• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Löst Montera extralås (ABUS) i bodelsdörr (Carthago I50)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Jag har beställt extralås till vår husbil (Carthago I50) som jag skall montera in så snart de kommer hem. Men jag funderar på hur man löst kombinationen extralås och myggnätsdörr i de bilar där både och finns?

Orsaken är den att den delen, av extralåset, där låskolven skall gå in i vid låst läge skall monteras där ramen för myggnätsdörren sitter. Ramen är visserligen bara en ram och som har till uppgift att styra myggnätsdörren. Så jag tänker mig att man kanske helt sonika har sågat en öppning för låsdelen, eller?

Lås: ABUS 7030
abus rim lock 7030 - Google Search:



Mvh!
Niklas
 

Bilagor

  • 20180722_175850.jpg
    20180722_175850.jpg
    763,4 KB · Visningar: 194

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
By the way, är det någon som vet hur myggnätsdörren demonteras?
Jag misstänker att det går att lossa hela ramen och lyfta undan den, vilket jag behöver för att kunna fästa låsets ena del.

Mvh
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Tack! Det skulle ju naturligtvis underlätta om det är så jag skall göra.

Har ni också ett färdigt uttag i bodelsdörren gjort från fabrik just för montering av extralås?

Med vänlig hälsning,
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Visa bilaga 155161 Jag beställde bilen med extralås så det är de som har monterat det. Nu en bild med dörren stängd.

MVH
Hans


OK, tack! Det förklarar skillnaden. I vår bil har Carthago, som ni ser på bilden, gjort urtag (försänkning) i dörrbladet på insidan för extralås. Dvs vårt lås kommer komma närmare dörrkarmen och problemet jag frågar om uppstår därmed. Dvs myggnätsdörrens karm ”krockar” placeringsmässigt med extralåsets del.

Frågan kvarstår med andra ord. Hur har ni/man löst denna konflikt?

Med vänlig hälsning,
// Niklas
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det kan ju hända attt dörren på I50 är tjockare och att det därför behövs ett urtag. På förarplatsen har jag det så. Jag har svårt att tro att Carthago byggt det så att myggnätet inte kan vara på plats med extralåset. Jag tycker du skall vänta med drastiska ingrepp tills dess du har fått låset. Det kan ju hända att det löser sig när du ser precis hur låset ser ut. Arrangemanget med låskolv etc. kan ju skilja en aning mellan I50 och I4.9.

Avståndet från dörrens insida till låskolvens kant är ca 7 mm.

MVH
Hans
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Det kan ju hända attt dörren på I50 är tjockare och att det därför behövs ett urtag. På förarplatsen har jag det så. Jag har svårt att tro att Carthago byggt det så att myggnätet inte kan vara på plats med extralåset. Jag tycker du skall vänta med drastiska ingrepp tills dess du har fått låset. Det kan ju hända att det löser sig när du ser precis hur låset ser ut. Arrangemanget med låskolv etc. kan ju skilja en aning mellan I50 och I4.9.

Avståndet från dörrens insida till låskolvens kant är ca 7 mm.

MVH
Hans


Inget ingrepp görs (naturligtvis) för än låsen är hemma och jag ser hur de skall/kan fästas. Men av de måttsatta ritningarna framgår det tydligt att låskistans fästyta (den ytan som skall ligga an mot dörren) är i linje med motsvarande yta på delen där låskolven skall in.

Stänger jag dörren innifrån ser jag tydligt var denna yta befinne rsig i förhållande till myggnätsdörrens ram. Och som jag skriver, ramen kommer att behöva modifieras på något sätt för att låskolven skall ha något mer motståndskraftigt att greppa in i än ett ovalt hål i en plastram till myggnätsdörren. Man skulle ju kunna tänka sig att borra ur och fila upp ett ovalt hål för låskolven och förstärka ramen på baksidan med en bockad plåt (med ovalhål) säg 3-4mm tjock. Om inte de medföljande delarna passer på ett bra sätt. Men helst använder jag originaldelarna till låset, så klart.

Ang. tjockleken på dörr tror jag snarare att gjorda urtag I våra dörrar (japp vi har ett motsvarande I förardörren där extralås också skall monteras) har med vidareutveckling att göra. Vår bil är tillverkad 2015 och om er bil är äldre kanske detta är förklaringen snarare än tjockare dörr!?

Mvh!
// Niklas
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
942
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Min dörr har ett försänkt uttag i dörrklädseln för ett extra lås. Detta innebär att låskolven kommer ut så att den låser direkt mot dörrkarmen vilken gjorde att jag inte behövde montera den delen på låset som kolven ska gå in i. Gjorde bara ett uttag i karmen för myggnätet så kolven kunde gå ut i sin fulla längd.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Min dörr har ett försänkt uttag i dörrklädseln för ett extra lås. Detta innebär att låskolven kommer ut så att den låser direkt mot dörrkarmen vilken gjorde att jag inte behövde montera den delen på låset som kolven ska gå in i. Gjorde bara ett uttag i karmen för myggnätet så kolven kunde gå ut i sin fulla längd.

Låter ju précis som hur vår bil är konstruerad. Lösningen är enkel = gillas skarpt! :)

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Du måste gör ett mellanlägg mellan lås och dörr (alltså under den vita delen) för att få det att passa mot karmen.

OK, plåt går att fixa samt klippa till och borra hål I så det löser sig förhoppningsvis.
Tack för heads up:en!

Kan dock hända att Carthago konstruerat de från fabrik färdiga uttagen för extralås I så väl bodelsdörr som förardörr med rätt djup så extra shims inte behövs. Det lär dock visa sig så fort jag får låsen (som jag hoppas hinner komma innan vi rullar iväg på sem).

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Då var det klart.
Strul med leveransen från England. Handlaren Beanboan var dock väldigt bra att ha att göra med. Det var speditören här hemma i Sverige som inte skickade ut avi för upphämtning för än paketet legat på uthämtningsstället i 5 dagar.
Så låsen var i min hand igår och idag rullar vi.

Ett litet urtag i plasten (för låskolven) behövdes vid förardörren men inte för bodelsdörren då låskolven där passar perfekt i spåret i myggnätsdörrens kassett.

Och så här blev det:
 

Bilagor

  • 91579D64-868D-4C90-A490-9AA622916CD0.jpeg
    91579D64-868D-4C90-A490-9AA622916CD0.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 165
  • DE19DCD7-0E7D-49AC-9C34-07F967377617.jpeg
    DE19DCD7-0E7D-49AC-9C34-07F967377617.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 166
  • 4D23CC5F-53ED-4B2F-BBAE-8CB378A15C70.jpeg
    4D23CC5F-53ED-4B2F-BBAE-8CB378A15C70.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 165
  • 97A2DD6C-E9C4-42B0-BE0F-17732A3CE4B8.jpeg
    97A2DD6C-E9C4-42B0-BE0F-17732A3CE4B8.jpeg
    1,3 MB · Visningar: 165

thomafbg

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
30525
Medlemskap
2024
Visa bilaga 155161 Jag beställde bilen med extralås så det är de som har monterat det. Nu en bild med dörren stängd.

MVH
Hans
Hej Hans!
Jag funderar på om jag skulle skaffa ett sådant lås, om man sätter två lås förardörr och bodelsdörr kan man använda samma nyckel till båda då tror du?
Mv Thomas
 
Toppen