• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missar jag något?

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Det finns universalkopplingar som löser det. Köp en mindre slangvinda för att kunna fylla vatten.
 
F

F.d. 51350

Guest
Tack alla för bra tips, vilket gott gäng ni verkar vara! Lite små kompletteringar bara så känner man sig redo, har åkt mycket motorcykel ner igenom tidigare så den biten är jag bekväm med, men husbil och samsas på så liten yta blir nytt och vill det sig illa har jag en billig husbil till salu fram mot vintern. :)
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.666
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Tack alla för bra tips, vilket gott gäng ni verkar vara! Lite små kompletteringar bara så känner man sig redo, har åkt mycket motorcykel ner igenom tidigare så den biten är jag bekväm med, men husbil och samsas på så liten yta blir nytt och vill det sig illa har jag en billig husbil till salu fram mot vintern. :)
Hur bodde ni då kanske i tält? Då måste man samsas.
Trevlig resa och lycka till med den lille och husbilen.
Jag tror att ni kommer att gilla er husbil.
HaDe Hasse
 

anjohn

FD HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2023
Cyklar är trevligt att ha med om de ryms.
Sedan är det bra att ha kortet från Försäkringskassan som ger kostnadsfri vård inom EU.
 
R

RobbeS

Guest
Cyklar är trevligt att ha med om de ryms.
Sedan är det bra att ha kortet från Försäkringskassan som ger kostnadsfri vård inom EU.

Min erfarenhet är att man i resten av världen är väldigt obrydd om detta kort. Bättre då att ha en reseförsäkring som ofta ingår i hemförsäkringen och uppge försäkringsnummret. Min far åkte på en hjärtinfarkt i Kreta för några år sedan och kortet brydde sjukhuset sig inte om men då dom fick försäkringsnummret lyste dom upp. Kolla bara villkoren för resedel i hemförsäkringen så den täcker hela resan. Vid behov av vård, uppsök privata sjukhus. I många länder även i Europa är dessa betydligt bättre.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Man kan aldrig gardera sig mot allt som kan inträffa, men man lär sig nya saker allt eftersom "nya" behov dyker upp. Ni kommer att klara er bra, bara ut och kör...

Efter varje tunnel kommer ljuset...
tunnel.jpg
Bild: lån från nätet
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
Min erfarenhet är att man i resten av världen är väldigt obrydd om detta kort. Bättre då att ha en reseförsäkring som ofta ingår i hemförsäkringen och uppge försäkringsnummret. Min far åkte på en hjärtinfarkt i Kreta för några år sedan och kortet brydde sjukhuset sig inte om men då dom fick försäkringsnummret lyste dom upp. Kolla bara villkoren för resedel i hemförsäkringen så den täcker hela resan. Vid behov av vård, uppsök privata sjukhus. I många länder även i Europa är dessa betydligt bättre.

Jodå, visst funkar kortet. Vi är många som har den erfarenheten. Men ibland blir sjukvårdsinrättningen lite sur för det är mer jobb och sämre betalt för insatsen. Reseförsäkringen hanterar de snabbare och enklare.

Vården är oftast prima. Här i Grekland så är det välutbildade läkare och bra utrustning. Eftervården är kass, salarna trista, kläderna tristare och hönssoppan vattnig. Blir man inlagd så förutsätter det nästan att anhöriga kommer med mat o kläder.

Privatsjukvården är perfekt, men kostar rejält. Så jag håller med om att alltid ha en gällande reseförsäkring.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

Skall är upp till var och en. Personligen föredrar jag att var igång med värme och varmvatten 1-2 tim (max) efter jag börjat frysa eller/och saknar varmvatten i stället för att behöva bryta upp (kl 01:30 på fredag natt) köra xx antal mil, vänta ett par timmar innan campingen öppnar, fortsätta frysa tills jag får köpt ett värmeelement, och först på måndag em (tidigast) alt tisdag fm få den hjälp du beskriver.
Men vi är alla olika och tur är väl det.
 
Toppen