• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera centrallås på bodelsdörren.

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Hej!

Var rejält trött på att bära med mig både den smäckra Fiatnyckel och den röda bodelsnyckeln.
Så det var dags att montera centrallås även på bodelsdörren.

Köpte en enkel centrallåsmotor på Ebay för en femtilapp ink. frakt. Helt okey kvalité.

motor.jpg

Sedan var det dags för det luriga, att demontera panelen på dörrens insida.

dörr.jpg Lånad bild.

Dörrpanelen sitter med två skruvar vid handtaget samt 3-4 skruvar under täckbrickan vid handtaget för att öppna/låsa.
Även soptunnan togs bort. Panelen tas bort genom att man försiktigt trycker kanterna inåt runt hela panelen.
Börja trycka inåt mitt på långsidorna.

2014-07-15 19.22.38.jpg

Så här ser den krångliga låsmekanismen ut. Här har jag fäst motorn i dörren samt bockat till stången som flyttar låsmekanismen.
Den glappar fortfarande ordentligt mycket i sitt övre fäste. Det behövs en plastbit där.

2014-07-15 19.57.20.jpg

Så här ser de som sitter i låset ut, blir svårt att finna samma. Så iväg till skroten.
Hittade 3 olika typer där ock en av dessa passa skapligt bra. Blå och fin.

2014-07-16 14.54.02.jpg

Dags för det jobbiga. Kabeldragningen, varför drog jag inte fram kabel när jag montera larmet???
Letade runt lite för att finna en bra lösning för att få in kabeln snyggt o hållbart till dörren.
Fann till slut att Assa hade en kabelöverföring som heter Solid 83.
Den tycker jag blev bra, använde en extra mångtrådig ledare i denna för hållbarhetens skull.

2014-07-20 12.57.31.jpg

Styrningen av centrallåsmotorn låter jag Defa larmet sköta. Jag använde två utgångar på detta.
En för att aktivera/lås och den andra deaktivera/lås upp. Dessa pulser styr varsitt växlande relä. Alternativet är att koppla in motorn på original centrallåset. Det reläet/modulen sitter under/framför passagerarens fötter. Men skillnaden för mig blir minimal.


Nu fungerar det kanonbra och den röda nyckeln kan ligga o vila i bilen.
 
F

F.d. 55656

Guest
Sv: Montera centrallås på bodelsdörren.

Tack, det är andra gången en fjäder går av.:wink:
 

Bergodh

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Skövde
HBK-Nr
1055
Medlemskap
2024
Sv: Montera centrallås på bodelsdörren.

Undrar om ni har någon länk till E-bay?
mvh
P-O
 
Toppen