• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

min far

F

F.d. 14850

Guest
Söker uppgifter om min far nils anders larsson född i bergsförsamlin
I jämtland år 1913. Även hans föräldrar.
Hoppas på hjälp
Johnny
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: min far

Hej,
är du säker på att han föddes i Bergs församling? Har gått igenom födelseboken för 1913 där och inte hittat någon med något av dessa namn. I Sveriges befolkning 1970 finns det heller ingen med det namnet och födelseåret. Vilket i och för sig kan förklaras av att det enda jag också hittar är Nils Anders Larsson född i Myssjö, och det hittar jag i dödboken och den Nils Anders dog ju 1968.
Hälsningar
Karin:wink:
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: min far

Hej
Det är nog farsgubben
Har fått fram att hans far skulle vara lars johan fredrik jonsson född
I bergs församling i jämtland född 1887-02-18. Död 1937
Var han o farmor kommer ifrån ha r jag inte listat fram
Mycken tack för hjälpen
Johnny
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: min far

Hej,
Din Lars Johan Fredrik var född 18870218 i Berg och dog 19570805 i Klövra, Myssjö förs.
Han gifte sig 19091018 med Anna Maria Dalin i Myssjö. (Myssjö EI:2 sid 17)
Anna Maria Dalin var född 18880813 i Myssjö och dog 19710127 i Klövra, Myssjö.
Jag hinner inte nu gå vidare i kyrkoböckerna, men hoppas du kommer vidare.
Lycka till
Ann
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: min far

Hej igen,
Nu har jag kikat vidare.
LJFJ:s familj hittar du i Berg, Galhammar nr 2 (Hfl Berg AIIa:2a sid 191). Då flyttade han till Myssjö och blev dräng på Ångron nr 1. (Hfl Myssjö AIIa:2 sid 291).
AMD:s familj hittar du i Myssjö, Hofvermo nr2 Odelstorp (Hfl Myssjö AIIa:1 sid 82). Hon bor kvar hos föräldrarna tills hon fött första dottern (Hfl Myssjö AIIa:2 sid 92). Flyttar sedan direkt till maken på Ångron (sid 291).
1912 köper de Klöfra nr 3 och flyttar dit (Myssjö AIIa:2 sid 136). Där utökas familjen efterhand och det tycks vara där de slutar sina dagar.
Detta är en början, sedan får du söka vidare framåt och bakåt i tiden.
Släktforskarhälsningar
Ann
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: min far

Hej
Ska man in på nått särskilt forskarprogram för att fortsätta varifrån
Min farmor o farfar kom i från
Det blir mycket frågande sorry
Mvh
Johnny
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: min far

Hej igen,
Förlåt att jag inte var tillräckligt tydlig i mitt svar. Jättebra att du frågar om det du inte vet. Alla är vi barn i början och frågar man inte får man inget veta.
De hänvisningar jag skriver om är Hfl (Husförhörslängderna) i respektive församling. De heter Axxxx och så har jag tagit fram på vilken sida dina familjer finns.
Hfl och andra kyrkoböcker finns digitaliserade på antingen Arkiv Digital (AD), som jag har, eller Riksarkivets hemsida (SVAR). De programmen får man abbonnera på, och de finns i olika tidsperioder. Du kan googla på dem på nätet så får du prisuppgifter.
Om du inte vill abbonnera på ett program själv kan du söka upp närmaste släktforskarförening och höra om du kan få hjälp där. Annars brukar de programmen finnas på biblioteket som oftast har en forskardator.
Du är välkommen att höra av dig om det är mer du undrar över.
Hälsningar
Ann
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: min far

Hej
Mycken tack för din hjälp du är toppen nu vet jag vem min okände far bodde o levde sitt liv synd att man inte han träffa honom inan han dog
Mvh
Johnny
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: min far

Bra att du hittat rätt. I Hfl står också i vilken församling alla är födda. Från de sidor jag föreslog kan du följa personerna vidare framåt och bakåt i tiden. Där finns ju också kolumner för hur de flyttat dit och därifrån. De hade bra koll på folket förr - utan kameror.
Trevlig Helg
Ann
 
Toppen