• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera inverter

Åberg

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Nybro
HBK-Nr
7414
Medlemskap
2024
Funderar på att montera en inverter med laddfunktion har ett Elblock EBL 102 i min bil någon som vet om det blir problem med laddfunktionen i elblocket och hur man löser det
 

hgpuke

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Linköping
HBK-Nr
657
Medlemskap
2024
Om jag förstår dig rätt, så vill du kunna köra "allt" i husbilen på ström genererad av invertern, men vill förhindra att invertern, som får sin ström via batteriet, försöker ladda sagda batteri. Är det så du menar? I så fall har vi samma "problem". Lösningen heter prioritetsomkopplare och olika kretsar. Man får skilja på 230V försörjningen från invertern och den från "landströmmen" via denna prioritetsomkopplare. Jag gissar att du inte heller vill att kylskåpet skall ta ström från invertern. Alltså måste det finnas två 230V strömslingor. Vi har tänkt lämna in vår bil till Bossings så får de fixa detta åt oss.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det handlar, om jag har förstått rätt om en inverter med inbyggd laddare. Det finns några som, så att säga, går baklänges när 230V är anslutet.
Normalt går det ju att parallellkoppla laddare som drivs av solceller med en som går på 230V. Hur det blir med två stycken som går på 230V känner jag mig litet osäker på. Det borde gå. Men kan det hända något om de går i "otakt" med sina olika laddkurvor? Vet ej. Men går det inte att koppla bort EBL:en laddare på något enkelt sätt. Inverterns laddare lär ju räcka mer än väl.

MVH
Hans
 
A

Anyone

Guest
I min bil delade elektrikern upp inkommande 230V direkt efter anslutningen, så Alde-värmen och kylen är separerade på en egen 230V-slinga (dvs. de går aldrig på inverterström vilket var mitt val) och resten av 230V-uttagen i bilen går på en andra 230V-slinga där invertern kan användas. Den befintliga laddaren kopplades ur (men finns kvar och kan användas vid behov) och en Victron Multiplus fungerar nu som både inverter, laddare och skiljerelä helt automatiskt. Helnöjd med denna lösning!
 
A

Anyone

Guest
Se lista nedan:
Victron Multiplus Compact 12/1600/70-16 - 9172 kr
Minikapsling Hager GD104N - 83 kr
Dvärgbrytare Hager MCN210 - 551 kr
Personskyddsautomat Hager ADS960D - 665 kr
Div. kabel, kopplingsbox, kontakter etc. - 455 kr
Arbetskostnaden var 6h x 650 kr per timme för elektrikern.

Med detta installerat kan jag alltså ha landström påkopplat i alla uttag i bilen + värme och kylskåp utan att invertern påverkas (den laddar batteri-banken förstås om man vill det, med upp till 70A). När landströmsanslutningen dras ur tar invertern över (inom några millisekunder så en inkopplad dator eller liknande märker inte ens att landströmmen försvann) så allt fortsätter att fungera normalt förutom att laddningen av batteribanken och värme och kyl inte längre får 230V vilket är mitt val (det finns ingen mening med att köra värme och kyl på 230V inverterström när de kan gå på gasol eller 12V direkt istället). Invertern har 3 lägen: I läge 0 är invertern helt frånkopplad, i läge 1 är inverterns inbyggda laddare för batteribanken aktiv om 230V landström är inkopplad, och i läge 2 är invertern aktiv om landström saknas och när landström ansluts så stänger den automatiskt av inverterströmmen och skickar ut landströmmen på alla 230V-kontakter istället.

Jag kopplade också till en Victron Color Control GX som jag hade tidigare, men det är överkurs. På denna får man full grafisk översikt över hur mycket el som kommer in från el-nätet, solpaneler, invertern etc. och hur mycket som förbrukas i realtid, och detta är åtkomligt även över internet, samt att man kan sköta inverterns olika parametrar från den.

Nu blev det en lång post men hoppas det hjälper någon! :)
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Dessutom har du en annan smart funktion, Power assist, vilket innebär att man ställer in hur mycket ström man ska ta från elstolpen tex. 6A om förbrukningen går över detta i bilen lånar man automatiskt ström från batterierna via invertern, den klarar inspänning ned till 180Volt.
Det finns en billigare version Victron Multi (utan plus) som inte har ovanstående funktion.
 
A

Anyone

Guest
Korrekt, och den har också en mjukvara som kan ge en signal till att starta en generator vid låg spänning. Det finns en hel del spännande funktioner att upptäcka på denna produkt!
 

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Ser att Åberg har en XLi. Jag har en likadan och den har Victron Multiplus monterad från fabrik och det är en riktigt bra finess.
Jag Är dock nyfiken på överkursen. Med Victrons Color Control GX, för Dethleffs standardpanel säger egentligen inte mycket.
Fick 250w solpaneler från Buttner installerade via EBL. Om jag kopplar in en GX på Multiplus så är frågan om GX ”ser” solpanelernas laddning eller måste jag koppla på annat sätt?
 
A

Anyone

Guest
För att se solpanelerna i GX behöver de vara kopplade med en VE.Direct-kabel från en Victron solregulator. Jag har exempelvis en Victron Bluesolar 75/15 och en Victron BMV-702 som båda är anslutna till GX:en via VE.Direct och Multiplusen är ansluten via RJ45-kabel då den även fungerar som inställningssskärm för alla funktioner i Multiplusen. Se exempel på hur det kan se ut på översiktsbilden nedan. Det man ser på bilden här är att Man kan självklart gå in på de olika komponenterna för att få mer detaljer än på denna översikt.7B152F50-A2B4-40D0-AF23-AB38EB55FB0E.jpeg

Finns även lite videos på Youtube där man ser animationen på översikten, se denna:
 
Senast redigerad av en moderator:

UffeA

FD HBK Medlem
Inlägg
220
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
25368
Medlemskap
2021
Riktigt snyggt! Har dock fått Buttner regulator installerat så det innebär att jag måste både byta regulator och anskaffa en GX. Får nog kyla ned habegäret lite;)
För övrigt så trodde jag att GX ersatte behovet av en BMW-702?
 
Toppen