• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Montera AC Dometic HB 2500 under husbilen

P

Pilote84

Guest
Hej Jag är ny här och skaffade en husbil i vintras. En pilote 84 integrerad i skapligt skick blev det. Under vår och sommaren har vi uppgraderat den med LED belysning och tätat om lite skarvar och fönster här o där. Vi har också haft den uthyrd med jämna mellanrum under sommaren. När vi själva var ute och åkte när det var som varmast, märkte vi att det blev olidligt varmt inne i husbilen under färd. Vi bestämde att en AC skulle monteras in på ett eller annat sätt. Ja det är ju inte billigt att köpa nytt och till slut hittade jag en begagnad på blocket. Det blev en Dometic HB 2500 som man monterar inuti husbilen. Ja varför jag inte valde en takmonterad var två skäl. hört att de är tunga att ha på taket och att de kan låta lite högre. Givetvis pris och vad jag kunde hitta med min budget avgjorde också.
Nu har jag ACn hemma och upptäcker att jag inte har plats inutí någon sittplats och att jag inte kan göra hål för den. Ramen går precis där sittdelen finns. Där sittdelen finns har jag en vattentank och en dieselvärmare monterad så platserna är fullmatade. Nästa alternativ jag har är att sätta den längst bak under dubbelsängen men då mister jag en massa lastutrymme och att jag får all vikt på ena sidan av husbilen. De har ju inte tänkt till utan satt både vattentank spillvattentank och truma boiler, trumafläkt på samma sida.

Då har jag läst på detta forum att någon har satt sin Dometic under husbilen med gott resultat som jag förstått det.
Jag har kikat under husbilen och det finns plats precis bakom bakaxeln i mitten innan reservdäcket. Det finns t.o.m uttag så man kan sätta en låda där, förmodligen ska man kunna ha en större spillvattentank där.
Jag kollade också på en växelriktare till detta och vill inte betala för ett Waeco (Dometic DC kit 3) Tycker det är alldeles för dyrt för min budget.
Där skulle jag kunna sätta allt i en låda. Jag vill ha ett separat batteri till den så den skulle kunna monteras in där.
OJ detta blev långt inlägg.
1. Är det någon som har tips och helst bilder på hur de gjort?
2. Hur har ni kopplat elen?
3.Hur har ni dragit slangarna?
4. jag har en ctek dual 250s som man kan ladda batteriet med.
5. Jag har solceller på taket som man skulle kunna koppla ctek till också.
6. Jag har ett bodelsbatteri som jag vill köra separat från ACn.

Tacksam för synpunkter och hjälp på vägen.
/Bo
 
F

F.d. 53814

Guest
Du säger att du har solpanel på taket, hur stor är den? Om den är ordentligt stor så kan du kanske få ut 10-15A, mer troligt är 5-7A.
Du måste ha en regulator som klarar att ladda två batteribankar samtidigt om du, som du skrev förut, ska ha skilda bodels och A/C-batterier om båda ska få lite laddning.
Men räkna solelen som ett litet tillskott, inget som kommer att driva din A/C.
 
P

Pilote84

Guest
Nja den är nog ingen större modell, har ingen spec på den. Räknar inte att den ska driva den. Kollar just nu med en elektriker som tydligen ska vara duktig på att räkna hur och vad man behöver. Så låt oss se vad han kommer fram till.
 
B

Brincken

Guest
Hej igen !
Jag använder inte Ac,n under gång. Då har jag bilens original Ac. Men om jag skulle gjort detta så finns det som Du tidigare angett , originalkittet till Dometic , Dsp d 12.
Nackdelen med den är naturligtvis priset som hamnar runt 19 000:- Men , naturligtvis finns alternativet med en generator med högre kapacitet och låta denna ge matning via bodelsbatteriet. Borde fungera , eller direkt till Ac,n via en likriktare. Här är jag ute lite i gungflyn då jag inte har undersökt dessa alternativ men jag skall kolla upp lite.
Kanske jag trots allt kompletterar min installation för kyla under gång.
Mvh Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Enkel løsning: Grov kabel fra startbatteriet over et rele styrt av D+ og den store generatoren :D Gir kjøling under kjøring og ikke ellers. For mulighet til kjøling når du står så bruk 230 fra stolpe.
 
P

Pilote84

Guest
Jag har pratat med en firma här hemma som sysslar med liknande lösningar och han ska nästa vecka ta fram ett prisförslag och hur jag kan koppla den. Det är inga problem att få den att gå på 12v och kyla under färd enligt honom. Ska bli kul att se vad han kommer fram till och om jag kommer billigare undan är DC- 3 kitet
 
P

Pilote84

Guest
Brincken du har inte lust att skicka några bilder på din låda och hur du löst ventilation etc. Vore super om du kan det. Vilket MTRL använde du?
 
P

Pilote84

Guest
Tack Bosse det underlättar säkert för mig, du kanske rent av har en ritning och MTRL kostnad på lådan så man kan lämna in den för tillverkning. Får hjälp nästa vecka med inverter och inkoppling av 12v kit. Kommer givetvis delge det på forumet.
 

Bo Brinck

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
28767
Medlemskap
2021
Hej igen !
Jag lämnade ritningarna kvar där jag fick tillverkat lådan men det är inga problem. Du får telefonnumret dit så kan du själv ringa upp dem och få pris eller be dem skicka ritningarna till dig.
Mvh Bosse
 
P

Pilote84

Guest
Då har jag lite uppdateringar vad gällande att köra ACn på 12v. killen körde ACn igår på 12v inverter och ett 95amp Batteri. Det fungerar hur bra som helst. Han simulerade också generator drift med en laddare för att se om batteriet klarade det. Hur perfekt som helst. Vi ska försöka koppla in systemet med resterande så att allt går automatiskt. Måndag em så ska vi gå igenom elen på husbilen. mer kommer...……………….
 
B

Brincken

Guest
Hej igen !
Jag skickar bilder på Din mail. Telefonnummer etc. till tillverkaren av lådan kommer.
Det är ok om Du vill ladda upp bilderna på forumet. Jag kan ta några bilder på hur jag gick igenom golvet med slangarna för till och frånluft också. Gick dit med ” skohorn”
men det funkade.
Mvh Bosse
 
P

Pilote84

Guest
Tack för bilderna. Jag lägger in dem här så fler kan ta del av dem. Hoppas husbilsmässan blir fantastisk.
GetAttachmentThumbnail


GetAttachmentThumbnail


GetAttachmentThumbnail
 

Bo Brinck

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
28767
Medlemskap
2021
Hej igen !
Har fler bilder om Du vill ha. Vet inte om Du fick mitt mail med uppgifter till firman som gjorde lådan ? Ser att Du har adress Karlskrona. Synd att jag inte uppmärksammade det tidigare. Var uppe i somras vid två tillfällen på Dragsö camping med husbilen. Då kunde du kikat på installationen och fått känna på kylan.
Mvh Bosse
 

Hymer 584

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
38798
Medlemskap
2024
Då har jag lite uppdateringar vad gällande att köra ACn på 12v. killen körde ACn igår på 12v inverter och ett 95amp Batteri. Det fungerar hur bra som helst. Han simulerade också generator drift med en laddare för att se om batteriet klarade det. Hur perfekt som helst. Vi ska försöka koppla in systemet med resterande så att allt går automatiskt. Måndag em så ska vi gå igenom elen på husbilen. mer kommer...……………….
Hej Piloye84, tråden är lite gammal men jag testar...

Är lite nyfiken på hur det gick med ditt projekt. Jag vill också köra bodels ac under färd. Letar just nu efter en ac med låg förbrukning. Truma Saphir compact är bra men kostar bra över min bidget. Har någon förslag på portabel ac med låg förbrukning? Kanske runt 600 watt, typ 3 ampehr, vid 220 v.
 
Toppen