• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missljud från servomotor (centrallås)

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Helt plötsligt uppstod ett kraftigt missljud från servomotorn till den ena garagedörren på vår Carthago E-line 50 årsmod. 2015.

Jag har demonterat motorn och kört den utan att vara ansluten till länkaget och kan då konstatera att missljudet kommer från motorn som dock fungerar som den skall. Dvs den låser/låser upp som den skall men låter för dj...

Har inte (än) försökt demontera motorn.

Någon med liknande erfarenhet?
Vad blev er lösning?

Mvh!
Niklas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Hej en ev. början kan vara om du lyckas hitta någon märkning eller nummer på motorn. Det är ju säkert en universalpryl som sitter lite varstans och har du tur och exempelvis gör lite olika varianter på sökningar på eBay så är det mycket möjligt att den dyker upp (men inte säkert).
Tyvärr har jag inget att komma med för den som ger oljud ifrån sig, mer än friskt skruvat hälften kanske vunnet :).

M.v.h. JANKRO.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Hej en ev. början kan vara om du lyckas hitta någon märkning eller nummer på motorn. Det är ju säkert en universalpryl som sitter lite varstans och har du tur och exempelvis gör lite olika varianter på sökningar på eBay så är det mycket möjligt att den dyker upp (men inte säkert).
Tyvärr har jag inget att komma med för den som ger oljud ifrån sig, mer än friskt skruvat hälften kanske vunnet :).

M.v.h. JANKRO.

Sant, och jag brukar inte låta bli att pilla isär om jag tor att jag kan komma ndan med det (läs billigare ;-)). Så hittar jag en ersättare ex. på eBay tilll överkomligt pris och/eller det ser ut att kunna gå att plocka isär den (samt få ihop) faller nog denna pryl också isär i garaget till slut. :)

Då funktionen finns verkar det inte vara helt omöjligt att kunna fixa till bara den går att plocka ihop efter demonteringen.

Just nu undviker vi att köra motorn och låser/låser upp med nyckel för att "spara" motorn fårn mekaniskt slitage tills vi vet mer.

Det lite (o)lustiga vara att oljudet uppkom från en låsning/upplåsning till en annan. Jag hade låst med centrallåset 5min tidigare utan missljud och när jag låser upp ca. 5min senare låster motorn illa.

Detta tyder ju inte på slitage i vanlig bemärkelse.

Mvh!
// Niklas
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Sant, och jag brukar inte låta bli att pilla isär om jag tor att jag kan komma ndan med det (läs billigare ;-)). Så hittar jag en ersättare ex. på eBay tilll överkomligt pris och/eller det ser ut att kunna gå att plocka isär den (samt få ihop) faller nog denna pryl också isär i garaget till slut. :)

Då funktionen finns verkar det inte vara helt omöjligt att kunna fixa till bara den går att plocka ihop efter demonteringen.

Just nu undviker vi att köra motorn och låser/låser upp med nyckel för att "spara" motorn fårn mekaniskt slitage tills vi vet mer.

Det lite (o)lustiga vara att oljudet uppkom från en låsning/upplåsning till en annan. Jag hade låst med centrallåset 5min tidigare utan missljud och när jag låser upp ca. 5min senare låster motorn illa.

Detta tyder ju inte på slitage i vanlig bemärkelse.

Mvh!
// Niklas

Det låter mer som ett kugg har "kuggat ur"... Det borde kunna fixas genom att pilla isär det hela :)

//Jocke
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Det låter mer som ett kugg har "kuggat ur"... Det borde kunna fixas genom att pilla isär det hela :)

//Jocke

Är benägen att hålla med dig, av ljudet att dömma, MEN med urkuggad kugghjul borde om inte annat slaglängden ändrats och jag kan till synes inte se att så har skett (fast jag kan ju ha fel). Funktionen är dock ok för utom just ljudet.

// Niklas
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Vad gör denna motor?

Jag har centrallåsning på garageluckorna, alltså de låser/låser-upp.
Här sitter det vanliga solenoider, som säger "klunk".
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Vad gör denna motor?

Jag har centrallåsning på garageluckorna, alltså de låser/låser-upp.
Här sitter det vanliga solenoider, som säger "klunk".

Hmm, det kanske är en selenoid och inte servomotor?
"Klunk" lät den när den lät som den skall.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

I de svarta lådor som skötte fram och tillbakarörelsen i det centrallås, som jag monterade i min första husbil, satt det motor med skruv. Vill minnas att det sa "klunk" när den gick i botten, iofs nån sekunds surr först!
//Göte J
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

samma här och när kuggarna tar slut så fungerar det inte längre, enkelt att byta har bytt två stycken på min 2016 Carthago e-line (garanti)
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

samma här och när kuggarna tar slut så fungerar det inte längre, enkelt att byta har bytt två stycken på min 2016 Carthago e-line (garanti)

Well, det här förklarar ju det hela.
Tyvärr gick garantin ut 2 mars i år så vi lär få stå för kalaset själva, tyvärr.
Byte görs ju på 3 minuter så det löser jag själv.

Tack för informationen.

Mvh!
// Niklas
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Sv: Missljud från servomotor (centrallås)

Någon som vet vad det är för beställningsnummer alt. tillverkare och beteckning på dessa selenoider osm sitter i en Carthago fårn 2015?

Jag sitter fn. inte så till att jag kan skruva isär och kolla (japp, jag har skjutit på detta till förmån för annat viktigare & roligare -)).

Tänkte försöka hinna beställa hem 1st. från ebay/Tradera (eller om någon av er har bättre tips på var jag kan handla) så vi hinner få hem och byta innan vi åker på sen semester (dvs. om 2 veckor).

Mvh!
// Niklas
 
Toppen