• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Med tanke på den kommunikation jag haft med ett antal tyska företag i sommar om att skaffa remi-gardiner till min gamla ford -06:a (som ingen kunde få fram) så är jag inte det minsta förvånad över att ett av företagen vill vänta till en tysktalande kollega är på plats.

*Alla* svar i all kommunikation har varit på tyska, och då har jag skrivet allt på engelska och bett om utsäkt för att jag inte kan språket och hoppats att det ska gå bra ändå.

Läsa gick uppenbarligen bra, men skriva ett enda ord på engelska har varit helt uteslutet.

Jag kan bara konstatera efter det, och efter min första rundtrip i tyskland i år, att man är inte nämvärt intresserad av utlänningar.

Tur att alla tyskar som kommer hit och åker runt har en helt annan attityd och är hur trevliga som helst..
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Jag har aldrig upplevt detta. Jag har talat med Eura Mobil teknisk support några gånger & även med CBE i Italien. Allt på engelska & utan problem. Båda företagen har varit väldigt tillmötesgående & vänliga. Även andra tyska & holländska företag har pratat bra engelska.

Bennie
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Med tanke på den kommunikation jag haft med ett antal tyska företag i sommar om att skaffa remi-gardiner till min gamla ford -06:a (som ingen kunde få fram) så är jag inte det minsta förvånad över att ett av företagen vill vänta till en tysktalande kollega är på plats.

*Alla* svar i all kommunikation har varit på tyska, och då har jag skrivet allt på engelska och bett om utsäkt för att jag inte kan språket och hoppats att det ska gå bra ändå.

Läsa gick uppenbarligen bra, men skriva ett enda ord på engelska har varit helt uteslutet.

Jag kan bara konstatera efter det, och efter min första rundtrip i tyskland i år, att man är inte nämvärt intresserad av utlänningar.

Tur att alla tyskar som kommer hit och åker runt har en helt annan attityd och är hur trevliga som helst..

Och min erfarenhet, tillika också samma erfarenhet som ÅF #3 (vilket redogjordes för i sista mailsvaret) så går det alldeles utmärkt att kommunicera med Carthagos personal som hanterar reservdelar på Engelska.

Har varit i direktkontakt (via mail) med Carthagos säjare och vi förde dialogen på Engelska i skrift utan problem.

Min erfarenhet från att ha rest (i huvudsak i Europa) mer än 160 resdagar/år i tjänsten under 10 års tid har gett mig den erfarenheten att engelska fungerar bra som kommunikationssätt i Tyskland. Visst det finns undantag men då löses situationen med ett fåtal Tyska ord från min sida + tecknespårk samt ibland penna & papper.

// Niklas
 

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Inlägg
640
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Bara att gratulera er. Dock förändrar det inte faktum att bara få svar på tyska på engelska frågor för min del.

Carthago vart inte inblandad alls i min kommunikation
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

I telefon var bruttopriset 310kr/st. När fakturan kom var priset 310kr + moms (dvs: 387,50kr). Fortfarande prisvärt, naturligtvis. Vill bara korrigera/lägga till info. till tidigare angivna priset som annars kan ge upphov till misstolkning.

För övrigt krävdes förskottsbetalning eftersom jag var ny kund och dessutom privatperson.

Mvh!
// Niklas
 
Toppen