• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mont.SOG system

Yngve o Susanne

HBK Medlem
Inlägg
105
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
246
Medlemskap
2024
Hej alla glada!

Finns det någon som har mont.anvisningar på svenska till SOG systemet?
Föresten en riktig trevlig PÅSK HELG på er alla.
 

Bigge

HBK in Memoriam
Inlägg
816
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
4
Sv: Mont.SOG system

Tre mail skickade, hoppas att de kan hjälpa dig.
Lycka till med monteringen.
Det du ska vara nogran och varsam med är när du sätter öppnaren, den MÅSTE komma exakt på rätt ställe.

Bigge
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Kanske lite Off Topic men jag gör ett försök:

Är det någon som har kunskap om det aktiva kol som sitter i filtret till ZOG? Kan man använda vanligt aktivt kol som brukar sitta i köksfläktar eller kan man använda det aktiva kol som jag tror går att köpa i butiker för vintillverkning? Hur stor mängd finns i ZOGs filter?
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Hej!
Jag har byggt en egen SOG och den fungerar perfekt.
Fläkten är en liten kylfläkt till dator med bra kapacitet, finns hos Claes O. Över den har jag satt en kåpa av plåt som tidigare tjänsgjort som lampskärm och slangen är en tömningsslang från en gammal tvättmaskin. Mikrobrytaren (finns också hos Claes O) har jag monterat helt enligt anvisningarna som finns och som Du förmodligen redan fått från Bigge. Kolfilter finns att köpa som tillbehör hos välsorterade camingbutiker eller beställa från KAMA. Köpte först filtret och bockade sedan till en tunn vitlackad aluplåt som håller och täcker filtret på utsidan, snyggt och prydligt om jag får säga det själv. Anslutningen av utsugsslangen på toakasetten kanske är det knepigaste. Jag har använt mig av den ventil som ska bytas ut mot ett utlopp, helt sonika skrotat ventilen, borrat upp hålet i locket och anslutit en rörböj som passar till slangen.
Lycka till!
Max
 

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Hej Leif!

Förlåt att det dröjt lite med svar!
Vi är mitt uppe i de sista förberedelserna för vår årliga långtur. Vi drar nu på söndag och blir borta till slutet av oktober. Lite "hälsa på" längs vägen genom Sverige, Ystad Tatoo 16/8 sedan färjar vi över till Rostock och drar ganska snabbt genom Tyskland, Österrike ner till norra Italien där vi ska tuffa runt ett par veckor innan vi färjar över Ancona - Split för att segla ett par veckor i den Kroatiska skärgården tillsammans med goda vänner som kommer ner med flyg. Därefter kommer våra grannar ner till Split och åker med oss upp genom Ungern, Slovakien, Polen ett par veckor innan dom flyger hem från Berlin.
Det var en parentes, nu till din fråga, bifogar några bilder på min version av SOG:
När det gäller rörkröken på toakasetten så råkade jag ha ett insugningsrör från en gammal Brigg&Stratton som jag skrotat och den passade lika bra här som där.
Jag tillhör den där sorten som inte kastar något som kan komma till senare användning.
Den reservdelskatalogen finns bara i mitt huvud och emellanåt måste jag slänga alldeles riktiga prylar för att få plats med andra.
Har man nu inte en sådan rörkrök så kan man ju ta en vanlig ½-tumskrök med utvändig gäng och två gängade brickor.
Lycka till!
Filterhållare.JPG

Fläktkåpa.JPG

Slanganslutning.JPG
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Här kommer en annan variant. Den passade vår bil som har toaletten vägg i vägg med garaget. Därmed var det lätt att dra ett rör genom väggen och ner under bilen. Det fanns redan ett hål för avvattning av garaget som jag kunde utnyttja.

Toaavluftning1.jpg


Jag satte en 32mm vinkel på locket till avtömningsröret till kassetten. Denna fortsatte med ytterligare en vinkel och en slang. De båda vinklarna lossas lätt när det är dags att tömma. Slangen fortsätter med en rörbit genom väggen.


Toaavluftning2.jpg


I garaget kommer röret ut och fortsätter i en vinkel som är lätt isärskruvbar. Den grå delen med rör består av ett filter med aktivt kol. Den fortsätter med en skruvansutning i botten mot fläkten.

Fläkten består av en 12V datorfläkt och två "chassien" från trasiga fläktar där fläkthjulet tagits bort. Detta för att öka effektiviteten på fläkten. Därefter kommer röret som går genom golvet och ut.

Fläkten startar automatiskt när toalettlocket fälls upp. På locket sitter en magnet som påverkar en magnetströmbrytare som startar fläkten.

Kolfiltret byts genom att den grå rördelen skruvas loss upptill och nedtill. Locket skruvas av och kolet töms ut. Därefter fylls nytt aktivt kol på, locket skruvas till och filtret skruvas fast. Enkelt att byta utan verktyg.

Fördel: inga utvändiga hål, billigt ca 300:-
Nackdel: passar bara bilar med toalett mot garage eller kanske något skåp.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Mont.SOG system

Till Macke,

Fint och enkelt. En tanke bara, kunde man inte gå ut med utloppet rakt ned genom golvet för att slippa hål i luckan? Blir kanske för trångt.

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Hej alla på denna tråd
Vill bara nämna att det är precis detta som Tethford rekommenderat
redan från början, innan allt snack om SOG kommit in i bilden.
Se gärna mitt inlägg "Skitprat"
 
Senast redigerad av en moderator:

Max&Kerstin

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Umeå
HBK-Nr
160
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Hej Roadglider! Rakt ner genom golvet?
Ja det går nog om man får plats med fläkt och slang så att kasetten går att dra ut förbi. På min bil är det knappast möjligt, dessutom tror jag det skulle bli knepigt att ta upp hål, det är flera golvnivåer under kasettarrangemanget. Kanske går om man jobbar underifrån och har koll på vad som finns mellan golven. Jag tycker inte det är någon nackdel att ha fläkten i luckan.
En annan erfarenhet är att det inte är någon nackdel om man kan höra fläktljudet. Vi hade goda vänner som åkte med några dagar, inte lika vana vid "toaspjället" som måste stängas med lite extra tryck för att bryta strömmen till SOG-fläkten. Jag vaknade och undrade "vad är det som surrar?"
jo SOG-fläkten gick p g a att "spjället" inte var helt stängt.
Kan man inte höra fläkten kan det vara klokt att sätta in en kontrollampa som får samma ström som SOG-fläkten.
Ha det..
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Vi köpte en enklare SOG variant från Husvagn Svensson för 319 kr. Se sid 29 nere till höger i katalogen. Anslutningen passar perfekt eftersom det är original reservdel. Man byter helt enkelt ut luftningventilen och ansluter en slang. Med enklare menas att den inte har vare sig fläkt eller kolfilter men utjämnar ändock övertrycket. Vi tycker den fungerar bra. Hälsningar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Mont.SOG system

Jag har ännu inte förstått varför man ö h t behöver någon SOG eller annan extra avluftning till den vanliga Thetford C-200 S/CS-kassetten, och vore därför intresserad av att höra andras erfarenheter.

Själva använder vi vår toa sparsamt, tömmer den ofta och har hittills inte behövt notera någon dålig lukt inne i bilen.

Är det mest en fråga om att packningarna håller tillräckligt tätt eller ej?
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Mitt problem har alltid varit att jag fick in toalukten vid färd, oftast när kassetten började bli full.
I mitt fall berodde det på dålig/ingen avluftning av kassetten. På min Hymer slutade avluftningsröret i hjulhuset bakom däcket.
För det första hade vägsprutet fyllt upp röret så avluftningen inte längre existerade. Dessutom antar jag att däcksrotationen motverkade en avluftning.
Jag har skarvat röret och släppt ut det under karossen längre bak. Tror att jag nu får hjälp av luftdraget för avluftningen.
Nu sitter det åxå en liten fläkt på slangen, kopplad till parkeringsljuset, som hjälper till med evakueringen.
Har inte haft några problem efter detta.

Kåre
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

Hej Kåre
Du har händelsevis inte någon bild på hur du har gjort? Särskilt det där med fläkten lät väldigt intresant eftersom jag har tankar i de banorna men inte "fått till det" riktigt ännu.
EssoJ
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mont.SOG system

EssoJ!

Tillbaks igen.

Som du ser så är det inget större ingrepp jag gjort. Sonen ordnade fläkten, som drar ytterst lite ström och är vald mer för undertryck än flöde.

Elen tog jag från ett närliggande positionsljus, eftersom mitt problem bara uppstod vid färd.

Hälsningar
Kåre

Toafläkt.jpg
 
Toppen