• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Min kamera och jag

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Hej alla som fotar lite och ibland mycket.
Jag fotade förr ,alltså före digitaltiden mest diafilm. Visade biderna på en skärm via en projektor.
Köpte första digitalkameran en Nikon 888 på 3,2 megapixels och lite zoom.
Den tar ju väldigt bra bilder, fick mycket beröm i tester.
For ner till Hornborgasjön och skulle minsann fota tranor. Där var många men långt bortom kamerans förmåga att zooma in dom.
Såg ut som en massa gråsparvar.Kameran har ett laddbart batteri men drog mycket ström. Bildminnet var jättedyrt så det blev bara 16 MB och 32 MB.
När dom var fulla så fick man lagra över på en dator. En sådan hade man ju hemma på kammaren.Det blev inte så många bilder för digitalkorten blev fort fulla.
Nästa kamera blev en systemkamera, en som man kan byta ut kameralinsen på. Teleobjektiv som man kunde se om det var en trana eller sparv.
Canon 10D hette den och är stor och rejäl.Bilderna blir faktiskt väldigt bra, för jag hade turen att fylla jämnt och fick ett fint objektiv 17 - 40 mm.L 4.0 i present.Nu är 17mm vidvinkel extremt på en kamera för film, men digitalkameran har en bildsensor som inte är så stor som filmen är 24*35 mm.
Bildsensorn tar bara en liten del av det som objektivet lämnar och man får då en sorts televerkan. Vilket gör att 17mm motsvarar 28mm på en digitalkamera.
Det finns nu digitalkameror för yrkes fotografer som har en bildsensor av storlek som är 24*35mm.
Ber att få återkomma snart och fortsätta berätta om mitt intresse på fotosidan, allaredan i morgon.
Mvh Gert8
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Hej Gert och ni andra.
Jag är väl i samma situation som du, Gert.
Knäppte en massa med analog systemkamera under en herrans massa år.
Skulle aldrig köpa digigalkamera, så´n skit... Jag var i databranschen då!
Blev ju digitalkamera i alla fall, mer för att kolla att det inte var något att ha.
Är nu inne på femte digitalkameran:p .
Förr köpte man ju film med 24 eller 36 exponeringar. När jag inför resan till Karibien skulle köpa nytt minneskort till kameran blev det ett 4 Gb, det rymmer mer än 1 000 bilder trots att min kamera har 8 megapixel. Nästan lite löjligt...
Jag lyckades faktiskt fylla kortet på den 3-veckors tur vi gorde till Karibien - Miami - New York.
Här kan man verkligen plåga livet ur släkten:cool:
Simma lungt i slasket!
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Skaffade en telezoom 70 - 200 4.0 L. Det ger en teleeffekt på Canon 10D som motsvarar 112mm - 320mm. Förstoringen beror på att bildsensorn(det som motsvarar filmen på gamla sättet) är mindre än 24*35mm. Förenklat, man multiplicerar brännvidden faktorn 1,6.
För att komma ännu närmare tranorna så köpte jag till en extender,förlängare även kalllad.
Den ger ytterligare förstoring med faktorn 1,4 gånger.
Det ger max tele på 320mm*1,4=448mm tele.
Objektivet med förlängare ger en grymt skarp och krispig bild.
Jag har i dagarna skaffat en ny kamera Canon 30D , en stark förbättrad version av gamla kameran. Samma objektiv och blixt passar till den nya kameran.
Med ett bild kort på 1GB får man plats med 600 bilder med högsta kvaliten.
Batteriet räcker till 600 bilder om man inte användr den inbyggda blixten.
Uppstarten från viloläge är 0,2 sekunder.Det vanliga är annars att digitalkamerorna tar både 2 och 3 sekunder innan dom är klara att ta en bild. Mycket enerverande ibland.
Sedan så använder jag Adobe Photoshop 4.0 för behandling av bilderna. Röda ögon funktionen är väldigt bra. Den manuella är att föredra, det är bara att klicka på röda ögat så är det klart.Den automatiska röda ögon fixaren hittar ibland inte alla röda ögon.
Fortsätter senare till helgen med mera fooutrustning.
Hav tålamod kära vänner
Gert8
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Min kamera och jag

Hej, Gert

Mycket intressant läsning tycker jag..

Mvh
DS
 
F

F.d. 1158

Guest
Sv: Min kamera och jag

Hej här oxå

Tänk alla bilder som blir liggande. Höll länge fast vid mina "gamla" kamror. Har köpt en halvbra digital. Mjölkar över till den bärbara varje dag under resor och får samtidigt en bra dagbok förutom att batterierna sparas./Här kommer solcellen in/ Trots det tar jag med min Pentax med 200 mm zom.Sänder filmen till Extrafilm och får en CD i retur. Ingen skillnad egentligen. I min Epsonkopiator kan jag behandla pos. och neg film
och bearbeta i datorn för överföring till CDR. Drt är bara tiden som fattas
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Jag, träffade en fotograf(som vi alltså) vid Hornborgasjön och han hade ett 400mm tele. Ett analogt kamerahus och använde dia-film.Det digitala var inte ens i närheten av färgnyanser mm jämfört med diafilm.Sen körde han över det till digitalt via skanner men får man med färgdynamiken med nyanser osv?
Annars så har jag fin projektor och filmduk som står oanvänt idag.
Fotade jättemycket dia förr på 1980-talet då vi började åka husbil. En Cheva Silverado 2500 med 6,2 liters V8 , camper på 8 fot.
När vi hade träffar satte jag projektorn att visa bilderna så att den startade om när den gått igenom magasinet.
Den fick då stå och mala lite undanskymt och dom som ville kunde titta när dom ville. Populärt va de
Idag skulle man vilja ha en digital projektor och visa på träffar men dom är så dyra så det får vänta. Annars väldigt trevligt att låta bilderna klicka fram i automatiserade bildspel i nästan bioformat.
vänligen Gert8
 

Sune A

HBK styrelse suppleant
Inlägg
112
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
124
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

:) Hej på er!
Vilken digigalkamra skall man köpa som nybörjare,jag har hört att vissa kamera äter batterier,det vore önskan att få era visdord .
Nu när man medlem i klubben så vore det roligt kunna skicka in bilder.
mvh Sune.
 
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Min kamera och jag

Jag är ingen fotoexpert men har haft en Canon Digital Ixus 40 sedan tre år. Den är liten och nätt, går att ha i fickan, tar bra bilder om man har "normala" krav på semesterbilder. Den har ett laddningsbart batteri som räcker till att fylla minst ett 256 MB minne d.v.s ca 100 bilder med hög upplösning även om man kollar lite då och då vad man har i kameran. Som nybörjare tycker jag att en sån typ av kamera räcker länge, sen om man blir mer intresserad kan man byta upp sej. Min kamera har 4.0 megapixel och skapligt bra objektiv med 3.0x zoom. Sedan går det upp till 11x digital zoom men den är i stort sett värdelös.
Idag tror jag att man kan köpa en motsvarande sån för mellan 2000-3000 kr.
Får väl höra vad experterna på foto säger om detta.
Ove.G:swoon:
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

En diaprojektor kostar runt 3000:- och en dataprojektor hamnar mellan 6000_ upp till 12000:-.Jag har ingen erfarenhet av dataprojektorer så jag vet inte hur bra dom är när det gäller ljusstyrka.
hälsningar gert8
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Hej alla.
Var idag på elektronikmässa och tittade på dataprojektorer. Priset hamnar på 4000:- + moms på den billigaste. Det är då en projektor för presentationer först och främst. Inte max på färg men till att visa våra foton duger det.Med ett avstånd på 3-4 meter från skärmen så blir bilden 1m * 1m och då räcker ljusstyrkan till.
Ett stort frågetecken är lampkostnaden. En lampa kostar nära 2000:- och varar runt 4000 timmars drifttid.
Man kan satsa på en skärm som är reflekterande och lite kompensera för tappad ljusstyrka om man väljer att öka avståndet mellan skärm och projektor.
Man matar lämpligen projektorn med en Laptop, och där kör antingen en CD,DVD-skiva med bildspel på. Även om man lagt bildspelet på hårdisken så går det lika bra.
Hemma kör jag på TV-skärmen ,men en TV-skärm har så låg upplösning, blir bättre när vi byter till LCD med samma upplösning som en plattskärm för datorn.
Ja man kan lägga in hur mycket pengar som helst i det här tydligen.
Sen ,om man gör ett bildspel med speakertext och musik så krävs det ljudanläggning också.
Men hoppas att någon kommer på en träff med projektor och en massa fina foton i år.
Vi ses
gert8
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Min kamera och jag

Hej!
Om man är expert eller inte,det skall gudarna veta,men visst har man fotat ganska mycket.Började med OM-2,gick ganska bra men ville prova Canon och fastnade för AE-1 som håll bra i några år.Så komm det Minolta med sin Dynax 7xi och visst var jag tvungen att prova och då ihopp med en 28-105.Gick bra men käkade baterier.Och så komm det digital-eran.Efter många om och väntan så komm det som jag har idag 5D.Bättre kamera har jag inte skådad.Ihopp med min gammla 28-105 så tar det så bra bilder att redigeringsprogram är banlysta,behövs inte.Kamera är snabb,tar mera än 500 bilder på en laddning,och..tja vad skall man säga?Många som säger kanske nu,den kamera finns inte längre..jadå..svarar jag..den heter idag Sony!Nog blir man lite tokigt när det gäller kameror,men det går bort när man kommer nära folk som plåtar med kompakterna.Först väntar dom,så att kamera blir färdigt,sen tittar dom i displayen för dom har ingen sökare och kanske blir bilden bra det skall gudarna veta..för jag redan tagit bilden och är på väg därifrån.Visst blir man sallig...:yes:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Min kamera är en digital spegelreflex med några objektiv mm. På resor tar jag med den samt en bärbar dator att tömma över minneskorten till. Jag har också med en liten sublimeringsskrivare som skriver ut vykort. På så sätt tar jag bilder under resans gång som jag skriver ut som vykort och skickar till dem där hemma. En bra blandning av ny teknik och gammal kommunikation :cool: .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Min kamera och jag

Hej min kamera utrustning är en canon 30d innan den hade jag en 350d till detta har jag ett 170-500mm som jag fotar mycket ute i naturen med och även en massa flygplan när vi är ute på fly in.Sedan har jag ett reseobjektiv 18-200mm,sedan har jag ett vidvinkel 12-24mm.Reseobjektivet är jättebra man klarar sig länge med det. Nu har jag även köpt en liten smidig Ricoh caplio R3 28-200 .DE är ju klart smidigare att ta med sig i fickan än canonen.Med dessa kameror klarar man det mesta men däremot är jaf för feg o ställa in manuellt.Jag brukar köra på auto för det mesta,har gjort det i flera år.Fegis som man är.Hej so long hoppas vi fotointresserade ses ngn gång.:yes:
 
F

F.d. 24280

Guest
Sv: Min kamera och jag

Det är alltid kull att titta på bilder som har andra tagit men du har har ju bara 6st i din galleri..lite mera kan du lägga i eller:)
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Min kamera och jag

jAG SKA LÄGGA IN FLER BILDER MEN DET BLIR INTE SÅ MÅNGA SEMESTER HUSBILS BILDER DET FÅR BLI ANNAT :yes:
 

Lennart

HBK Medlem
Inlägg
75
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
470
Medlemskap
2024
Sv: Min kamera och jag

Jag bidrar med en länk till mitt album på Fotosidan.se
fotosidan.se - Bildlista

Zimba och alla andra som är intresserade av en fototräff. Mitt förslag är att vi träffas i samband med den årliga fotomässan i Jönköping, brukar vara på våren. En annan idé är att ordna fototematräffar. Vi träffas någonstans för att gå på bildjakt efter något förutbestämt motiv och naturligtvis trevlig samvaro.

Vem tar den roligaste eller ovanligaste Husbilsbilden i sommar?

Önskar alla en skön Fotosommar.
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Min kamera och jag

Vilka fina färger du fått med bilderna. Hur har du gjort?:swoon:
Jag ser att jag har mycket att lära efter att sett Mickes o Lennarts bilder här
 
Senast ändrad:
Toppen