• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mjuka varma mattor!

Lasse W

HBK Medlem
Inlägg
382
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
294
Medlemskap
2025
Sv: Mjuka varma mattor!

Andersobeatrice-skaffa klämmorna -annars blir det inte bra!!!!
Jag har också lagt in foliegolv(i vårt hus) och när man sett konstruktionen på klämmorna så förstår man att dom behövs.!
De finns ofta att köpa där man säljer mattor dvs även hos en del färghandlare.
Hälsn
Lasse W
 

A.Borg

HBK Medlem
Inlägg
1.306
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2024
Sv: Mjuka varma mattor!

Andersobeatrice!
Gå in på Ebeco.se och kolla på återförsäljare så hittar ni Hemmaplan badrum.Dom är säljare av Ebeco och borde ha klämmor ock vulktejp.Utan dessa går det inte så bra.
Anders.B
PS Du kan kolla på Nya rörbolaget också DS
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Har nu monterat mattan UTAN klämmor......ingen värme efter cirka 20 minuter...hur lång tid behöver det ta innan värmen märks? Mattan är 3.5 meter lång. Kör med 48 volt.

Jag har lött fast kabeln på kopparslingorna. Glömde prova mattan innan jag tejpade fast den på golvet. Har tejpat med silvertejp a´la Biltema.....längs med mattsidorna för att fixera den på golvet....

Har även beställt ett vintertäcke från Finland. Vet ej om det hinner fram. Beställde den 14:e dec.

Det kanske blir kallt på semestern???? Skall till Säfsen imorgon, onsdag......

Anders

:snowman-1-icon:

Skall in på Nya Rörbolaget imorgon bitti för att se om de har klämmorna....kan det fungera att klämma fast dem med en vanlig polygrip? Känns onödigt att köpa en tång för två klips.....
 
Senast redigerad av en moderator:

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mjuka varma mattor!

Hm, det där med att löda i en plastfolie har jag svårt att tro på att det skulle bli bra.
Sätt på klämmor istället.
Värmen är inte så där väldigt påfallande men lägg en tunn matta över folien och vänta några timmar. Då känns det mer påtagligt och om du är barfota och ställer en fot på ouppvärmd yta och den andra på den uppvärmda känner du skillnaden.
 
F

F.d. 425

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Har inte lött i plasten utan jag frilade kopparslingorna och lödde i dem.... Jag känner att det är temperaturskillnad redan nu men trodde nog att den skulle vara större...... Klämmor kommer att inhandlas i framtiden (om de nu gör någon skillnad??) Den här lödningen är gjord för att vi skall iväg imorgon bitti och jag vet inte om jag kommer att få tag i några klämmor.....

Anders
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.389
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Mjuka varma mattor!

Ok, då har det fungerat.
Du kommer att märka en behaglig skillnad mellan den delen av golvet som har värmefolie och den som inte har det men du får inga "brännblåsor" i fötterna utan just en behaglig känsla.
 
F

F.d. 17135

Guest
Sv: Mjuka varma mattor!

Tackar för denna tråd!
Jag har nu varit i kontakt med Storebro tapetseri & inredning angående golvmatta som Ingela & Kenth har på denna tråd.
Måste säga att detta företag vet vad service är, dem svarade utan problem på mina 1000-frågor och hur jag skulle göra en mall för golvet.
När mallen var klar åkte jag ner med husbilen och visade mallen direkt i bilen, jag fick lite tips om hur den skulle vara vid trappen in till husbilen mm.
(Mallen gjorde jag av täckpapp/skyddspapp som man använder när man ska måla)
Martin på företaget skulle fixa mattan innan helgen vilket jag måste säga är snabbt! (idag är det tisdag)
Martin visade golvmattan som finns på bilderna i tråden, mattan är väldigt mjuk och "goo" :)
Jag länkar till lite bilder när mattan kommit i bilen.

Behöver ni ha något tillverkat eller omklädd till er husbil ring Martin direkt på 049230442

OBS!
För er som har en Mclouis Lagan 212 så finns det nu en färdig mall hos Martin, bara att ring och beställa.
 
Toppen