• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missnöjd (Codan försäkringar)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Tänkte bara informera om min uppfattning om Codan som försäkringsbolag eter att ha haft deras försäkring på min Bürstner T607 i 1,5 år. Har nu bytt till Länsförsäkringar.

Jag ställer på och av min husbil ett antal gånger/år. Uppskattningsvis ställer jag på bilen 10-15 gånger/år och nyttjar den ca. 40 dagar.

Efter ett drygt år upptäckte jag att Codan var väldigt snabba med att skicka faktura på hela årsbeloppet (dvs. den delen av året som kvarstod (säg att fakturan var mellan 3400kr till 1700kr beroende på när på året jag ställde på bilen).

I regel var fakturan utskriven samma dag som bilen ställdes på eller senast 2 dagar efter påställandet. Medan det dröjde ALLTID minst 10 dygn (ofta mer) innan de skrev ut ny faktura på det lägre beloppet (efter jag ställt av bilen).

När jag ringde och frågade om orsaken, vilket jag gjorde vid flera tillfällen och pratade med andra ord med flera ur deras personal. Fick jag svaret "Det dröjer innan de får uppgifterna från Transportstyrelsen".

Fast LITE märkligt blir det när det visade sig att det var ett mönster från Codans sida. Dvs. det är orimligt att det varje gång man ställer på tar mindre än 2 dygn för dem att få informationen medan när man ställer av ALLTID tar längre tid än en vecka.

Jag ser inget annat i analysen av detta än att det är satt i system av Codan. Därför väljer jag att aldrig använda Codan igen.

Mvh!
// Niklas
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Angående skadehanteringar är dom bra men otroligt tröga att ha att göra med.

Ställde på vår bil 1/10 och har inte ännu fått fakturan från dom. Däremot skatten.

Gjorde en anmälan om ersättning merkostnad för hemtransport av vår husbil i somras från Tyskland första veckan i augusti. Blev klart för drygt en vecka sedan efter en fantastisk förhalning med dom mest konstiga frågor. Pengar på mitt konto har inte kommit ännu efter sex arbetsdagar.

Gjorde en annan anmälan i mitt sjukärende hos Folksam och där kom pengarna efter tre arbetsdagar.

Nog är dom tröga kan man tycka.
 
F

F.d. 52959

Guest
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Hej
Har också bytt bort Codan, jag fick ett mycket dåligt bemötande från dem
när min hustru avled på hemresa i Tyskland. Visade inga som helst
mänskliga hänsyn när jag måste flytta försäkringen över på mig när
några dagar för mycket passerat.

Med Länsförsäkringar var det inga problem.
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Codan upphör med nyteckningar från den 1 oktober.
Nya kunder hänvisas till Trygg Hansa.

Jojje
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Hej Ja om den andra systern(bolaget) är bättre får vi välan se med tiden.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Nu har det gått 12 arbetsdagar och ingen ersättning efter ett samtal på telefon med skadereglerare att allt va ok med ersättning för hemtransport husbil. Idag ringde jag och fick till svar att dom va skickade igår. Långa ledningar där.

Passade på att fråga varför jag inte har fått någon faktura ännu fast jag ställde på bilen 1/10. Upppps den har aldrig blivit avställd. Inte likt mig att inte ha koll på återbetalningen men det har som sagt en förklaring också varför jag ställde av 31/7.

Ordning o reda här kan man säga:confused:
 
F

F.d. 29781

Guest
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Vi har har vår hemförsäkring, + husbilförsäkring i codan och och är helnöjda. De ärenden vi haft har behandlats och lösts över telefon av trevliga handläggare. Ett plus är också att i hemförsäkringen har man 90 dagars reseskydd . Codan adminisreras numera av moderbolaget Trygg Hansa.
 

Eva o Sven-Uno

HBK Medlem
Inlägg
585
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
67
Medlemskap
2024
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Går det att tjäna mycket pengar med att ställa på och av. Kan ju finnas risk att man glömmer att ställa på och vad händer då om olyckan är framme.
Hur långa intervaller har du mellan av och på. Har för
mig att det även tas ut en avgift för varje gång ändring sker.
Om alla skulle göra så blir det nog stora problem för f-bolagen.
 
F

F.d. 53133

Guest
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Går det att tjäna mycket pengar med att ställa på och av. Kan ju finnas risk att man glömmer att ställa på och vad händer då om olyckan är framme.
Hur långa intervaller har du mellan av och på. Har för
mig att det även tas ut en avgift för varje gång ändring sker.
Om alla skulle göra så blir det nog stora problem för f-bolagen.

Så här: Om du använder bilen ett veckoslut per månad på sk eftersäsong....ställ av när du vet att du inte ska ut på några veckor...sätt på den dagen du skall ut igen.... ställ av när du kommer hem.... osv.... påställningsavgift är 50.-.... men du slipper sannolikt att betala ca 25-30.- per dag...när den är avställd mer än 15 dagar! Det blir en del röra med räkningarna från försäkringsbolaget men det lär man sig rätt fort....så visst finns det en del att spara....din sista mening är ju så klart en tanke.... men denär ju lite futuristisk....
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Missnöjd (Codan försäkringar)

Vi har har vår hemförsäkring, + husbilförsäkring i codan och och är helnöjda. De ärenden vi haft har behandlats och lösts över telefon av trevliga handläggare. Ett plus är också att i hemförsäkringen har man 90 dagars reseskydd . Codan adminisreras numera av moderbolaget Trygg Hansa.

Det är nog så att Codan är ägare till Trygg-Hansa!

Jyrki
 
Toppen