• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missljud efter kamremsbyte

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej alla kloka!

Jag har en husbil byggd på en Citroen C25, 2.5 diesel från 94a.

Eftersom jag har pillat ganska mycket med bilar och motorer så vågade jag mig på ett kamremsbyte.

Nu trodde jag mig ha bilen i tillförlitligt skick för en lång tid framåt. MEN!
Jag hör ett missljud från kamremssidan. Svårt att i text beskriva men det låter som ett pulserande whouhh, whouhh..... Inte speciellt högt men väl så oroande.
Jag har som sagt precis satt på ny kamrem och spännrulle. Eftersom det var stört omöjligt att hitta vettiga uppgifter om hur hårt remmen skulle spännas så fick det bli på känn.
Kan det vara så att jag har dragit remmen för hårt? Enligt peter Kusaks manual skulle den spännas tight om man inte hade tillgång till special manicken med en tyngd som verkstäder använder.

Jag har även läst att man ska kunna vrida remmen 90 grader vid den längsta sträckan, vet i tusan om det skulle vara möjligt. Alla kåpor är på så jag kan inte testa rakt av.

Alla tips och synpunkter välkomnas.

Mvh Peter/Baikal22
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Spontant låter det som remmen är aningen för hårt spännd. Speciellt om ljudet inte fanns innan bytet.

OM jag har rätt är det mindre bra att köra motorn innan du släppt en aning på remspänningen (behövs nog bara släppa efter lite).

// Niklas
 
F

F.d. 22252

Guest
Inte säker på om inte verkstäder kör med känsla och erfarenhet, svårt att känna spänningen utan att dra runt ett varv så remmen sätter sig. Hade liknande problem med en BMW men fick rådet att vänta några mil och det försvann när den slitit in sej. Om det är citroendieslen så blir ju stötstängerna krokiga och inget totalt motorras. Jag skulle nog ta bort en kåpa och kolla och lyssna, man brukar sova bättre sen.
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Spontant låter det som remmen är aningen för hårt spännd. Speciellt om ljudet inte fanns innan bytet.

OM jag har rätt är det mindre bra att köra motorn innan du släppt en aning på remspänningen (behövs nog bara släppa efter lite).

// Niklas
Ljudet fanns absolut inte där innan. Jag ska prova att släppa spännet något. //Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Inte säker på om inte verkstäder kör med känsla och erfarenhet, svårt att känna spänningen utan att dra runt ett varv så remmen sätter sig. Hade liknande problem med en BMW men fick rådet att vänta några mil och det försvann när den slitit in sej. Om det är citroendieslen så blir ju stötstängerna krokiga och inget totalt motorras. Jag skulle nog ta bort en kåpa och kolla och lyssna, man brukar sova bättre sen.
Nja, det lär väl inte finnas några stötstänger i en kärra med kamrem. Men du har helt rätt i att kåporna ska bort och inspekteras för att man ska kunna "sova bättre". Det är just vad det handlar om, att känna tillit till bilen. Nu är det tyvärr som bekant att dessa kåpor inte låter sig öppnas som en inspektionslucka. Jag är dock övertygad om att det går snabbare då jag gör det för andra gången :)
Mvh Peter
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej, har inte en diesel. Hade en opel som axeln som vattenpumpen drevs av kamremmen. Skada på axeln till vattenpumpen lät ungefär så som du beskriver. Har inte en aning om hur din motor driver vattenpumpen, men kanske ett tips.
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.655
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Just det du skriver om 90 graders vridning på längsta stället av remmen har fungerat på alla kamremmar jag bytt genom åren. Dock aldrig bytt på Fiat 2,5 diesel!
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hej, har inte en diesel. Hade en opel som axeln som vattenpumpen drevs av kamremmen. Skada på axeln till vattenpumpen lät ungefär så som du beskriver. Har inte en aning om hur din motor driver vattenpumpen, men kanske ett tips.
Hej Wessly, Den här gången är vattenpumpen och dess axel oskyldiga.
På min U25 Dieselmotor sitter vattenpump och de flesta drivremmar på andra sidan motorn. Alltså Kamrem och vattenpump sitter på var sin sida om motorn.
Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Just det du skriver om 90 graders vridning på längsta stället av remmen har fungerat på alla kamremmar jag bytt genom åren. Dock aldrig bytt på Fiat 2,5 diesel!
Hej Göte, jag ska absolut testa det i kväll. Hoppas att jag får bort undre kåpan till kamremen utan att behöva riva för mycket. Det är nästan en titthålsoperation för att komma åt :)
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Hmmm
Har fått bort kåporna. Att testa genom att kunna vrida remmen 90 grader tvivlar jag på. Remmen är ganska bred och det längsta avståndet är ganska kort. Skulle jag släppa remmen så jag kan göra den vridningen då kommer den att sitta ganska löst. Remmen har en flex på ca 10 mm.
Det som såg ganska misstänkt ut är att kuggremmen till diesel pumpen sitter väldigt nära det väggen på drivdrevet. Kanske det är den kontakten som skapar missljud.
Jag skickar med en bild
Mvh Peter20180515_191958.jpg
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Flex på 10mm tycker jag låter helt normalt. Jag hade nog inte släppt mer på remmen.

Ljudet kan kanske, som du nämner, komma från remmen till dieselpumpen. Men då borde ljudet försvinna efter ett litet tag så till vida inte remmens ”normalposition” har blivit att trycka/skava mot kammremmens remhjul. I så fall bör man nog försöka ändra på det då drivremmen till pumpen annars riskerar att nötas snabbare än normalt.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
Flex på 10mm tycker jag låter helt normalt. Jag hade nog inte släppt mer på remmen.

Ljudet kan kanske, som du nämner, komma från remmen till dieselpumpen. Men då borde ljudet försvinna efter ett litet tag så till vida inte remmens ”normalposition” har blivit att trycka/skava mot kammremmens remhjul. I så fall bör man nog försöka ändra på det då drivremmen till pumpen annars riskerar att nötas snabbare än normalt.

Med vänlig hälsning,!
// Niklas
Jepp ska prova.
Mvh Peter
 

Baikal22

FD HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
23031
Medlemskap
2021
ÄNTLIGEN!!
Jag slackade och justerade drivningen till dieselpumpen. Kunde inte låta bli att pilla lite på kamremsspänningen. Jag tror att det slutade med att den blev något slakare än tidigare. Med bättre mätverktyg tror jag att mina tidigare nämnda 10mm slack kanske var något snävare.
RESULTATET blev att motorn låter helt normalt igen :) Ett behagligt fryntligt knattrande från en äldre diesel.
Svårt att säga vilken åtgärd som blev avgörande men jag är lika nöjd för det.

(Jag bytte härom året kamremmen på en Audi V8. Betydligt enklare måste jag säga. Med en bra manual var det som att följa ett kakrecept. När det kom till att spänna kamremmen; vrid spänntrissan med momentnyckel xx Nm, klart!)

Tack alla som har gett råd och tips!! Jag är överlag förvånad över hur lite konkret information som gick att hitta i ämnet på nätet. Kanske därför att att en vänligt menad instruktion som kan missförstås riskerar att rendera i ett motorhaveri.

Gott så, nu ser jag framemot en underbar säsong med husbilen :)

Kör säkert!! Mvh Peter
 
Toppen