• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Kontaktade Husvagns Svensson i Kållered igår (17/7) och bad om pris och leveransuppgifter på en reservdel (Solenoid) till vår Carthago e-line 50 årsmodell 2015. Blev hänvisad till Husvagns Svensson i Linköping.

Kontaktar Husvagns Svensson i Linköping med samma förfrågan. Där behövde säljaren lite tid att leta reda på rätt uppgifter om reservdelen men ringer upp ca. 1,5 tim senare. Med beskedet att de måste kontakta Carthago i Tyskland för att få rätt uppgifter och den kollegan som kan språket, då de på Carthago tydligen inte pratar Engelska enl. säljaren (?), inte är åter för än på måndag nästa vecka (24/7) så ombeds jag att antingen återkomma den 24:e eller kontakta [Handlare #3" då de har stort lager och kanske har reservdelen hemma.

Jag kontaktar då #3, denna gången via mail, och frågar om samma uppgifter igen. Då utspelar sig följande mailkonversation:

- (#3) Kolla med Husvagnssvensson i Göteborg i första hand

- (Jag) Redan gjort, de hänvisar till Er.

- (Jag) God morgon! Eller om jag skall förtydliga.
1:a kontakten skedde med Husvagns Svensson i Kållered som hänvisade till Husvangns Svensson i Linköping som hänvisade till er med tillägget att ni har stort lage roch kanske har delen vi söker hemma alt. någon som kan tala Tyska (med Carthago) och ta reda på svaren på frågorna jag ställde i mitt första mail (se nedan).


- (#3) Hej, Vi rekommenderar er att ta kontakt med
Husvagn-Svensson AB - Fritidstillbehör - Husbilar - Husvagnar
de har samma möjlighet som oss att hjälpa er.
Och det är ju bättre och billigare att kunna besöka firman ni handlar av.


- (Jag) Hej!
Firman vi handlar av är den som kan hjälpa oss inte den som hänvisar oss vidare. Husvagns Svensson har inte kunnat hjälpa oss så varför skall vi handla av dem?
Har ni delen på lager?
Eller skall vi söka annan återfösräljare som kan hjälpa till?


Jag förstår inte varifrån oviljan att hjälpa till och sälja kommer sig av. Någon som har liknande erfarenheter?

// Niklas

Edit: Redigerat bort namnet på handlare #3 då de hört av sig och vi har rett ut hela situationen. Jag hoppas detta var ett undantag och olyckfall i arbetet. En gång är ingen gång...
 
Senast ändrad:

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Ursäkta min okunskap men var används solenoiden mer än till startmotorn och robotlådan
Ok då jag googlade hittade jag fler områden på en hb där den används
 
Senast ändrad:

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Ursäkta min okunskap men var används solenoiden mer än till startmotorn

Trodde samma, men har fått förklarat att jag också har solenoid i min husbil. Tror egentligen det gäller ett relä och det är ju en viss solenoid funktion. Det låter i vart fall lite tufft när man slår till.


/M
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)


Ja det finns ju fler ÅF än #3. Jag blev mest förvånad, besviken och irriterad då jag läst så mycket gott om dem.

Killen jag har kontakt med kanske har 2 dåliga dagar på raken (igår & idag).

Hittar jag ingen lösning innan måndag kontaktar jag Husvagns Svensson i Linköping i förhoppning att den Tysktalande kollegan vill bistå med hjälp.

När jag haft direktkontakt med säljare på Carthago i Tyskland har dock engelska funkat utan några som helst problem så man kan ju fundera över varför det är näst intill omöjligt när det gäller reservdelar?

Jag tror inte problemet är att det saknas någon engelskspråkig hos Carthago.

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Ursäkta min okunskap men var används solenoiden mer än till startmotorn

Jag trodde från början själv att det var en servomotor men se jag fick lära mig något nytt.

Solenoiden jag behöver sitter i centrallåsningen av garagedörren. Och när jag har Googlat på Solenoider har jag fått flera träffar på liknande solenoider fast till personbilar.

Mvh!
// Niklas
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Lenge side jeg hadde kontakt med Carthago, men salgsdirektøren den gang var finsk og snakket bra svensk. Teknisk avdeling på fabrikken hadde flere som snakket engelsk, bedre enn mitt tysk.

Et problem i husbilsbransjen er at det ofte er direkte avtaler mellom den enkelte ÅF og fabrikken, slik at de konkurrerer med hverandre i stedet for å samarbeide.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Hejsan, finns det inget namn, nummer eller typ skrivet på den. Alla sådana här tillbehör köps för det mesta in från andra firmor och är väldigt sällan specialgjorda just för bil/husbilstillverkaren, även om en plastkåpa som täcker prylen kan vara special.
Den störta lyckan kan vara då man söker på ett namn eller nummer på någon pryl bl.a. på eBay och finner den, och då dessutom får se ett vettigt och normalt pris som visar vad den är värd.

M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Skall skruva ner den i em./kväll. Har haft nere den en gång men fotade aldrig av den då. Men det är snabbt gjort.

Kommer då söka på de uppgifter som står märkt på den och hoppas naturligtvis finna en ersättare på nätet.

Tycker bara beteendet hos både Husvagns Svensson i Linköping (ang. kravet på Tysktalande kollega) och ännu mer märkligt bemötandet från #3.

Mvh!
// Niklas
 
Senast redigerad av en moderator:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Lenge side jeg hadde kontakt med Carthago, men salgsdirektøren den gang var finsk og snakket bra svensk. Teknisk avdeling på fabrikken hadde flere som snakket engelsk, bedre enn mitt tysk.

Et problem i husbilsbransjen er at det ofte er direkte avtaler mellom den enkelte ÅF og fabrikken, slik at de konkurrerer med hverandre i stedet for å samarbeide.

Klart som korvspad att Carthago har personal som löser en reservdelsfråga på Engelska. Konstigt vore det annars, kan jag tycka. Fast det kanske är så enkelt att sommarpersonalen hos Husvagns Svensson i Lidköping har problem med engelskan eller att de TROR att kravet är att dialogen med Carthago måste ske på Tyska.

Edit: Korrigerat felstavningen. Som flera påtalat ligger Husvagns Svensson i LIDKÖPING.
 
Senast ändrad:

Ulf Th

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
3909
Medlemskap
2024
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

"Husvagn-Svensson ligger i Lidköping!" och i Kållered.
Hu Sv.png
Hälsningar
Ulf
 
Senast ändrad:

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Denna eftersöks.
Någon som har tips på var den går att få tag på?

Mvh!
// Niklas
 

Bilagor

  • Solenoid Centrallås Garage.jpg
    Solenoid Centrallås Garage.jpg
    366,1 KB · Visningar: 18

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Är du säker på att den är sönder ?
Finns spänning fram till den när den aktiveras ?

Jojje
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Japp, den är kass. Finns spänning fram och den rör sig som den skall (låser/låser upp) men låter som ett tröskvärk. Vilket dessutom började plötsligt (från en låsning till nästa).

Jag är inte ensam om detta problem (tydligen) utan den samlade erfarenheten är att när detta missljud uppstår plötsligt ger plastkuggarna inne i motorn upp inom kort. Och det är flera som fått byta sina motorer på garanti.

Men tack för omtanken.

// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Moment 22 (Hänvisas vidare av ÅF)

Då handlare #3 hört av sig och förklarat situationen och bemötandet samt erbjudit hjälp har jag valt att plocka bort deras namn från ovanstående inlägg.

Dessutom löste sig ju mitt reservdelsbehov tack vare formidabel hjälp av Jes i denna tråden. TACK!

Mvh!
// Niklas
 
Senast ändrad:
Toppen