• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mont.SOG system

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej alla glada!

Finns det någon som har mont.anvisningar på svenska till SOG systemet?
Föresten en riktig trevlig PÅSK HELG på er alla.
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Tack för bilden!
Är fläkten någon sorts axialfläkt modell tunn? Förmodar att det är något du hade i "bra att ha" lådan. Den verkar vara helt lämplig för detta ändamål :) Liten och väggplacerad och med utlopp på sidan.
Hur gör du med "tilluften" om du bara kör fläkten under färd? Lämnar en liten springa öppen i toan, eller?
undrar EssoJ
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

EssoJ
Jo det är en tunn axialfläkt som min son skaffat fram. På den har jag limmat fast anslutningar i plast från diskbänksavlopp på husbilar/husvagnar. Finns raka och i vinkel.
Jag bryr mej inte om någon "tilluft" eftersom jag bara vill skapa ett undertryck i kassetten.
Vi talar alltså inte om några stora mängder luft utan bara skapa ett vakum när slussen till kassetten är stängd. Och det bör den ju vara under färd :).

Är alla tätningar OK, så bör det inte passera någon luftmängd alls när väl det lilla vacumet uppnåtts. Det är alltså ett slutet kärl.

Hälsningar
Kåre
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Tackar storligen för kompletterande info.
Jag tänker försöka med genomströmning av luften vid användning för att på så sätt få ut odören vid användande av hänsyn till efterföljande användare. Säger inte vem som går först ;)
Jag har därför haft funderingar om den ventil, som är orginal för att lufta tanken, har den area som behövs för att släppa igenom tllräcklig mängd luft.

EssoJ
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

EssoJ
Du kanske har andra problem än jag, å då tänker jag inte på vem som går först :D.
Jag har inga problem med odören vid användandet, och det kanske beror på att brukaren inte öppnar ventilen förrän "allt är gjort". Och därefter en liten sköljning med stängd slussventil, samt snabbt öppna o stäng.

Som du förstår är inte kommunikationen med "innervärlden" särskilt lång, och därav ligger inte mitt problem just där.

Om man använder toan som på gamla utedasset är möjligheten stor att toarummet blir en liten "gaskammare".

Vill man nu använda toan med öppen slussventil under "utövandet", vore nog en fläkt lämplig, och den kan du ansluta på samma som min bild visar. Jag skulle då montera en fläkt där flöde prioriteras före tryck.

För att behålla den goda grannsämjan, skulle jag i ett sådant fall rekommender att du åxå monterar ett "gasfilter på utgående ledningen. Jag har tillverkat ett sådant av ett kolfilter för mask monterat i ett plaströr med likartade anslitningar som fläkten på bilden.

Det blev mycket skrivande, men hoppas du förstår mina tankegångar.
Du kan säkert lösa problemet med lukten. Lösningen är alltså beroende på HUR du använder toan.


Hälsningar
Kåre
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Tack för det! Har också tänkt på kolfiltermask. En helmask med kolfilter är kanske allt som behövs för att på ett enkelt sätt lösa hela problemet ;)

EssoJ
 
Toppen