• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil router - täckning?

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Inga frågor är dumma frågor carsten!
Alla har inte surf i sina telefoner! Mariannes mobil är helt utan surf och används enbart för samtal & SMS (behöver inte laddas hela tiden), sen har vi ett mobilabonnemang utan mobil där SIM-kortet sitter i vår fast-anslutna HB-router med inbyggt modem och USB laddning. Det är också bra att kunna "dela" surf från bl.a. en router med antenn som tar även WiFi signaler på ställplatser/campingar för att spara egna Gb. Att bl.a. serva en dator för mer avancerad bildbehandling, kommunikation med rejält tangentbord osv.. Det finns inga bild-appar för mobiltelefoner där man kan göra pratbubblor, foga in text och överlappning med flera foton till en bild (obs! inget collage), osv...

Jag förstår att man kan klara sig med en mobiltelefon och dela anslutningen till andra mobiler, datorer, plattor osv. men det behöver inte vara så bara för att det går! Minimalism i all ära, men ibland vill man ha bekvämlighet då det inte kostar så mycket heller.

Ett exempel:

Visa bilaga 172223

Ulf, vår antenn sitter inne i husbilen på kylskåpsdörren (med magnetfot) och fungerar ypperligt. Om vi hamnar på svårare platser då flyttar jag antenn genom tackluckan och ut till den del av husbilen där vi får bäst kontakt med masten. Antennkabel är tillräckligt lång så att jag kan sätta antenn precis var jag vill.
Har nog en likadan router som den på bilden, en Huawei 5577..., och har aldrig haft några problem med mottagningen. Kopplade trots det in en extern antenn idag, bara för att jag hade en över. Använder routern både till surf och att streama tv via Canal Digital och Netflix.

Kjell
 

KarinoBengt

HBK Medlem
Inlägg
563
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
2025
Medlemskap
2025
Vi kör en Huawei E5776-32, den kör vi utan antenn inne i husbilen. Inga problem. Jag skriver nu detta svaret inne i husbilen.
Bengt
 

Bengt o Birgitta

HBK Medlem
Inlägg
29
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
26001
Medlemskap
2025
Vi har en Huawei router som vi köpt av Telia, använder den hemma i lägenheten och tar med den till sommarstugan och i husbilen när vi är ute och åker. Detta är en för oss smart och billig lösning då behöver vi inte någon annan uppkoppling. Har ingen extra antenn. Vi bor i Norrland och oftast så fricampar vi, i bland långt ut i skogen vid någon sjö. Har aldrig haft problem med mottagningen, det kan ibland behövas att man flyttar på modemet en liten bit för att förbättra mottagningen.
 
Toppen