkort på måndag, har ca 650kr på detta.

Ev köper jag ett nytt och laddar med 100kr, så jag kan testa centralerna,
kan ju använda det i min lilla platta eller extra mobil.

Jojje
 
Toppen