• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

4

4 JO

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Helt klart kategori 4 med mycket surf, ca 100-150Gb per månad och en drös med samtal.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Det finns två begränsningar som är problematiska.
A. Nyttjandetiden utanför Sverige men inom EU/EES är maximerad till 4 månader.
B. Maximal surfvolym som får utnyttjas utanför Sverige men inom EU/EES.

Telia, obegränsad tid (A), max 20GB/mån (B).
Telenor, max 4 månader (A), max 40GB, 60GB resp. 100GB per månad (B).
Tele2, max 4 månader (A), max 30GB (B).
3, max 4 månader (A), max 30GB resp. 60GB per månad (B).
Övriga operatörer har lägre surfvolym att nyttja utanför Sverige men inom EU/EES.
För AllTele råder osäkerhet om ev. tidsbegränsning (A), 40GB/mån (B).

Dessa begränsningar kommer vi inte runt utan vidare och till hanterlig kostnad.
Tidsgränsen 4 månader kan lösas genom att använda två abonnemang och då använda det ena abonnemanget i 4 månader och det andra abonnemanget i nästa 4-månadersperiod. Där är begränsningen dock 30GB/månad om kostnaden skall vara acceptabel för dessa två abonnemang.

För kategori 5 är förmodligen den bästa lösningen att skaffa ett lokalt abonnemang eftersom 4-månadersregeln utgör ett hinder.
För övriga kategorier utgör 4-månadersregeln inget hinder men operatörerna begränsar surfvolymen som beskrivs ovan.

"Allt till alla" är inte genomförbart.
Förhoppningsvis kan vi få en hyfsad surfvolym till en hyfsad kostnad för övriga kategorier.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

5. Övervintrar inom EU/EES från 4 månader till 8 månader. >=50GB/månad. Förstår problemet med 4 månaders regeln. Får leta lokala leverantörer istället. Tack för allt jobb ni lagt ner Monica o Robert.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Kat 5 allt annat finns redan att välja på på marknaden. Verkar bli ett telia abonnemang för mig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Kat 5, 20 Gb borde räcka, man står ju på camping eller ställplats med WiFi då och då.
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hej Monika o Robert! Hoppas Ni hade det trevligt i Norr.

Kategori 5 o 50 GB

TACK för allt jobb Du lägger ner.

Sanddammaren
 

Leif.Lisa

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Östersund
HBK-Nr
12126
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Kategorin 4. Osäker på behovet då vi inte nyttjat nätet för TV tidigare, vilket vi vill göra i år.
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Kat. 5, 20GB.
Prioriterar enkelheten under resandet vinterhalvåret i syden.
Vill man titta mkt på TV kan man ju komplettera m extra GB via lokalt kort.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Förstår inte vad det här kan ge för relevant information.

Om jag räknat rätt i hastigheten har 20 medlemmar svarat och 16 säger sig passa in i gruppen 4-5 och 4 i gruppen 2-3 och noll i grupp 1.

Det är väl ingen som tror på att 80% av oss medlemmar passar in i kriterierna för gruppen 4-5, eller?

De här resultatet blir nog upp-och-ner-vända-världen, där siffrorna helt enkelt ger helt motsatt resultat än vad verkligheten egentligen representerar.

Själv tror jag att medlemsgrupperna är precis som Robert numrerat dem, dvs de flesta passar in i grupp 1, sedan 2 osv. och den minsta gruppen är de som passar in i grupp 5.

Å andra sidan är resultatet logiskt eftersom de är vi i grupperna 4-5 som har intresse av ett avtal som är skräddarsytt för våra lite annorlunda behov.

TommyD
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Förstår inte vad det här kan ge för relevant information.

Om jag räknat rätt i hastigheten har 20 medlemmar svarat och 16 säger sig passa in i gruppen 4-5 och 4 i gruppen 2-3 och noll i grupp 1.

Det är väl ingen som tror på att 80% av oss medlemmar passar in i kriterierna för gruppen 4-5, eller?

De här resultatet blir nog upp-och-ner-vända-världen, där siffrorna helt enkelt ger helt motsatt resultat än vad verkligheten egentligen representerar.

Själv tror jag att medlemsgrupperna är precis som Robert numrerat dem, dvs de flesta passar in i grupp 1, sedan 2 osv. och den minsta gruppen är de som passar in i grupp 5.

Å andra sidan är resultatet logiskt eftersom de är vi i grupperna 4-5 som har intresse av ett avtal som är skräddarsytt för våra lite annorlunda behov.

TommyD

Håller med. Vi i kategori 5 har ett problem som just nu bara Telia löser. Det andra handlar bara om en föreningsrabatt. (Vilket iofs är bra för dem som inte är borta länge från Sverige)
 
Toppen