• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missljud i växellådan

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: C25
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,0 bensin 89hk
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Arca
Husbilsmodell: Arka
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Växellåda
Hej!

I går kväll när vi startade bil och körde mot vår ställplats tyckte jag mig höra ett obekant ljud från motorrummet.
Vid närmare undersökning visar det sig komma från växellådan, det påminner om ljudet från ett slitet urtrampningslager, men ljudet kvarstår vare sig kopplingen är intryckt eller inte, även körande i valfri växel hörs ljudet. Ljudet är inte alltid konstant, ibland tyst för att sedan plötsligt återkomma i korta eller längre intervaller.

Bilen är en 89- C25 och har rullat 11000 mil. Oljan i lådan är av bästa kvalitet (kommer inte ihåg namnet just nu, men det är Omega liknande) mängden olja är ca. 0,7 liter över vad står i instruktions boken för att kunna plaska in till femmans växel.

Jag tycker mig minnas läst någon stans om något liknande. Kan det vara ett av lagren som finns på axeln som går från lådan och in i motorn? Tycker mig också minnas att något skrev att det inte utgör någon fara för växellådan?

Om där finns någon som känner till problemet och har en förklaring, kanske till och med hur man åtgärdar detta skulle jag bli mycket tacksam!

Hälsningar
Tom
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Tillägg.

När kopplingen trycks in och släps ut ändrar ljudet karaktär.
Kan det vara som på andra bilar jag känner till, lagret (större nållager) som sitter i motorn där tappen på växellåd-axeln förs in som är slitet?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, lite vårt men det går kanske att utesluta något bl. a. växellådan och ev. stödlagret :).

Om vi tar stödlagret i centrum på svänghjulet först.
Om det är dåligt och för oljud, så hörs det bara när kopplingen är nertryckt och motorn/svänghjul/lagret snurrar men växellådsaxeln står still....... För då snurrar lagret.

När kopplingen är uppe så snurrar motorn/ svänghjulet/växellådsaxeln lika fort och stödlagret står stilla och kan då inte låta illa.
Om lagret är dåligt kan det också göra att det kärvar så mycket att ingående axeln i v.lådan snurrar lite när kopplingen är nertryckt och då blir det lite svårare att lägga i en växel, och om man lägger i backväxeln så skrapar det, för den är inte synkad.

När kopplingen är nertryckt och ex. backen lätt går att lägga i utan skrap, och ligger i (och bilen inte rullar), så betyder det att allt i växellådan står stilla, både ingående axeln och utgående axeln, och i och med det, allt innehåll i växellådan.
Så då kan det inte vara något lager i lådan som hörs.

Det där ljudet som brukar "mala" lite i de gamla lådorna tystnar när kopplingen hålls nere och ingående axeln stannar.

På gott och ont så blir det inte mycket kvar :p:.

Det kan vara urtrampningslagret som låter om du har "tur". Det ligger mot solfjädern hela tiden och snurrar med, till skillnad mot många andra bilar som det backer undan en bit på när kopplingspedalen är uppe.
Man brukar märka att det ligger mot hela tiden, för vartefter lamellen blir sliten och tunnare och solfjädern backar lite så kryper kopplingspedalen uppåt inne i bilen och blir högre och högre. Det brukar vara lagom att justera den med muttrarna nere vid kopplingsarmen så att pedalen bara ligger en till två cm. högre än bomspedalen, för annars så plågar man solfjädern i tryckplattan onödigt mycket, om man med en alldeles för hög kopplingspedal trycker den ända ner i golvet.

Kryp in under bilen med motorn (och oljudet igång) och tryck och dra i kopplingsarmen så kanske du kan känna och höra om det verkar komma från själva urtrampningslagret.

Det händer också att en eller flera av solfjäderns fjädrar brister lite i ytteränden men ändå frikopplar (på bilar i allmänhet), men då brukar det föra oljud på annat sätt.

Så hoppas på urtrampningslagret, för det är nog enklast även om det också är rätt mycket jobb.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
Hej och tack så mycket för ett uttömande och bra svar!

Så här spontant tror jag på urtrampnings lagret, skall testa, lyssna och titta lite senare i dag.
Efter gårdagens körtur på ca. 10 mil är det nu tyst, men lager läker sällan av sig själv :)

Tack igen!
Tom
 

longframe200

FD HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
8627
Medlemskap
2023
När ljudet väl återkom kunde problemet med lätthet lokaliseras.
Med foten drog jag pedalen upp mot mig och kunde da konstatera att ljudet kom och gick i takt med pedalens rörelser upp och ned.

Tack så mycket för hjälpen Janko!
 
Toppen