• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Missar jag något?

F

F.d. 51350

Guest
Jag och sambon skall vara föräldralediga 4 mån från och med Augusti, idén om att skaffa en husbil (vår första) och åka söder ut väcktes för 3 månader sedan och sedan dess har det varit fullt rulle.
Åkte till Tyskland och handlade en Pilote P740gj från 2017 som nu fått svenskt medborgarskap.

Har utrustat bilen med en svensk och en tysk gasolflaska samt ett knippe mellankopplingar för att öka chansen att kunna fylla flaskorna nedåt i Europa.

Har installerat ac i bodelen för att kunna hålla ett skönt klimat för den lille.

Har skaffat div Appar med ställplatser.

Skaffat div kablar för att kunna ansluta mot att europeisk standard.

Skaffat vattenslang och Gardenakopplingar i olika storlekar.

Köpt nivåklossar.

Skaffat grill.

Köpt campingbord/ stolar.

Matchat alla synliga skruvar och bultar på hela bilen med ett verktyg och packat ner.

Sambon har blykoll på allt invändigt i bilen så där kan vi nog vara lugna men frågan är om jag kanske har missat något som vi kommer sakna på vår resa?
 
F

F.d. 51350

Guest
ska jag vattna blommorna? :) eller är det för att fylla på något?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Ofta kan man inte fästa slangen på vattenkranen eller så ligger man still och inte vill flytta på sig och då är vattenkannan ett bra sätt att hämta vatten.
 
F

F.d. 24550

Guest
Toa- och gråvattenmedel. Specialtoapapper som är lättlösligt i vatten.
 
F

F.d. 51350

Guest
Gråvattenmedel var något nytt för mig, är det för att slippa odör?
 
F

F.d. 24550

Guest
Gråvattenmedel var något nytt för mig, är det för att slippa odör?

Precis. Speciellt viktigt om man står stilla några dagar. Även om det inte luktar i den egna bilen så kan det lukta pest och pina när man tömmer. Bra att tömma ofta och inte spola ner matfett och matrester. Torka bort gegg med papper innan ni diskar så slipper ni mycket obehag.
 

Avarage

FD HBK Medlem
Inlägg
1.488
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Alde-panna? I så fall extra cirkulationspump samt extra termosäkring allt. extra kretskort till pannan. Att stå utan värme och varmvatten med en liten en är inget alternativ. Och inget av dessa kan du/vi laga med vänliga verktyg.

Sedan kanske det vore idé att säkra upp tillgång till Internet då dåligt väder i flera där kan bli trist om inte man är bokmal förståss.

Personligen har vi också med extra reservhjul och verktyg för byte (domkraft och pallbock icke att förglömma).

Mvh!
Niklas
 
F

F.d. 24550

Guest
Ställplatser har kanske inte alltid de faciliteter som kan behövas när man har små barn med sig. Ute i Europa är campingar något helt annat än hemma, och inte alls lika dyrt.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
reg bevis blå delen försäkring som täcker mer än 45 dag för samtliga sjukkort från fk kopior på allt pass förs.papper osv finns mer att läsa om lycka till !
 
R

RobbeS

Guest
Sen så finns ju precis allt du kan köpa i Sverige att köpa i hela Europa också. Ofta också billigare.
Det enda jag kan föreslå är svenskt Kaffe, men det är godare med en äkta Italiensk espresso:spinny:.
Kort och gott så är bank/kreditkort och pass och en bra försäkring på både bil och familj det viktigaste....

Förresten det där med extranyckel är en bra idé. Går att fixa en ny i Europa också men det är en del bök och lite väntetid.
 
F

F.d. 24550

Guest
Alde-panna? I så fall extra cirkulationspump samt extra termosäkring allt. extra kretskort till pannan. Att stå utan värme och varmvatten med en liten en är inget alternativ. Och inget av dessa kan du/vi laga med vänliga verktyg./QUOTE]

Det räcker bra med kontaktuppgifter till leverantörer. Vi fick superfin service genom att prata direkt med Alde/Truma som tipsade oss om bra servicetekniker i närheten av den plats där vi var i Tyskland när vi fick problem med pannan. Har man garanti skall man inte själv hålla på och pula. Skulle det uppstå problem kan man ta in på camping tills problemet är löst. De har varmvatten!
 

J Peter

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2024
I Frankrike förekommer det ofta att det är en annan vattenanslutning än Gardena nämligen Nito. Själv har jag tillverkat en adapter med Nitohane i ena änden på en kort slangstump och Gardena i den andra. Läs vidare i tråden "Fransk vattenkoppling" (begriper dessvärre inte hur man bifogar en länk, sorry)

Lycka till på resan söderut

// J Peter
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Sedan gäller kontanter ,sedlar och framförallt Euro mynt kan man inte ha för mycket av.
 
Toppen