Löst Montera extralås (ABUS) i bodelsdörr (Carthago I50)

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av Avarage, 22 Juli 2018.

1. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Hej!

Jag har beställt extralås till vår husbil (Carthago I50) som jag skall montera in så snart de kommer hem. Men jag funderar på hur man löst kombinationen extralås och myggnätsdörr i de bilar där både och finns?

Orsaken är den att den delen, av extralåset, där låskolven skall gå in i vid låst läge skall monteras där ramen för myggnätsdörren sitter. Ramen är visserligen bara en ram och som har till uppgift att styra myggnätsdörren. Så jag tänker mig att man kanske helt sonika har sågat en öppning för låsdelen, eller?

Lås: ABUS 7030
    abus rim lock 7030 - Google Search:

Mvh!
    Niklas

Bifogade filer:

2. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    By the way, är det någon som vet hur myggnätsdörren demonteras?
    Jag misstänker att det går att lossa hela ramen och lyfta undan den, vilket jag behöver för att kunna fästa låsets ena del.

Mvh
    // Niklas

3. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    355C8125-2740-4AF3-BC7A-42C08BC0C51A.jpeg På min I4.9 är Abus-låset monterat så delen där låskolven går in, sitter på insidan av ramen för myggnätet.

MVH
    Hans

Avarage gillar detta.
  4. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Tack! Det skulle ju naturligtvis underlätta om det är så jag skall göra.

Har ni också ett färdigt uttag i bodelsdörren gjort från fabrik just för montering av extralås?

Med vänlig hälsning,
    // Niklas

5. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    AE3A2C04-D051-4C9F-96A3-FBFCFABA0D67.jpeg Jag beställde bilen med extralås så det är de som har monterat det. Nu en bild med dörren stängd.

MVH
    Hans

Avarage gillar detta.
  6. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269

OK, tack! Det förklarar skillnaden. I vår bil har Carthago, som ni ser på bilden, gjort urtag (försänkning) i dörrbladet på insidan för extralås. Dvs vårt lås kommer komma närmare dörrkarmen och problemet jag frågar om uppstår därmed. Dvs myggnätsdörrens karm ”krockar” placeringsmässigt med extralåsets del.

Frågan kvarstår med andra ord. Hur har ni/man löst denna konflikt?

Med vänlig hälsning,
    // Niklas

7. skalman52

skalman52 HBK Medlem

Kommun:
    Täby
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    25289
    Det kan ju hända attt dörren på I50 är tjockare och att det därför behövs ett urtag. På förarplatsen har jag det så. Jag har svårt att tro att Carthago byggt det så att myggnätet inte kan vara på plats med extralåset. Jag tycker du skall vänta med drastiska ingrepp tills dess du har fått låset. Det kan ju hända att det löser sig när du ser precis hur låset ser ut. Arrangemanget med låskolv etc. kan ju skilja en aning mellan I50 och I4.9.

Avståndet från dörrens insida till låskolvens kant är ca 7 mm.

MVH
    Hans

8. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269

Inget ingrepp görs (naturligtvis) för än låsen är hemma och jag ser hur de skall/kan fästas. Men av de måttsatta ritningarna framgår det tydligt att låskistans fästyta (den ytan som skall ligga an mot dörren) är i linje med motsvarande yta på delen där låskolven skall in.

Stänger jag dörren innifrån ser jag tydligt var denna yta befinne rsig i förhållande till myggnätsdörrens ram. Och som jag skriver, ramen kommer att behöva modifieras på något sätt för att låskolven skall ha något mer motståndskraftigt att greppa in i än ett ovalt hål i en plastram till myggnätsdörren. Man skulle ju kunna tänka sig att borra ur och fila upp ett ovalt hål för låskolven och förstärka ramen på baksidan med en bockad plåt (med ovalhål) säg 3-4mm tjock. Om inte de medföljande delarna passer på ett bra sätt. Men helst använder jag originaldelarna till låset, så klart.

Ang. tjockleken på dörr tror jag snarare att gjorda urtag I våra dörrar (japp vi har ett motsvarande I förardörren där extralås också skall monteras) har med vidareutveckling att göra. Vår bil är tillverkad 2015 och om er bil är äldre kanske detta är förklaringen snarare än tjockare dörr!?

Mvh!
    // Niklas

9. Master

Master HBK Medlem

Kommun:
    Motala
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    134
    Min dörr har ett försänkt uttag i dörrklädseln för ett extra lås. Detta innebär att låskolven kommer ut så att den låser direkt mot dörrkarmen vilken gjorde att jag inte behövde montera den delen på låset som kolven ska gå in i. Gjorde bara ett uttag i karmen för myggnätet så kolven kunde gå ut i sin fulla längd.

Avarage gillar detta.
  10. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Låter ju précis som hur vår bil är konstruerad. Lösningen är enkel = gillas skarpt! :)

Mvh!
    // Niklas

11. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    76199A4A-4003-4EC1-8A06-27D593ED2747.jpeg Så här.

Avarage gillar detta.
  12. Olof G

Olof G HBK Medlem

Kommun:
    Knivsta
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12581
    Du måste gör ett mellanlägg mellan lås och dörr (alltså under den vita delen) för att få det att passa mot karmen.

13. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    OK, plåt går att fixa samt klippa till och borra hål I så det löser sig förhoppningsvis.
    Tack för heads up:en!

Kan dock hända att Carthago konstruerat de från fabrik färdiga uttagen för extralås I så väl bodelsdörr som förardörr med rätt djup så extra shims inte behövs. Det lär dock visa sig så fort jag får låsen (som jag hoppas hinner komma innan vi rullar iväg på sem).

Mvh!
    // Niklas

Olof G gillar detta.
  14. Perrovski

Perrovski HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    232
    Så gjorde jag. DSC00009.JPG DSC00010.JPG

Lycka till.
    Mvh

Bifogade filer:

Avarage gillar detta.
  15. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Blev ju riktigt bra!

Vad är det för tätningsmassa du använde (burken på bild)?
    Jag gissar att du tätade mellan yttre dörrpanel och låscylindern täckbrick? Vilket jag i så fall tolkar som att någon tätningsbricka (i gummi) ej följde med?

Mvh!
    // Niklas

16. Ingrid o Pålle

Ingrid o Pålle HBK Medlem

Kommun:
    Uppsala
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    3493
    För mig ser det ut som en burk med Permatex, och för mig ser det ut som om han använt det som gänglåsning.

("Man tager vad man haver", som Kajsa Varg aldrig sade.)

Pålle

17. Perrovski

Perrovski HBK Medlem

Kommun:
    Halmstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    232
    Det har du rätt Pålle, daremåt den vita så kommer jag inte ihåg.

Mvh

Avarage gillar detta.
  18. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    OK!

Loctite 242/243 står i garaget! :)

Med vänlig hälsning,
    // Niklas

19. Avarage

Avarage HBK Medlem

Kommun:
    Mölndal
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    9269
    Då var det klart.
    Strul med leveransen från England. Handlaren Beanboan var dock väldigt bra att ha att göra med. Det var speditören här hemma i Sverige som inte skickade ut avi för upphämtning för än paketet legat på uthämtningsstället i 5 dagar.
    Så låsen var i min hand igår och idag rullar vi.

Ett litet urtag i plasten (för låskolven) behövdes vid förardörren men inte för bodelsdörren då låskolven där passar perfekt i spåret i myggnätsdörrens kassett.

Och så här blev det:

Bifogade filer:

paffw, skalman52, larsve och 2 andra gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.