• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera elpaket till dragkrok själv?

F

Frudden

Guest
Jag ska bygga en transportlåda och montera bakpå min husbil (Sunlight T60 -16) och lådan skall förses med baklysen, enklast att ansluta dessa är givetvis via en släpvagnskontakt. Därför tänkte jag montera en kabelstam till en dragkrok, men inte själva dragkroken.

Någon här som har monterat elen till dragkroken själv? Ansluter man kablarna någonstans inne i motorutrymmet, eller sitter det någon kontakt under bilen? Behöver man vara elektriker och ingenjör för att göra det själv?

Jag hoppas att den här satsen passar mina behov:
Dragkrok
"Bilspecifikt elpaket, 7-Polett"

// Fredrik W
 
F

F.d. 53814

Guest
Till att börja med så skulle jag vara skeptisk till att handla från företag som inte kan stava till sina produkter.
Sedan var priset lite högt.
Jag köpte komplett sats, dragkrok med balk och allt samt 7-polig elsats från ebay.de för 1600SEK ungefär.
Den satsen jag fick innehöll CAN-Bus-adapter men tyvär med strömtjuvar.
Det finns elsatser med färdiga skarvstycken för några tior till men du spar tid och får bättre kopplingar.
T ex Fiat Ducato Typ 250 Elektrosatz 7polig spezifisch Esatz inkl. EBA neu | eBay
Själva arbetet tog några timmar, mest beroende på att jag var noga när jag drog kabel under bilen till batteriet och buntade upp alla sladdar noga mellan baklysena.
 
R

RobbeS

Guest
Jag ska bygga en transportlåda och montera bakpå min husbil (Sunlight T60 -16) och lådan skall förses med baklysen, enklast att ansluta dessa är givetvis via en släpvagnskontakt. Därför tänkte jag montera en kabelstam till en dragkrok, men inte själva dragkroken.

Någon här som har monterat elen till dragkroken själv? Ansluter man kablarna någonstans inne i motorutrymmet, eller sitter det någon kontakt under bilen? Behöver man vara elektriker och ingenjör för att göra det själv?

Jag hoppas att den här satsen passar mina behov:
Dragkrok
"Bilspecifikt elpaket, 7-Polett"

// Fredrik W
Nu har jag bara monterat på personbilar och det är inte svårt. Det svåraste har varit att få till ett snyggt hål i bakre stötfångaren :)
Elen har kopplats in i baklyset på bilen med diverse medföljande kontakter. Borde ju vara samma på en husbil.
 
Toppen