• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tack för din medverkan med svar om kategori och surfvolym.
Jag har fått en bra bild av vad som önskas och tror mig inte behöva fler svar.
I kategori 4 och 5 gäller i de flesta fall surfvolymer upp och över 50GB/månad.

En titt i sammanställningen:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t103224-3/#post869456
visar att endast Telenor och Tre har den surfvolymen att erbjuda utanför Sverige men inom EU/EES.
Tyvärr har dessa operatörer också 4-månadersgränsen vilket inte passar kategori 5.
Vi sitter alltså i en knipa där jag bara kan konstatera ett vi inte fullt ut kan lösa kategori 4 och 5 så som skulle vara önskvärt.
Lokalt SIM-kort är nog den bästa lösningen.

Husbilsklubbens avtal om mobil kommunikation får inriktas på att lösa kategori 1 - 3 vilket förmodligen är en rätt stor gruppering.

Det var värt ett försök med "Allt åt alla" men vi kom inte ända fram.
Jag återkommer med besked om vilket avtalsförslag som styrelsen beslutar om.

Citerar Ralf Edström "En gör så gött en kan".
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Har inte Tre ganska usel täckning i norra delarna av vårt land? Bäst har gamla Telia medan Telenors är hyfsad om jag inte tar alldeles fel. Kategori 1 rör sig ju främst i fosterlandet!

//Jan
 

Birglas

HBK Medlem
Inlägg
2.247
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
1672
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Vet inte om jag missat något. Har båda som villkor för att få fyra nya månader att man surfar i Sverige i fyra månader? Hur mycket surf måste man nyttja i Sverige?
Birgitta
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hur många mobilabonnenter bor i Lapplands fjällmark?

Det handlar väl inte om dem som bor norröver utan om dem som förstår att uppskatta landets norra delar och reser dit? Vi husbilsresenärer är väl ett nomadiserande folk?

https://www.tre.se/privat/kundservice/tackning/tackningskartan/ Usel
Täckningskarta - Kundservice - Telenor Privat Hyfsad
https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor Bäst

Telia och Telenor verkar ha samma surftäckning men om man ser mobiltelefonen som en säkerhet och vill ha bäst täckning för att kunna ringa (2G) så är Telia allenarådande. Sedan kan man tycka vad man vill om Telias service och prisnivå men så är det.

//Jan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Husbilsklubben har fått avtalsförslag från Tele2, Telenor och Vimla.
I vår bedömning av avtalsförslagen har vi stämt av dessa mot vår kravspecifikation.
Samtliga har fria samtal, sms/mms, olika surfvolymer att välja mellan, 4-månadersgräns för användning utanför Sverige men inom EU/EES, ingen bindningstid och en månads uppsägningstid.

4-månadersgränsen och begränsningen i surfvolym att förbrukas utanför Sverige men inom EU/EES gör att de medlemmar som befinner sig inom EU/EES mer än 4 månader och/eller förbrukar mer än 30GB/månad måste hitta en annan lösning. Ingen av de operatörer som lämnat avtalsförslag har en lösning för denna kategori användare.

Styrelsen för Husbilsklubben har beslutat anta avtalsförslaget från Tele2 som bedöms kunna passa flest användare vad gäller teknik, volym och kostnad.

Tele2 har erbjudit Husbilsklubben en web-shop på Tele2:s hemsida där beställning av de olika abonnemangen kan göras för nya kunder såväl som för befintliga kunder. Vi kommer att lägga in länken till web-shopen på en intern tråd dvs. endast medlemmar kan komma åt länken.

Mer information om avtalet kommer inom kort.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Information om avtalet Husbilsklubben.se - Tele2 finns på våra interna sidor:
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/873126

För att kunna ta del av detta avtal och övriga förmåner, vår ställplatslista etc. måste du vara medlem i Husbilsklubben.se
Först registrerar du dig som "Intresserad".
Därefter betalar du 150kr i startavgift och 100kr i årsavgift.
Följande år betalar du årsavgiften på 100kr.
Dags att ta steget och bli medlem i Husbilsklubben.se
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tråkigt att behöva vara negativ här gällande TELE2.
Maj 2017. Jag hade Hallon senior (billigt och bra) men de kunde inte släppa på EU's avtal före den 15 juni, vilket Tele2 gjorde. Jag bytte till Tele2 då jag åkte till Tyskland-Frankrike 17 maj.
Det började strula redan i Sassnitz. Ringde support och de skulle fixa detta. (hur?) fungerade ytterst lite bättre men jag hade ändå knappt någon täckning ändå.
Så var det under hela resan.
Den 15 juni startade min fru upp sin telefon med Hallon. 4 G och full teckning överallt.
H= näst sämst och E=sämst. Inte ens E kom upp. Trots stäng av/på. Leta efter ny operatör, automatiskt, manuellt.

Bilderna är tagna från olika tillfälle
Alltså stort sett helt utan surf i 6 veckor.

Vilket är ett problem med överföringar, bank och andra viktiga sysslor.

Så jag skall avsluta mitt abonnemang på Tele2
 

Bilagor

  • 01.png
    01.png
    20,9 KB · Visningar: 1
  • 02.png
    02.png
    917,7 KB · Visningar: 2
  • 03.png
    03.png
    9,1 KB · Visningar: 0

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Inom Sverige har Tele2 ett eget nät. (På Kjell & Co:s hemsida står det att Tele2 och Telenor samarbetar i nätet.)
Utanför Sverige kopplas du upp mot de operatörer som Tele2 har samarbete med. Samma gäller för alla andra operatörer.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ja, Jag vet och Orange är nog störst i Frankrike och där har TELE2 avtal. Även andra som jag fick besked om av supporten. Men inget hjälpte.

Jag kan inget om telefontrafiken, men jag misstänker att de kan reglera hastighet och uttag.
För även om vi kunder har samma pris nu i EU så får bolagen ändå betala till respektive bolag som vi använder.

Av den anledningen tror jag att vi inte får full täckning och hastighet.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Telia i grannlandet har tydligen inga problem med att bjuda på 30 GB roamingfri surf inom EU/EES. Dessutom utan tidsbegränsningar... Läs och begrunda!

IMG_0015.JPG
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Noe høyere abo pris enn i Sverige og sterkere konkurranse på roaming gjør forskjell. Telia er nummer 2 i Norge og 1 i Sverige.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
995
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Meningslöst då med ett avtal. För kategori 1-4 finns ju redan bra lösningar på marknaden.

Inser nu att vi som reser utomlands, vilket är väldigt stor del, inte har något att hämta här!
Telia ger oss mer än 4 månader, 20 G och fri roaming!
Väntat på bra avtal från HBK förgäves eller....
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Inser nu att vi som reser utomlands, vilket är väldigt stor del, inte har något att hämta här!
Telia ger oss mer än 4 månader, 20 G och fri roaming!
Väntat på bra avtal från HBK förgäves eller....

De tre operatörer som har lämnat avtalsförslag till HBK har samtliga 4-månadersgränsen.
Därmed kan vi inte tillfredsställa kategori 5.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t103224-3/#post872912

Dessa regler gäller och tyvärr kan inte HBK rubba på dessa.
http://www.husbilsklubben.se/forums/t103224-2/#post872942

För övriga kategorier, som omfattar många medlemmar, finns det alternativ som bör vara intressanta.
 
R

Rolfevert

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Ja, Jag vet och Orange är nog störst i Frankrike och där har TELE2 avtal. Även andra som jag fick besked om av supporten. Men inget hjälpte.

Jag kan inget om telefontrafiken, men jag misstänker att de kan reglera hastighet och uttag.
För även om vi kunder har samma pris nu i EU så får bolagen ändå betala till respektive bolag som vi använder.

Av den anledningen tror jag att vi inte får full täckning och hastighet.

Har själv ingen erfarenhet av Tele2 men blivit avrådd att köpa deras avtal i Spanien!
Efterlyser därför erfarenheter från nuvarande Tele2 användare såväl som tidigare användare. För min del gäller det främst sydligaste Spanien.
Beträffande att det skulle vara lika avtal för alla som samarbetar med, i mitt fall, Spanska operatörer bestrider jag med kraft! Telia och telenor(Vimla) känner jag mig bekväm med då det gäller deras samarbetsavtal och lär nog fortsätta med dom trots det gedigna arbete som arbetsgruppen gjort.
Nättillgängligheten är för mig det absolut viktigaste kriteriet.
Med vänlig hälsning,
Rolf
 
J

Jarn

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag har nu kommit hem (tyvärr för tidigt pga olycka) efter tre veckor i Österrike, Italien o Tyskland och måste säga att jag är mycket nöjd med Tele2 och deras uppkopplingar o hastighet.
De har tydligen samarbete med de flesta operatörer, kunde se i t.ex Tyskland att de valde olika nät flera gånger, alltid med bra täckning.
På en camping i Cavallino hade jag förra året ett kontantkort från Italienska operatören TIM. Svårt läge enligt säljaren där jag köpte kortet, så vi kom bara upp i hastigheter mellan 3 o 10 MB/s.
Nu med Tele2 låg vi stadigt runt 50 - 60 M/s.
Internetdelade med det medföljande extra datakortet i min lilla Huawei 5577 router.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Kan också tillägga att mina barnbarn som låg på samma camping hade operatören Tre i sin mobiler och kopplades upp mot deras eget nät där.
De var mycket besvikna, för det var mycket dålig mottagning och de klagade högljutt på att de inte kunde kolla på Youtube...
Så de ville oftast koppla in sig på min router och köra på extra datakortet mot Tele2. Snäll morfar så fick de ju göra det......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tre har fungerat utan anmärkning tidigare år i sitt eget nät i både Österrike och Danmark. Det enda som krävdes var att starta om enheten efter att ha bockat i dataroaming. Samma datavolym som hemma.
 
Toppen