Karosseri Missljud bakvagn

Tråd startad i 'Husbilsdoktorn' av habro, 12 Juni 2019.

1. habro

habro HBK Medlem

Kommun:
    Älvsbyn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7533
    Från bakvagnen på min Hymer Eriba car 653 år 2010 hörs ett högljutt gnekande, vid körning och även vid stillastående när jag rör mig i bilen. Någon som känner igen/vet ev vad som är fel. Har sprejat silikon vid/på bladfjäderbussningarna utan hörbart resultat. Går det att bussa om eller är det nya fjäderpaket som gäller....eller finns andra lösningar?

2. linden

linden HBK Medlem

Kommun:
    Gävle
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    1219
    Jag hade ett liknande gnissel som du. Lyckades efter mycket letande hitta var det kom ifrån, visste bara att det kom från fjädrarna.
    Min lösning blev att lyfta bilen så fjädern avlastades så jag kunde bända isär fjädrarna i ändarna där det sitter en plastbricka. Efter det fettade jag in anläggningsytan och det blev det tyst. Fungerade inte med 556 som jag provade först. Det är fyra ställen som du behöver fett in.
    Skickar med en bild så kanske det blir begripligt.[​IMG]

Lundsholm, Steffeson, WillerWalle och 1 annan gillar detta.
  3. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Det bästa är riktigt segt chassiefett, det blir kvar!

Lundsholm, WillerWalle och habro gillar detta.
  4. Bennsan

Bennsan HBK Medlem

Kommun:
    Vänersborg
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    12368
    Lundsholm och habro gillar detta.
  5. Frankia

Frankia HBK Styrelse

Kommun:
    Karlstad
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    549
    Jag har gjort precis som Linden beskriver. Det har fungerat.

Lundsholm, habro och linden gillar detta.
  6. habro

habro HBK Medlem

Kommun:
    Älvsbyn
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    7533
    Tack för fina förslag, tror jag kan lösa gnekandet och få lite mer lugn o ro....

7. Janne & Kerstin

Janne & Kerstin HBK Medlem

Kommun:
    Finspång
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    3200
    När jag bara fettade in så kommer problemet tillbaka (så gjorde det i varje fall på våran förra bil). Som Bennsan skriver så behövs ett mellanlägg. Jag sågade till ett mellanlägg av en plastskärbräda. Sedan försvann problemet:).

Lycka till!

habro och Bennsan gillar detta.
  8. Montreal

Montreal HBK Medlem

Kommun:
    Alingsås
    Medlemskap:
    2020
    HBK-Nr:
    707
    Viktigt när man använder fett är ju att man måste bända isär bladen så att man får fett imellan, jag gjorde också mellanlägg av plast från en plastdunk, så jag använder båda metoderna samtidigt! :)

habro gillar detta.
  9. Delfin

Delfin HBK Medlem

Kommun:
    Trollhättan
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    104
    Jag har en 2010 gnisslet som här pratas om hände mig för 6 år sedan. Började med ett mindre gnällande och ökade till att bli outhärdligt. Fiat har konstruerat om mellan läggen i bladfjädrarna till större och tjockar. Bytte dessa och har varit knäpp tyst sedan dess.

10. Nilsson127

Nilsson127 HBK Medlem

Kommun:
    Västerås
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    23058
    Jag har idag lyft upp bilen och skulle lägga plast mellan fjädrarna, när jag lyfte bilen så hörde jag ett knäppande ljud vid varje pumptag på domkraften från bakre länken till bladfjädern. Jag la iaf plast mellan fjädrarna för säkerhets skull och när jag sen sänkte ner bilen så knarrade det fortfarande från bakre fjäderfästet. Detta gäller för min Bürstner, kanske annorlunda för andra bilar.
    MVH/ Nils

11. Tobbe

Tobbe HBK Medlem

Kommun:
    Sundsvall
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    6778
    Jag köpte en sats med bult o bussningar från Bossing i Linköping, har varit tyst efter det!

12. JANKRO

JANKRO HBK Medlem

Kommun:
    Norrköping
    Medlemskap:
    2019
    HBK-Nr:
    854
    ------------------------------------------------
    Hejsan, du har förmodligen problem med att själva hylsorna/bultarna har kärvat samman så det knarrar när det vrider sig lite inne i bussningarna. Om du sprutar någon penetrerande tunn olja morgon och kväll i ett par dagar rikligt vid sidan av bussningarna så kan det tystna ett tag, men för att få det helt bra brukar det krävas att man plockar sönder delarna, gör rent och smörjer med fett som håller undan nytt vatten och ny rost. Ev. kompletterar med lite nya bussningsdelar m.m.

M.v.h. JANKRO.

Montreal gillar detta.

Husbilsklubben.se använder egna och tredjeparts cookies för att förbättra din användarupplevelse.