• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
På styrelsemötet den 27 maj beslutades bl.a. att starta ett projekt med målsättningen att få ett avtal för mobil kommunikation för Husbilsklubbens medlemmar.
Detta projekt startar efter den 15 juni då de nya EU-reglerna träder i kraft och mobiloperatörerna positionerat sig med erbjudanden och avtalsregler.

Första steget blir att kartlägga de olika operatörernas erbjudande och avtalsregler.
Nästa steg blir att ta kontakt med tänkbara operatörer och efterfråga om intresse finns för ett samarbete.

I takt med att det finns något att informera om kommer informationen att skrivas i denna tråd.
 
F

F.d. 53531

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Synd att detta inte kan starta innan de nya reglerna träder i kraft så man hinner förbereda ett eventuellt byte till ett abonnemang som är mest fördelaktigt för var och en. Man kan ju naturligtvis lägga sitt nuvarande abonnemang som ett registrerat kontantkort innan den 15:e om man har möjlighet vilket kan underlätta ett senare val. Tack för ert engagemang i den här frågan!
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

En uppdatering 2017-06-01.

Jag har hittat 15 operatörer på den svenska marknaden.
AllTele
Comviq
Fello
Glocalnet
Halebop
Hallon
Mobil2
MyBeat
Net1
Tele2
Telenor
Telia
Tre
Universal Telecom
Vimla
Finns det någon ytterligare?

Glocalnet hänvisar till Telenor.
Mobil2 har lagt ner verksamheten.

Följande operatörer har ännu ingen information om EU/EES-roaming.
AllTele
Fello
Halebop
Hallon
MyBeat
Net1
Universal Telecom

Avvaktar till den 15 juni med att presentera sammanställningen.
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag gjorde för skoj skull en sökning på fyra.se och till min förvång fick jag fram en mobiloperatör. Dyra abonemang och halvklar site, så de ligger nog bara i startgroparna. Men vi kan ju fråga dem också...

AllTele och Universal telecom har väl exakt samma avtal om jag minns rätt. Båda är numera dotterbolag till Telenor (liksom Glocalnet).
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tack!
Jag kollar upp dom också.
Jag har tittat på Wifog också men där hittade jag detta:
"I dagsläget erbjuder vi inte roaming. Det betyder att du inte kan ringa eller surfa med Wifog Mobile utanför Sveriges gränser.
Du kan däremot ringa ringa och skicka sms till utlandet så länge som du själv befinner dig i Sverige."

Utöver det så baserar de sitt upplägg på att abonnenten skall intjäna poäng genom att titta på reklam och svara på enkäter.
Inget alternativ för husbilsklubben.
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hallon har info om sina abonnemang på sin hemsida, bl a detta

citat
Från och med den 15:e juni kan du som hallonkund ringa och skicka SMS/MMS till samma pris som om du vore hemma i Sverige när du roamar inom EU/EES-länderna. Du kan även surfa utan extra kostnader upp till 7 GB per månad förutsatt att du har data kvar i din pott.
Från och med 1:a oktober kommer abonnemanget LITEN endast gå att använda i Sverige. Du kan alltid byta abonnemang på Mina Sidor om du behöver ringa, sms:a eller surfa när du är utomlands.
slut citat

https://www.hallon.se/utlandspriser

/Anders
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

För guldkort? Tror tyvärr att simkorten idag är uppgraderade rejält, så du kan nog lämna kvar den i garagemuseet. :)

Stefan
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Jag kontrollerar så gott som varje dag de olika operatörernas avtal.
De kan ändras från en dag till en annan.
Tele2 har ökat surfpotten som kan förbrukas inom EU/EES till samma nivå som inom Sverige.
Det händer nog mera bland operatörerna fram till 15 juni.

Får se vad som händer med 4-månadersgränsen som några operatörer har.
Återkommer.
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Målsättningen är att få till ett avtal för Mobiltelefoni med ev. tilläggstjänster som täcker de flesta önskemål.

Målsättningen är inte att få till ett avtal för Mobilt Bredband då det inte täcker alla kombinationer av önskemål samt att de alternativ som finns nu är alltför kringskurna av restriktioner.

Nedan finns en uppställning av olika kombinationer baserat på ett avtal för Mobiltelefoni med olika surfvolym och med ev. tilläggstjänster.
Via Internetdelning eller med extra datakort (SIM-kort för enbart surf) löses behoven för att koppla upp andra enheter.
Uppställningen beskriver olika tekniska kombinationer. Inom att avtal skall man kunna välja olika surfvolymer.

Täcker dessa tekniska kombinationer ditt behov?

Mobil kommunikation-0.jpg

Mobil kommunikation-1.jpg

Mobil kommunikation-2.jpg

Mobil kommunikation-3.jpg

Mobil kommunikation-4.jpg

Mobil kommunikation-5.jpg

Mobil kommunikation-6.jpg

MiFi är en serie trådlösa routerenheter som tagits fram av Novatel Wireless som fungerar som ett bärbart trådlöst nätverk med Wi-Fi-teknik. En Mifi kan typiskt ge internetuppkoppling åt upp till fem enheter inom ett avstånd av 10 meter.
 
Senast ändrad:

hansyngve0319

FD HBK Medlem
Inlägg
603
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
18108
Medlemskap
2021
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hejsan Robert ! Tre verkar vara en operatör som inte har nåt övre surftak annat än vad respektive abonnemang är knutet till

Med förhoppning om en fin sommar hälsar
Hasse & Ingegerd
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Hejsan Robert ! Tre verkar vara en operatör som inte har nåt övre surftak annat än vad respektive abonnemang är knutet till

Med förhoppning om en fin sommar hälsar
Hasse & Ingegerd

När jag kollade idag så hade de små mobiltbredbandsab. Eu surf och de stora spärrade!
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.622
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sv: Mobil kommunikation. Avtal för HBK

Tänk på att väga in täckningsgraden i utvärderingen. Utomlands skiljer det väl knappast men i Sverige skiljer det en hel del mellan operatörerna beroende på vilket nät de finns i. Ju längre norr ut man kommer desto mer allenarådande blir Telias nät.
 
Toppen